Matmonstret har börjat matvägra!

doglover

Trådstartare
Ja, det förskräckliga matmonstret har börjat med matvägran!

Jag tror inte att han martvägrar när det gäller köpt babymat, men hemlagad!

Han har aldrig matvägrat hemlagad mat innan. Jag har smakat på maten självklart och finner inga fel eftersom att jag och min sambo äter ju den med.

Vad ska man göra när han vänder bort huvdet och kniper igen? Och blir ledsen när man försöker peta i honom.

Välling, gröt, efterrätter, mackor, ja allt annat slinker ner.

Men man vill ju att han ska äta den vanliga maten med. Ska jag ge med mig och köpa färdigt eller ska jag fortsätta vara envis?

Han har inte gjort så mer än ett par dagar skulle jag tro och han har fortfarande fullt med energi. Däremot är han lite lös i magen då han har fått lite för mycket fullkorn. Men har gjort en massa blåbär/hallon/banan efterrätter till honom.

Sv: Matmonstret har börjat matvägra!

Nu äter Emil mest köpt barnmat på burk, pga att jag är lat & det är lättsamt. :angel:

Men iaf, han har i flera perioder haft ett par dgr då han vägrar att äta varm typ middags/lunchmat. Bara kniper igen munnen, vrider på huvudet och föser bort skeden. Dock äter han allt annat såsom gröt, fruktpureér, vanlig frukt osv. Men det har varit just varm middags mat han inte velat ha... Då har jag helt enkelt struntat i att ge honom det, går ju inte att tvinga i dom direkt. Han har fått äta allt annat ist och sedan har han kommit igång efter ett par dgr igen.

Han är osså normalt sett ett riktigt matvrak som äter ALLT. :D

Rasmus äter mest färdigmat, eller han kan äta en burk färdigmat sen en portion av våran mat. Fråga mig inte vart de tar vägen!

Igår åt han dåligt. ½ port till lunch och ½ port till middag och somna redan kl 20. Äter han dåligt brukar jag istället ge honom mer frukt och mellis (gröt, youghurt, macka, frukt)

I morse upptäckte jag (som jag misstänkt) att en tand spruckigt fram.

Idag har han ätit som vanligt, men vid sista skeden av middagen så kräktes han upp allting :( Såg så hemskt ut och jag tyckte så synd om honom för man såg verkligen hur äckligt det både smaka och lukta eftersom han fick i näsan :( Ingen aning om varför de blev så, han åt middag med oss sen istället och de fick han behålla och även vällingen på kvällen.

Jag har läst att kring 9 mån så kan den som tidigare ätit massor och allt helt plötsligt inte äta nått i princip.

Här har lilleman också alltid ätit av ALLT vi har ställt fram, men sedan en vecka har han totalvägrat gröt och hemlagad mat. Däremot äter han sin välling på kvällen och morgonen, mängder av frukt och han dricker bra, så jag bryr mig inte så mycket om det. Så länge han ser ut att må bra är det okej tänker jag, jag serverar alltid mat till honom, och så får han pilla i sig det han vill ha. mata honom innebär att han vägrar ännu mer, så det ger jag bara ett försök eller två.

Jag tror att min lille är inne i en period då han kan, vill och ska själv, dessutom fick han med en tand i veckan så det påverkar ju säkert med. Det ger sig nog är min tanke, om jag bara tar det med ro och inte gör så stor affär av det.

*kl*

Avvakta är väl då bäst Typ servera honom som vanligt, men vill han inte ha så vill han inte helt enkelt då?

Det är så jag tänker iallafall, jag ställer fram maten, han geggar med den och det han får i sig får han i sig.

Sedan äter han ju en hel del annat, som frukt och grönsaker, smörgås, välling.... Det roliga i det här är att han började äta riktigt ordentligt idag igen, det har slunkit ner bra med både mat och gröt! Han vill som sagt göra allt själv, så idag när vi åt makaroner och köttfässås fick han pilla med makaroner själv, och så matade jag honom lite under tiden - det fungerade jättebra, han fick i sig alla sina makaroner på sin egen tallrik med!

Loke äter bra när det gäller allt annat. Yoghurt, cornflakes, smörgåsar, kex, efterrätter, puréer, gröt, välling osv osv. Han har alltid varit matglad.

Men men, får väl ta en dag i sänder då.

Makaroner och köttfärssås är för övrigt mycket god mat :D

Han vill väl äta själv? Sådär har bägge mina varit en del :)

Testade att låta honom käka lasagne själv och det gick inget vidare bra, men ska låta honom försöka igen senare.

det är nog lättare med sånt man kan hålla i handen?, en hel kokt potatis tex.

Pasta är super också, om man ger dem utan tillbehören! Jag ger min en tallrik ren pasta, och så matar jag vid sidan med resten, det funkar än så länge. Men vi låter honom prova mer och mer nu, han är väldigt svårmatad, då han väldigt gärna vill själv.

Annars är ju allt som är greppbart, som Lydia sade. Gurka i stavar, tomat i klyftor, smörgåsar, kex, pasta som sagt, ärtor, majs, och allt som går bra att pilla med och som håller formen även om man geggar lite med det.

Han har inga problem med den andra maten, utan middagsmaten.
Men ska testa tipsen jag fick!

Liknande trådar

Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Ajda
·
Småbarn Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad: Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 091
Senast: Brandgul
·
Gravid - 1år I flera veckor så har Loke haft diarré. Trodde först att han fick för mycket fullkorn då han fick det i gröt, välling och dessert pga...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 995
Senast: doglover
·
Övr. Hund Har en rottis/shäfer hanne på 3år. Har ägt han i 6 månader och innan det var det en vän som reser en del som hade han, ingen problem...
2
Svar
32
· Visningar
4 683
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden