Säljaren är ett försäljningsstall ( lyder under konsumentköplagen) och skrev i annonsen om hästen att den var en D ponny på 147 cm ( fast säljaren själv mätt den till 150 cm och det dessutom står i passet att han var 148 cm som 4 åring). Som jag skrev ovan tyckte jag ponnyn såg stor ut, men eftersom vi har en liten D ponny på 142 cm, tänkte jag att det var kanske därför att jag tyckte den såg stor ut.
Jag har införskaffat mig en riktig mätsticka med vattenpass för att vara säker. Så han är mätt med den.
Otroligt vad många det är som verkar tycka att det är okej för en säljare att ljuga och att man typ får skylla sig själv.
Jag har varit i kontakt med försäljningsstallet och vi kommer att provrida nya ponnys och JA, jag kommer att ha min mätsticka med mig.
Angående att det skulle vara svårare att mäta ner sina ponnys nu är en sanning med modifikation. Jag vet många häromkring som åker till en specifik mätperson, på klinik, för att man kan få ner sina hästar till ponnys där. Dit även min säljare ville åka för ” de är väldigt duktiga där”. Så säljaren bedyrade att det skulle inte vara något problem att mäta ner ponnyn varken nu eller om två år.
MEN vi vill inte vara fuskare och vill ha en rätt mätt ponny.