Matmängd till ungkatt

F

Fozzie

Hur mycket mat ska en ung katt ha, det är en hane under året gammal, är det fri tillgång som gäller? :)
Ger man fri tillgång hela kattens liv sedan, eller hur gör ni med mängden mat?

Mjau blötmat har jag tänkt att ge, kanske lite begränsat med torrfoder, han kommer få gå ut och in som han vill när han har bott in sig lite hemma hos mig.
 
Sv: Matmängd till ungkatt

Jag har alltid gett fri tillgång men man får ju dra ner om katten blir tjock. Det har dock aldrig hänt med någon katt jag har eller har haft att de blivit tjocka utan de har reglerat intaget bra själva.
 
Sv: Matmängd till ungkatt

Vad jag har hört så är det bättre att ge mer torrfoder än blötmat, så tänderna för "jobba" lite. Jag har gett min torrfoder från Royal Canin enligt den rekommenderade mängden foder per dag. Mitt monster får blötmat på fredagar, en liten Sheba, som lite fredagsmys :)

http://royalcanin.se/katt/fodervaljare/ en jättebra sida där man kan se vilket foder som passar sin katt bäst :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Matmängd till ungkatt

Detta är en myt. Torrfoder är inte bra för tänderna eftersom det är alldeles för sprött för att slipa bort tandsten. Det är lite som att äta kex.

Torrfoder är dessutom direkt skadligt med tanke på att katter får i sig en stor mängd vatten genom sin mat (i vanliga fall) och kan få kronisk vätskebrist med en del sjukdommar som följd.
Det är också hårdare processerat och innehåller vanligtvis mer vegetabilier än blötmat (inte nödvändigtvis dock. Men Mjau blötmat innehåller enbart slaktbiprodukter + lite tillsatser som aska etc)
 
Sv: Matmängd till ungkatt

När du ger ett helfoder som Mjau så hade jag gett fri tillgång så länge jag ser att katten inte blir överviktig (se dock till att det inte torkar). Istället för torrfoder hade jag gett en kycklingvinge lite då och då.
 
Sv: Matmängd till ungkatt

Tack för alla era svar :) Jag börjar med fri tillgång så länge han växer i alla fall, sedan brukar ju kastrerade hankatter ha en tendens att gå upp i vikt när de blir lite äldre.
Kycklingvingar har jag också funderat på och läst om många som ger sina katter så får köpa lite sådant också.

Får en del Royal Canin torrfoder gratis därav tänkte jag att han kunde få en liten mängd. Men det är såklart inte alls nödvändigt att han ska det alls :) RC har väldigt mkt spannmål i sina foder har jag läst.
Har även fått för mig att hankastrater får lättare urinsten om de äter torrfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp