Maträtter från Schweiz

Modig_Korn

Trådstartare
Ska anordna en sammankomst för Schweizare (den tyska delen av Schweiz) som bor på Österlen, på nationaldagen 1 augusti. Rösti och Korv är väl det "självklara" med marängswiss som efterätt.

Men det måste ju finnas mer riktigt typisk mat från Schweiz som inte är något av de där tre? Och så borde det finnas något speciellt schweiziskt bröd eller något. Så jag tänkte någon bukare kanske har pejl på det där med Schweizisk mat :p
 
Sv: Maträtter från Schweiz

Bröd vet jag inte, men de har inte korvbröd till sin korv utan helt enkelt en skiva grövre bröd på sidan av en tallrik med korven. Annars är det väl Spätzli vi inte har i Sverige. Annars är ju Raclette och Fondue väldigt typiskt Schweiz. Rösti!

Sen åt jag ofta något jag glömt namnet på men innehöll pasta, potatis, ost och skinka och på sidan hade man äppelmos. De hade förresten äppelmos till spaghetti och köttfärssås också och majonäs till potatis ex. till Raclette. Sen vet jag inte om allt detta är typiskt Schweiz eller bara typiskt den del i Schweiz jag bodde men. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Maträtter från Schweiz

Smält ost i olika former är väldigt schweiziskt. Ostfondue med en skvätt kirsch i. Raclette. Och Käseschnitte, en skiva bröd som man häller smält ost över. Serveras med lite paprikapulver ovanpå och lite saltgurka. Tror att man brukar få syltlök också till den maträtten. Sen har ju Schweiz utmärkt hårdost också. Appenzeller och t.ex. Gruére. Toblerone!
 
Sv: Maträtter från Schweiz

Ingen aning om hur det stavas men för mig så är "wähä" extremt schweiziskt. Det fick vi alltid på fredagarna när vi var hos kusinerna i Schweiz. Det är en paj med körsbär och nåogn typ av klet mellan bären. Mycket gott :d.
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 019
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp