matchning igen..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 981
E

Express_Pearl

Läste Alexandras tråd längre bak där hon svamla om kamelbruna schabrak m.m. ;) Och konstaterade att jag har ungefär samma proble, lr nåt liknande iaf. Har en häst som är brun, en djup rödaktig nyans..
Bild042.jpg
Och har en svart dressyrsadel, som passar med träns och hela faderullan.. Men hoppsadeln *ryser* är brun inte den där nya nyansen utan gammal hederlig brun (en gammal stübben parzival). Ligger kanon på hästen och jag tänker absolut inte byta för å matcha resten.. :D Men vad ska jag göra, har: brun sadel, svart träns, svart martingal/graman svarta strykkappor, svart sadelgjord, svarta stigläder..hum..svårt detta.. :crazy: :o Går det att färga en sadel svart? :d Snygga färger på schabrak? Till den svarta sadeln inga problem..Men den bruna..hum..

Sv: matchning igen..

Nu vet ju inte jag hur det är med färgning av sadel men hade jag varit du så hade jag nog kört på med den svarta utrustningen tills du har råd att köpa ny i brunt.
Men rider du verkligen med martingal i dresyren? Eller fattade jag fel?

Färger? Ja, till en brun häst som din (superfin förresten :love: :love: :love: :love: ) skulle jag nog använt mej av mörkgrönt, marinblått eller varför inte vitt?
Champagne-färgat och ljusare beige kan nog vara snyggt också!
Jag gillar grått, men i den andra färgtråden blev jag överkörd på den punkten, man fick visst inte ha grått till brunt. :crazy: :cool: :smirk:

Jo, har tänkt det, men har också planerat att börja hoppa och har smärre problem å hoppa i dressyrsadel.. ;) Men har svårt att hitta rätt nyanser till rätt priser.. :crazy: Finns ju bara dom där rödbruna färgerna numera..
19793.jpg
Typ den här färgen är det på sadeln. Grönt har vi faktiskt aldrig provat för jag är en blåfanatiker så de mesta går i blått men gillar inte riktigt den bruna å blåa, tycker det är snyggar med grått till den isf.. Ljusare färger är ingen höjdare, tror det skulle va kanonsnyggt men rider typ jämt i geggpölar som det är nu så.. :D Men till den svarta sadeln gillar jag klarblått å grått det är dom färgerna vi har mest just nu..
Hehe, graman i dresyyr och ute, martingal vid hoppning.. ;) Tack för komplimangen :) :bow:

Den där sadeln var ju knappt brun alls, det ser ju inte udda ut med svart till iallafall?

På färger på schabrak och sånt säger jag champagne/vaniljgul eller vad man vill kalla det. :love: Kombinationen ljusgrått-duvblått vore också fint, och silverpasspoaler. Och vanlig creme eller vit. Men ljusa färger iallafall.

Men omd u tcker grått passar och gillar grått och har en del grått till den savarta så köär vidare med grått då? ;) (Jag fick ju gå från grå jag för jag tycker inte det matchar)

Jag kör med 'fel' brun nyans på tillbehören än så länge, men har planer på att smörja, smörja mer ochs mörja mest så tillbehören blir mörkare. Och i den takt jag har råd byta upp mig. till RÄTT nyans. För den finns ju, bara svår att hitta nu iom att allt har rödton nu *sucka*

Så den bruna sadeln blir mörkare om man smörjer.. :angel: Uhum, men det där med grått, jag vet inte riktigt..Men det lutar åt det hållet iaf..

Express_Pearl skrev:
Så den bruna sadeln blir mörkare om man smörjer.. :angel: Uhum, men det där med grått, jag vet inte riktigt..Men det lutar åt det hållet iaf..

Allt läder mörknar med regelbunden smörjning. Inte så roligt när det handlar om londonläder t ex, men man kan minska det lite genom lite ansträngning, men du (och jag) är ju ute efter motsatta grejen så bara smörja oftare än normalt (fast utan att överdriva då blir ju lädret äckligt)

Ingen som tycker som jag att ombyte förnöjer?

