Mätning av underhudsfett

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!
Imorgon kommer en firma till vårt stall för att väga hästarna. Såg idag på informationspappret att man kan välja till en mätning eller screening av underhudsfettet, minns inte exakt vad det stod. Är detta information jag kan ha nytta av? Jag ser och känner ju själv att min häst är fet (vilket jobbas på flitigt och blir bättre hela tiden!) men vad kan jag göra med en exakt (hur exakt vet jag ju inte heller) mätning. Det kostar bara 5€ mer, varför jag antar att det inte är särskilt livsavgörande. :grin:

En sån mätning anser jag kan vara relevant om tanken är att minska fettet men då ska det göras fler mätningar vid senare tillfälle så att man ser skillnaden. Har inte varit med om detta på häst men jag gjorde själv såna mätningar på människor när jag jobbade som personlig tränare i syfte att se att personen man tränade tappade fett och inte muskler.

En sån mätning anser jag kan vara relevant om tanken är att minska fettet men då ska det göras fler mätningar vid senare tillfälle så att man ser skillnaden. Har inte varit med om detta på häst men jag gjorde själv såna mätningar på människor när jag jobbade som personlig tränare i syfte att se att personen man tränade tappade fett och inte muskler.

Ja, det låter ju logiskt! Tror hästvågen bara kommer en gång om året (de vill att vi är så många som möjligt för det verkar rätt bökigt att bygga upp alltihopa), men det kanske räcker med en gång per år om jag håller koll på omfånget med måttband emellanåt.

Det var en mätning av BCS, visade det sig. Och jag gjorde den, vilket nog absolut var värt 5€.
Min häst bedömdes vara en 7,5 på skalan, och rekommenderades att gå ner minst 40 kg, för att komma ner till 6,0 på skalan.

Skala:
Body+Condition+Scoring+chart.png

Min häst:
20160306_111920.jpg

20160307_102251.jpg

20160309_103126.jpg

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar