Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kall mat:
Pannkakor
Pastasallad - skinka, majs, tomat, broccoli osv
Kall kyckling + pasta
Mitt tips är att ni börjar inskolningen hemma och börjar äta matlådelunchar hemma. Då kan ni se vad som funkar och slinker ner och vad som ratas. Dessutom blir det enklare för dottern, när hon börjar på dagis om hennes mage är van vid matlådelunch.
Kan maten värmas eller måste barnen äta maten kall?
Varför serverar man kall mat på förskolan? Lagas det ingen mat till barnen? Är bara nyfiken! Läser just nu om olika tidsepoker i förskolans värld, rätt intressant!
Varför serverar man kall mat på förskolan? Lagas det ingen mat till barnen? Är bara nyfiken! Läser just nu om olika tidsepoker i förskolans värld, rätt intressant!
Ost och skinka äter hon gärna. Mackan slickar hon bara av smöret, är det pålägg på så äter hon upp det. Jag har alltid fått höra att mackor inte är riktig mat så hon får sällan mackor.Äter hon bröd med "pålägg" vid sidan av? T ex ostbitar, skinkrullar, dip osv.
Det räcker med att åka över till Norge för att ungarna ska leva på hemgjorda smörgåsar i skolan, det är ett ganska modernt påfund att norskarna äter varm lunch. Jag hörde för bara något år sedan en norsk kollega som skröt över att deras framgångar berodde på de hemgjorda smörgåsarna de åt i skolan.Varför serverar man kall mat på förskolan? Lagas det ingen mat till barnen? Är bara nyfiken! Läser just nu om olika tidsepoker i förskolans värld, rätt intressant!
Kuriosa:
På mina barns förskola (i Tyskland) serveras mat om de går hela dagar (det gör dock inte mina barn, men jag ser ju matlistorna i tamburen). Där stryks helt enkelt det vegetariska alternativet under loven. Helt obegripligt, om man tycker att två alternativ är onödigt när barngrupperna är för små stryker man ju lämpligen köttalternativet...
Hos oss (Österrike) kan man köpa mat, da kan barnen hämtas kl 13 eller 14 (innan 13 har dom inte ätit färdigt och mellan 13 och 14 kan man inte hämta för da är det middagsvila).
Här finns bara ett alternativ. Äter bara barnet veg, allergi eller av tex religösa skäl inte äter ngt sa far man ta med själv. I Kindergarten kan dom värma maten men pa fritids far dom inte värma.
Pudsey
Ska ni ta med mellanmal ocksa? Vi maste skicka med mellanmal och jag tycker det är svart att göra sa att det blir skillnad mellan mellanmalet och lunchen.