Mätning vid tävling?

J

Jolin_Blue moon

hej!

Tänkte fråga om det är vanligt att det finns mätmän vid hopptävlingar eller är det beroende på klass?
jag har en d-ponny som är alldeles på gränsen till häst så före mätning måste man värka hovarna och rida honom så han "sjunker ihop"..
Vad händer om dom mäter en ponny på hopptävling och det visar sig att han är häst? eller behöver man bara visa giltigt mätintyg?

Sv: Mätning vid tävling?

Har för mej att vem som helst kan lägga in protest på tävlingsplatsen och begära mätning,kostar en viss avgift som ges tillbaka om ponnyn håller måttet.Är den för stor så har man en viss tid att göra en mätning hemma,men man får inte starta den aktuella tävlingen.Tycker att detta är jättebra för att få bort "fusket" på ponnysidan,är den för stor så är det bara att starta i hästklasser.

Vid mätning på tävlingsplats så får ponnyn vara tror det är 150 eller 152 cm hög innan det krävs en ommätning på hemmaplan

Men är det inte så att man kan få tillstånd att va med i ponnytävlingar även om hästen e nån cm för stor? Har iaf en ponny i stallet som är 148-149 som tävlades förr i ponnyklasser upp till LA.

Måste du verka hovarna och rida hästen innan mätning så är det ingen ponny. Då är det en stor häst.

MVH Russin8 som inte gillar detta fuskande med mätningar på ponnyer.

jag tror du missförstådde mig..
det ÄR en ponny men han har inte blivigt slutmätt ännu då han är 6 år och är 148 och som det är nu måste ma INTE rida/värka hovarna så att han blir mindre men jag tänkte på det mera vid slutmätningen när jag skrev det..

Tror det är du som inte förstår.
Måste du verka och rida hästen trött innan mätning är det inte en ponny.
Inte ens om det handlar om slutmätning.

Behövs nåt av detta för att den ska hålla ponnymått är det ingen ponny.

och det är du som åker dit om du tävlar med en liten häst i ponnyklasser.

som jag skrev alldeles nyss så ÄR han ponny,han mättes idag UTAN värkning av hovarna hon han gick inte över 148

Nepp ngt sådant tillstånd finns inte ,det är det som står på den sk. slutmätningen som gäller dvs tills den dan då det blir kollmätning på en tävling eller om ngn lägger in protest.Men man får starta utom tävlan.

För din skull så hoppas jag att han inte växer mera då,min växte nästan 6 cm mellan 5 och 8 års ålder.

*kl*

Att man mäter en ponny när den är relativt nyverkad och att man ser till att den slappnar av kan knappast vara fusk - det är väldigt långt ifrån att verka så att det blöder, "rida halvt ihjäl" hästen och inte ge den vatten - DET är fusk! Att hästen ska vara avslappnad är för att den ska få en möjlighet att visa sin "rätta" storlek, och det är lika självklart som att det är onödigt att mäta en häst när den är överfet och man alltså mäter fettet och inte den egentliga mankhöjden.

Av den anledning finns en regel att ponnyn får vara 153 cm på tävling - och att den vid behov ska mätas om i hem-miljö där den kan slappna av. För att en ponny som är en ponny, inte ska bli kallad häst bara för att den var uppblåst på tävlingsplatsen. Helt självklart. Lika självklart som att djurplågeri inte är tillåtet i samband med mätning. Vid slutmätning finns därför alltid veterinär med för att se till att det går schysst till, tyvärr har det inte alltid gjort det ändå, men nu har mätmännen fått betydligt stramare tyglar vilket är bra!

Och innan nån hoppar på mig - nej - jag har aldrig "mätt ner" en ponny. När jag slumätte en av mina nuvarande ponnyer så kommer jag ihåg att de tittade på mig ett antal ggr innan de mätte ponnyn och jag vet att det var för att de hade tänkt försöka "trycka ner" henne, men jag deklarerade direkt att för det första kan hon aldrig bli c-ponny, för det andra är jag överårig. Detta var ca 4 år sen och så som det gick till då hade aldrig tolererats idag, den mätmannen hade rykt all världens väg..

Kan dessutom tillägga att min nuvarande ridhäst är slutmätt till 143 cm, men är i själva verket under 140. Nu tävlar han inte som ponny, men hade det varit schysst att han skulle gå mot d-ponnyer när han egentligen var c, för att mätmannen var inkompetent? Skulle det vara bättre än att de mäter ponnyerna exakt?
Dock har väl ingen ännu varit med om att det läggs in protester om för små konkurrenter.. :angel:

Senast ändrad:

kl*
jag var på ett ridläger en gång där en av ungdomsledarna diskuterade med en annan om hur dom skulle "mäta ner" hennes blivande ponny, och den människan förespråkade stark att inte ge hästen vatten på 3 DAGAR :S:S:S jag var inte så himla gammal då och vågade inte säga något pga att de redan hade blivit rätt otrevliga första dagen när jag inte ville släppa ihop mitt sto jag hade med mig med deras ridskolehästar... om det hade varit nu hade de däremot fått höra mina åsikter :S
förlåt för lite off topic btw :p

Det där är ingen ponny i mina ögon. Det är en häst.

har du inte kollat igenom tråden?? Han blev mätt för någon månad sen och då var han 147 cm och hovslagaren hade varit där TVÅ VECKOR tidigare och han var inte riden.

Ja men varför oroar du dig då??
Om du dessutom själv läser din trådstart så förstår du nog varför folk reagerar.
Det låter som om du rider en för stor ponny och oroar dig för att åka dit.

Ja men varför oroar du dig då??
Om du dessutom själv läser din trådstart så förstår du nog varför folk reagerar.
Det låter som om du rider en för stor ponny och oroar dig för att åka dit.

denna tråden startade jag för månader sen när jag skulle köpa en ungponny. En ponny är en ponny,en häst är en häst och han är en ponny,och han är inte för stor,jag var med vid mätningen när vi köpte honom,vetevrinär var också med. inge fusk här inte.

Senast ändrad av en moderator:

ja,det kan han mycket väl göra men då köper säljaren tillbaka honom..

ja,det kan han mycket väl göra men då köper säljaren tillbaka honom..

:eek: Det var det mest underliga kontrakt jag har hört talas om. Som säljare kan man ju inte garantera att de inte växer över om de är gränsponny och som köpare är man medveten om riskerna. Att sen har ett kontrakt som sträcker sig över så många år låter helt otroligt. För har du en 4 åring så ska den ju slutmätas som 8 åring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 316
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024