pepp

Trådstartare
Valpen (snart 4 månader) är dålig på att äta. Eller ja, han äter, men extremt sakta, han går som och tar små tuggor då och då.

Jag ger mat vid 8-9 på morgonen, den kan vara färdigäten vid 14.00 kanske, eller senare :crazy:
Jag vet att jag borde ta bort den, men det känns ju så slösigt att slänga bort en hel måltid :o Hur länge ska jag då vänta innan jag tar bort den?
Ska jag sen ge han middag som vanligt den tiden han brukar få?

Sen tänkte jag höra hur ni som börjar jobba tidigt på morgonen gör. Kommer vakna runt 05.00 sen när jag börjar. Ska jag ge han mat så tidigt, eller ska jag vänta kanske till lunchtid?

Sv: Matfråga

Varfor slanger du bort maten? Vad ater han? Kan du inte stalla in den i kylskapet och forsoka en timme senare? Min valp var krasen i borjan, gick och sma-at och ville helst att man skulle lagga ut kulorna en och en pa golvet at henne. Om hon inte visat intresse for maten pa 5 minuter tog jag bort maten (nar hon sag). Sedan forsokte jag en timme senare. Detta funkade, nu ater hon upp all mat i ett nafs.

Oj, det tänkte jag inte på, att man kan ha den i kylen. hrm. Då ska jag testa det imorgon! Han äter Royal Canin uppblött.

Promenerar du med han före han får mat? Om inte, så kan du ju testa, vet inte om det hjälper men jag tror det :p

Ja, prova med det! Se till att han ser att du tar bort maten. Det brukar gora dem lite snopna. Ber du honom att sitta och vanta innan du ger "varsegod" att ata? Det kan ocksa hjalpa. Det gor att det kanns lite mer "speciellt" att fa mat. Nar jag fragar Elsa "ar du hungrig?" slickar hon sig om munnen och springer och satter sig pa ratt plats. :D

Fast jag har hört att valpmagen tillgodogör sig vitaminer och grejer bättre när det är uppblött?

Jo, vi kör med varsågod, att han ska ta kontakt innan. Ibland tar han kontakt och får då mat, tar en tugga och går iväg ;) ibland går han iväg på en gång. haha.

Det kanske den gör.
Fast jag vet bara hur mina hundar funkat.
Ingen har ätit uppblött gegga.
Alla har velat ha den torr.

Jag skulle inte heller ta bort maten utan låta den stå framme jämt.
En del hundar vill hellre äta på natten.

Okej :D
Nu har jag iallafall stoppat in uppblött mat i kylen medans han såg på, ska ta fram den på en timma och se om han äter bättre. Annars testar jag torrt. Går det att ge Royal Canin torrt? På påsen stod det att det skulle ges uppblött, men det kanske inte spelar nån roll?

Självklart kan man ge det torrt. Står det verkligen på påsen att man ska blöta det?

Klart man kan ge det torrt.
Mina käkar Royal och dom har från 8 veckors ålder när dom kommit till mig alltid ätit det torrt.

Jag tror det stod, har inte kvar påsen nu. Nåja. Men jag testar ge torrt om detta inte funkar.

En helt annan synvinkel på det här med torr vs uppblött mat är ju tänderna. Småpudlar är väl inte direkt kända för att ha bra tänder och jag tror nog att det kan vara bra för tändernas skull att lära hundarna att äta maten torr så de faktiskt får tugga lite.

Vet dock inte om detta verkligen stämmer, att hård mat bidrar till bättre tandhälsa, men jag tcker att det borde det i alla fall ;)

Det där har jag faktiskt hört! Ska nog börja ge torrt då ändå. :)

Ta bort maten. Ge hunden som vanligt, vänta ca 20 minuter eller så och ta sedan bort maten. Punkt slut.

Hunden kommer lära sig snabbt att vill man ha någon mat äter man när det kommer.

Lycka till.

GatLyktan

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025