Sv: Mätning vid tävling?
*kl*
Att man mäter en ponny när den är relativt nyverkad och att man ser till att den slappnar av kan knappast vara fusk - det är väldigt långt ifrån att verka så att det blöder, "rida halvt ihjäl" hästen och inte ge den vatten - DET är fusk! Att hästen ska vara avslappnad är för att den ska få en möjlighet att visa sin "rätta" storlek, och det är lika självklart som att det är onödigt att mäta en häst när den är överfet och man alltså mäter fettet och inte den egentliga mankhöjden.
Av den anledning finns en regel att ponnyn får vara 153 cm på tävling - och att den vid behov ska mätas om i hem-miljö där den kan slappna av. För att en ponny som är en ponny, inte ska bli kallad häst bara för att den var uppblåst på tävlingsplatsen. Helt självklart. Lika självklart som att djurplågeri inte är tillåtet i samband med mätning. Vid slutmätning finns därför alltid veterinär med för att se till att det går schysst till, tyvärr har det inte alltid gjort det ändå, men nu har mätmännen fått betydligt stramare tyglar vilket är bra!
Och innan nån hoppar på mig - nej - jag har aldrig "mätt ner" en ponny. När jag slumätte en av mina nuvarande ponnyer så kommer jag ihåg att de tittade på mig ett antal ggr innan de mätte ponnyn och jag vet att det var för att de hade tänkt försöka "trycka ner" henne, men jag deklarerade direkt att för det första kan hon aldrig bli c-ponny, för det andra är jag överårig. Detta var ca 4 år sen och så som det gick till då hade aldrig tolererats idag, den mätmannen hade rykt all världens väg..
Kan dessutom tillägga att min nuvarande ridhäst är slutmätt till 143 cm, men är i själva verket under 140. Nu tävlar han inte som ponny, men hade det varit schysst att han skulle gå mot d-ponnyer när han egentligen var c, för att mätmannen var inkompetent? Skulle det vara bättre än att de mäter ponnyerna exakt?
Dock har väl ingen ännu varit med om att det läggs in protester om för små konkurrenter..