pudsey

Trådstartare
Jag behöver hjälp att med idéer till dottern som ska börja på dagis efter påsk och ska då ha med sej egen lunch. Den förvaras i kyl till lunch, vet inte om de får ha mattermos.
Hon är 3 år, äter inte mackor men älskar pasta och broccoli :D

Kall mat:
Pannkakor
Pastasallad - skinka, majs, tomat, broccoli osv
Kall kyckling + pasta

Mitt tips är att ni börjar inskolningen hemma och börjar äta matlådelunchar hemma. Då kan ni se vad som funkar och slinker ner och vad som ratas. Dessutom blir det enklare för dottern, när hon börjar på dagis om hennes mage är van vid matlådelunch.

Kall mat:
Pannkakor
Pastasallad - skinka, majs, tomat, broccoli osv
Kall kyckling + pasta

Mitt tips är att ni börjar inskolningen hemma och börjar äta matlådelunchar hemma. Då kan ni se vad som funkar och slinker ner och vad som ratas. Dessutom blir det enklare för dottern, när hon börjar på dagis om hennes mage är van vid matlådelunch.

Precis vad jag tänkt göra :) fick veta igår att hon börjar om en dryg månad så vi få börja träna båda två, hon är van med ett lagat mål till lunch så blir lagomt att börja nu.

Kan maten värmas eller måste barnen äta maten kall?

Den kommer ätas kall, engelsk pre-school så det är som när de börjar skolan.

Grönsaksstavar med dip (om hon äter det), pastasallad, Cous-cous/tabbuleh etc med små kycklingbitar, omelett, wraps, frukt, kokta ägg, matmuffins...

Varför serverar man kall mat på förskolan? Lagas det ingen mat till barnen? :) Är bara nyfiken! Läser just nu om olika tidsepoker i förskolans värld, rätt intressant!

Varför serverar man kall mat på förskolan? Lagas det ingen mat till barnen? :) Är bara nyfiken! Läser just nu om olika tidsepoker i förskolans värld, rätt intressant!

Kuriosa:
På mina barns förskola (i Tyskland) serveras mat om de går hela dagar (det gör dock inte mina barn, men jag ser ju matlistorna i tamburen). Där stryks helt enkelt det vegetariska alternativet under loven. Helt obegripligt, om man tycker att två alternativ är onödigt när barngrupperna är för små stryker man ju lämpligen köttalternativet... :confused:

Gissar vilt men dels så om barnomsorgen inte subventioneras så mycket som i Sverige är det ju såna här kostnader som är lätta att kapa. Plus att alla länder har inte samma tradition av varm lunch som Sverige.

Här brukar vi koka korv, ner med vatten och korv i termos, sen håller det sig varmt i flera timmar. Perfekt att ha med på utflykt!

Äter hon bröd med "pålägg" vid sidan av? T ex ostbitar, skinkrullar, dip osv.
Ost och skinka äter hon gärna. Mackan slickar hon bara av smöret, är det pålägg på så äter hon upp det. Jag har alltid fått höra att mackor inte är riktig mat så hon får sällan mackor.

Här får man antingen betala för skolans mat eller skicka med egen. Nu börjar hon förskola och där finns inte mat utan man skickar med egen.

Det räcker med att åka över till Norge för att ungarna ska leva på hemgjorda smörgåsar i skolan, det är ett ganska modernt påfund att norskarna äter varm lunch. Jag hörde för bara något år sedan en norsk kollega som skröt över att deras framgångar berodde på de hemgjorda smörgåsarna de åt i skolan. :confused:

Min ena dotter har precis valt att gå över till kall lunch istället för varm i skolan (engelsk skola, fast hon är i åk 5). Hon äter visserligen smörgåsar, men eftersom hon tränar så mycket så skickar jag ofta med kalla pastasallader dvs någon form av kokt pasta, broccoli, majs, tomat, mozzarella eller cheddarost, kyckling/skinka/rostbiff/köttbullar/rökt lax, plus saker vid sidan av som skurna råa grönsaker, yoghurt, olika typer av frukt och bär osv. Kanske en pannkaka eller hembakad nyttigare variant av muffin eller annat till efterrätt.
Personligen kan jag tycka att det blir lite ensidigt, men hon verkar inte ha någonting alls emot att äta ungefär samma typ av mat varje lunch...vi försöker variera middagarna istället..

Mycket mat går att äta kall speciellt om inte föräldrarna gör det till något konstigt (i skolan äter man lunchen kall och hemma äts maten varm)
Pasta, kyckling, köttbullar, falukorv, broccili, morötter

På mitt dagis - inte i Sverige - när jag var liten, hade jag med mig bitar av allt möjligt som jag tyckte om. Morot, kall pasta, ostbitar, skinkbitar, fruktbitar osv. Jag var yngre än ditt barn, så det var ju även mat i en form som jag kunde hantera utan alltför mycket extraarbete för personalen. Brödbitar gillade jag också, särskilt skivor av baguetter. Kalla ägg ibland. Kalla pannkakor ibland.

Jag minns just bitarna, jag gillade dem mycket.

Kuriosa:
På mina barns förskola (i Tyskland) serveras mat om de går hela dagar (det gör dock inte mina barn, men jag ser ju matlistorna i tamburen). Där stryks helt enkelt det vegetariska alternativet under loven. Helt obegripligt, om man tycker att två alternativ är onödigt när barngrupperna är för små stryker man ju lämpligen köttalternativet... :confused:

Hos oss (Österrike) kan man köpa mat, da kan barnen hämtas kl 13 eller 14 (innan 13 har dom inte ätit färdigt och mellan 13 och 14 kan man inte hämta för da är det middagsvila).

Här finns bara ett alternativ. Äter bara barnet veg, allergi eller av tex religösa skäl inte äter ngt sa far man ta med själv. I Kindergarten kan dom värma maten men pa fritids far dom inte värma.

Pudsey
Ska ni ta med mellanmal ocksa? Vi maste skicka med mellanmal och jag tycker det är svart att göra sa att det blir skillnad mellan mellanmalet och lunchen.

Hos oss (Österrike) kan man köpa mat, da kan barnen hämtas kl 13 eller 14 (innan 13 har dom inte ätit färdigt och mellan 13 och 14 kan man inte hämta för da är det middagsvila).

Här finns bara ett alternativ. Äter bara barnet veg, allergi eller av tex religösa skäl inte äter ngt sa far man ta med själv. I Kindergarten kan dom värma maten men pa fritids far dom inte värma.

Pudsey
Ska ni ta med mellanmal ocksa? Vi maste skicka med mellanmal och jag tycker det är svart att göra sa att det blir skillnad mellan mellanmalet och lunchen.

Hon kommer gå 9-15 de dagar hon ska ha lunch med sej men tänkte skicka med typ en banan ifall hon blir hungrig på em. Ska kolla upp mer när vi ska på "inskolning"

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 768
Senast: Ninnurur
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka