MissOnly

Trådstartare
Läste lite om mätning och tycker det är lite luddigt beskrivet.

"Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid slutmätning."

Om en ponny mäts vid 7 års ålder och understiger övre gränsen med 5 cm (exempelvis är 142 cm), måste den då slutmätas vid 8 års ålder för att få tävla, eller går det bra att då tävla på årsintyget?

Hoppas ni förstod min luddiga fråga :p En liten fundering från min sida :D

Sv: Mätintyg

Ponnyn ska oavsett höjd på årsintygen slutmätas som 8-åring... det enda du kan slippa är att mäta ponnyn som 6-åring om den mätts med tidigare med minst 5 cm skillnad, dvs fler årsintyg, slutmätningen vid 8 år finns det inga undantag från.

Usch, det här blev rörigare än i TR men svaret är iaf att du alltid måste mäta din ponny som 8-åring för att kunna tävla!

Sv: Mätintyg

Följdfundering:

Jämt hör man hur alla tjatar om hur överväxta ponnyer är osv.

Hur vanligt är det egentligen med kontrollmätningar? Och hur ofta kollas egentligen mätintygen? Under alla år på ponny har jag aldrig fått visa mätintyg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 493
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde...
2
Svar
31
· Visningar
7 455
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?