Jag matchar läderfärg och färg på spännena. Sedan är jag allergisk mot färger som verkligen skär sig mot varandra, så det undviker jag. Jag vill gärna att det matchar, eller iaf passar ihop, stilmässigt och jag har ju förmånen att göra det mesta själv när det gäller hästens utrustning vilket gör det lättare att matcha rätt nyanser..
.Hoppsadeln används för närvarande med mörkbrunt träns, med det funkar fint eftersom sadeln är tvåfärgad - rödbrun och mörkbrun.
I övrigt orkar jag sällan bry mig. Benskydden är mörkbruna - har bara en uppsättning senskydd.
Jag kan matcha mig själv mot hästen om jag känner för det, men iom att jag inte har ridhus eller ridbana med tak är det prio ett att kläderna funkar att rida i i rådande väderlek. Men så har jag inte så mycket stall/ridkläder i starka färger, med undantag för varseljackan och mina distansridbyxor (som är mörkbruna med orange revärer - matchar hästens distansgrejer
). Köper jag däremot något nytt och dyrt (som t.ex. en ridjacka för ett par tusen) då vill jag att den passar fint ihop med hästens grejer.
Undantaget är min bomlösa sadel. Jag är inne på nr 2, och verkar aldrig lyckas få tag i en brun - även den nuvarande är svart. Mutter mutter. Den har en svart sadelgjord, och skulle jag få läder och tid till att göra det så kan det hända att den får ett svart träns + tyglar och stigläder också. Annars vete sjutton om det blir något. Den är dock, med största sannolikhet, inte godkänd för dressyrtävling så det känns inte som någon katastrof.
Är så dålig på bilder på hästen, men lite på hästen har jag iaf. Tyvärr passar ingen av bladsadlarna i dagsläget
Distans-grejerna (+ lite reflexer) - mörkbrunt, orange och lite svarta inslag
Western-munderingen - rödbrunt och naturellt
Sele + huvudlag - ljusbrunt, mörkbrunt och gul söm
..och matchande tömkörningsdäckel
Hoppsadeln
Och tränset (som egentligen gjordes för att matcha en skolsadel) som jag använder mest just nu
Såhär såg vi ut på en "tävling" vi hade i stallet, i juni 2012. Hästen: svart och orange, jag: svart.