Skruttan

Trådstartare
Har en shettis som är oregistrerad (okänd härstamning) och har nu hittat en jättebra tjej som ska rida honom. Hon vill även tävla i hoppning och det här med mätintyg är helt nytt för mig.

Som jag förstått måste jag registrera (skaffa pass är väl samma sak?) honom först (ska inom kort ordna chipmärkning, åldersintyg mm för passet), sen kan jag skaffa mätintyg. Skrivs det in i passet då? Eller är det nåt separat papper?

Och hur fungerar själva mätningen? Vet att det finns speciella mätmän, hur finner jag dessa?

Shettisen är 6 år nu, som jag läst mig till så måste han slutmätas igen när han blivit 8 år också...?

Sv: Mätintyg

Det är riktigt att han måste registreras först.
Sedan behöver du en mätman och även en veterinär som kan bevittna mätintyget.
Om du inte kan hitta någon mätman, så kan du kontakta din veterinär så kanske han / hon har någon kontakt med någon mätman.

Håll ögon o örron öppna, brukar anordnas mätningar i jan/feb varje år.
Viktigt att du har passet klart(inget måste, du kan mäta han o sen när passet kommit så får du mätintyget) Vet inte om det skrivs i passet eller ej, vi har ett separat papper på mätningen

annars finns det nr att hitta på ridsport.se till alla mätmän

Vad bra! Passet ska jag fixa nu, så då kan jag vänta och se i början av nästa år om det är fler härikring som ska mäta....

Ska kolla på ridsport.se också efter mätmän.

Tack för svaren!

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Tävling Jag tänkte ansöka om licens till min häst, och jag är helt grön på området. Sist jag tävlade krävdes inte licenser för hästen förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 593
Senast: Kiwifrukt
·
Tävling Har köpt en Ponny. Vad gäller ang mätintyg nuförtiden? Det står på TDB att den har det sista obligatoriska mätintyget samt höjden och...
Svar
4
· Visningar
3 522
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 121
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025