Jag har följande färger på mina schabrak: Mörkblått, Grått, Vitt, Klarblått, Mässing, Creme, Grönblått med mönster, Mörkgrönt, Svart och inte att glömma mitt fleeceschabra i blått med Rudolf med röda mulen på!

Har bruna sadlar och träns samt 1 sadel i new market och träns i samma färg. Benskydd i new market och svart.

Fleecelindor: Gula, gröna, klarblå, ljusbeige, vita, mörkblå. Till min stora sorg och Alex glädje fick jag lov att sälja mina rutiga som var SÅÅÅÅ fina. Rutiga i gult,grönt, blått, rött.

Nej, jag gillar eg inte omväxling. Nog mest för jag skaffar mig 'favoriter' och så använder jag dem. Förr hade jag ju massa olika färger (typ på hedenhös tid), men jag använde ju 'bara' ett par skydd etc, för de var favoriterna. Så nu har jag hållit en linje så att säga. Kan gå folk på nerverna genom att i tre månader söka efter de perfekta skydden (rätt modell, rätt färg, rätt pris, rätt passform etc), men när jag hittat de då köper jag och sen är jag nöjd tills de går sönder. Det enda jag gillar att variera är pannband (fast det sket sig ju rejält med nya mörkbruna tränset av anledningar du fattar precis, iom modellen =))

Lindar gör jag nästan aldrig, jag är för lat helt enkelt så där kommer naturligt ingen variation.

Utan jag varierar mellan lika nyanser isf, på schabrak, typ olika grå nyanser. Fast oftast går ett och samma schabrak hela tiden iom att det är favoriten. Men rent teoretiskt, jag skulle kunna köpa likadant i olika färger men nä.. Jag är så KINKIG med färger med. (fast jag SKULLE ha startat Cactus i treårstestet med ett omrskinnsmönstrat schabrak, så hade jag haft häst i annan färg så kanske?)

Men nu måste jag hitta en uppsättning nya favoriter ju, i brunt *stön* ;)

(Glömt ringa om Jacsongrejerna btw, tar det imorgon)

Och de där lindorna var HEMSKA :devil: Jag skämdes ju när jag köpte dem till och med ;)

Alexandra:Hur ofta smörjer du för att få lädret mörkare men ändå fräscht? Olja lr fett?

Tasja: Visst är det roligt att byta, men jag håller mej nog oftast ill en å samma, typ om ja har ett schabrak använer ja de tills det blir smutsigt (blått el.grått) sedan kan jag byta ett litet tag tills det andra är tvättat för att använda det igen..Men det beror nog inte bara på färgen mer att jag gillar just det eller det schabraket..hum..

Express_Pearl skrev:
Alexandra:Hur ofta smörjer du för att få lädret mörkare men ändå fräscht? Olja lr fett?

Tasja: Visst är det roligt att byta, men jag håller mej nog oftast ill en å samma, typ om ja har ett schabrak använer ja de tills det blir smutsigt (blått el.grått) sedan kan jag byta ett litet tag tills det andra är tvättat för att använda det igen..Men det beror nog inte bara på färgen mer att jag gillar just det eller det schabraket..hum..

Jag hara ldrig förr medvetet gått in för att mörka läder och nya lädret är inte en vecka gammal än ;) Men jag vet ju sen tidigare att med tiden mörknar allt läder av smörjning, och de som har läder i london inser hur fort det går.

Min plan nu är att smörja en gång i veckan, både fett (men liiiiiite) och tvål.

Liknande trådar

Utrustning Hur noga är ni med matchning? Är det katastrof om det är olika färg på spännena på tex sadel och träns? Måste det vara exakt samma... 2 3
Svar
42
· Visningar
10 307
Senast: Digbil
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Wera
·
Utrustning Hej. Jag är i svängen att skaffa mig en rödbrun sadel (Priceville Edinburgh). Men vad kallas den färgen? Är det hasselnöt? Jag...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Rosett
·
S
Utrustning Hejsan!!! Det är så att jag har en brun sadel, brunt träns & har nu beställt en svart förbygel med martingal då jag inte hittade någon...
Svar
17
· Visningar
1 629
Senast: Sanoh92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka