Mjölkfri diet för bättre mage?

Sv: Mjölkfri diet för bättre mage?

Celiakitest. Fast alla apotek verkar ha noll koll på att det finns. Vårat tex fattade ingenting när jag frågade första gången, trots det finns på deras hemsida. Men säg bara, hemmatest för gluten. Tror det heter Celiakitest, kostar 149:-.

Då kanske en större stad som kungälv eller gbg har det istället för lilla ytterby

man måste inte ha magknip när man är lakto.. jag tror mer på gluten... men hör med bvc:)

Kan man inte be BVC om att göra ett stickprov eller nåt?

Det där är lustigt, en kompis berättade för mig.
De misstänker att deras knodd kan vara laktosintolerant och BVC rekomenderar laktosfri kost i 5 veckor.
För att dagis ska kunna köra laktosfri kost så kräver de ett intyg från BVC att barnet är laktosintolerant.
BVC vill inte göra stickprov.

:crazy:

Låter väldigt märkligt det där....
Får man göra så?

Ska man inte alltid tillgodose barnens behov?

Loke börjar på dagis 1 oktober, är ju inte jättelång tid kvar.

Uppdatering.

Sonen har inte fått någon yoghurt på ca en vecka. Magen tror jag faktiskt har blivit bättre på honom.

Nu testade jag att ge honom laktosfri yoghurt, bara för att se.

Det kanske bara är så att han är lite känslig?

BVC vill inte kolla upp då han inte är hängig.

Men han har haft konstant lös mage ett himla bra tag nu.

Det där är lustigt, en kompis berättade för mig.
De misstänker att deras knodd kan vara laktosintolerant och BVC rekomenderar laktosfri kost i 5 veckor.
För att dagis ska kunna köra laktosfri kost så kräver de ett intyg från BVC att barnet är laktosintolerant.
BVC vill inte göra stickprov.

:crazy:

Slänger in...
BVC /läkare) borde kunna skriva ett intyg att de misstänker laktosintolerans och därför ska prova x-antal veckor. Annars tycker jag att de ska gå högre upp i kedjan. Vi fick en intyg av läkaren att vår kotte ska prova laktosfrikost i 2 månader (dagis här kräver också intyg) Intyg=inga problem. Något prov kommer aldrig att tas, finns ingen anledning om barnet svarar bra på "behandlingen", vilket han har gjort! Underbart att slippa byta bajs 6-8 ggr/dag:)

Uppdatering.

Men han har haft konstant lös mage ett himla bra tag nu.

Om magen är lös så borde det kunna göras ett avföringsprov. Kontakta VC inte BVC, och prata med dem och säg att du vill göra ett avföringsprov.

Min systers barn har haft lös mage ett tag och efter prov så visade det sig att han hade en bakterie, som jag tror även var smittsam. Vet inte riktigt hur det slutade men han blev bra i magen i allafall efter ett tag.

Tillägger att han bajsar "bara" ca 2 ggr om dan. Men det är alltid, alltid löst!

Förutom nu, de senaste 2 dagarna då det blivit lite bättre och faktiskt gjort nummer 2 normalt en gång.

Det är ju inte farligt med låglaktos,laktosfritt så vi testar med yoghurten nu iallafall för att se om det blir någon förändring.

Ringer man bara och säger att man vill göra ett avföringsprov? Kan dem neka en om dem inte tycker det är nödvändigt när dem hör att han mår bra?

BVC sa att det kan röra sig om bakterier i magen eller så, men i över 2 månader?

Min sons förskolelärares dotter tålde inte laktos och hon blev lös i magen...

Men hon gick ner i vikt och det har inte Loke gjort.

Men något är det och när vi slutade med vanlig yoghurt så blev magen lite bättre. Något måste det vara iallafall, men BVC vill som sagt inte göra något åt det. Får ringa VC.

Ringer man bara och säger att man vill göra ett avföringsprov? Kan dem neka en om dem inte tycker det är nödvändigt när dem hör att han mår bra?

BVC sa att det kan röra sig om bakterier i magen eller så, men i över 2 månader?

Asså skit i BVC, är personligen så trött på dem, pratar aldrig med dem, de kan inget.

Så nu kan jag svara :D Ring VC och prata med dem och berätta det du berättat för oss. Du vill göra ett avföringsprov, troligen så måste du kanske på läkarbesök först, brukar ju vara så. Men ge dig inte! Om DU känner att något är fel så har du rätt att få prata med en vettig person om det och då stå på dig!!

Lycka till!

jag vill tipsa om Sempers magdroppar, köps på apoteket och är dyra men väldigt bra om magen är i obalans.

*kl*

Åh, nästan samma problem som med min sons mage :eek:

Dominic har haft problem med sin mage hela sitt liv, i början blev han hemsickad konstant för magsjuka ifrån sitt första dagis. Han är jättelös i magen med jämna mellanrum, och bvc-läkaren skrev intyg på att han är laktosintolerant och all kost byttes ut. Året efter det intyget fick vi gå till en dietist då magen inte blivit bättre. Dietesten kunde inget göra utan ordentlig läkarundersökning, så den ska vi på om drygt några veckor. Kan säga att det har tagit drygt 2 år att äntligen få göra en ordentlig läkarkoll. Så nu hoppas jag att det blir löst snart eftersom hans mage rasar ordentligt med jämna mellanrum, och ibland är han bra i magen.

Kan säga att bvc har bortförklarat hans mage hela tiden, och jag har fått stå på mig. Som tur är så har jag ett underbart dagis som förstår och har sett att Dominics mage inte är bra, och jag behöver inget intyg vid kortare tids mat-prövningar. Däremot så behövdes det ett läkarintyg när jag insåg att laktosfri kost gjorde magen bättre, för då blev det ett långvarigt problem.

Jo, något bör det vara då det har pågått såpass länge. Men han är pigg, glad och ökar som han ska så BVC ser ingen anledning...

Man kan väl bara ringa på veckodagar?

Nu när jag bytte var den enormt lös. Det var den inte i morse, då var den bara "lite" lös.

Har tröttnat på att det blir bortförklarat, något måste det vara.

Jag fattar inte alls och känner mig skitförvirrad.

"är det de, eller är det så" fram och tebax. Blir snurrig.

Ja får ringa på måndag och förklara allting. Eventuellt gå ner och fråga om dem inte lyssnar.

Gör dem inte det fr jag ringa till Kungälv eller Göteborg.

Senast ändrad:

Har pratat med en sjuksköterska och hon rådde mig att testa acidophilus, blåbärssoppa (etc.) och välling/gröt utav ris för att se om det blir bättre i en vecka. Blir det inte bättre, skulle jag ringa igen och boka tid för läkarbesök.

Hon sa något att han kan vara lite överkänslig mot gluten, men troligtvis inte något mer då han inte rasar i vikt.

Nu har han iallafall fått tips på en ny "diet".

Celiakitest. Fast alla apotek verkar ha noll koll på att det finns. Vårat tex fattade ingenting när jag frågade första gången, trots det finns på deras hemsida. Men säg bara, hemmatest för gluten. Tror det heter Celiakitest, kostar 149:-.

hittar tyvärr inte testet, hittade en sida med bruksanvisning, men inget mer.

Tack!

Blir det inte bättre om en vecka skulle vi ringa tilllbaka för att boka ett läkarbesök. Äntligen händer det något!

Då väntar jag med testet!

Acidophilus(stavning?), glutenfritt och blåbär skulle vi köra med i en vecka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka