Mäta skorna

S

Svalan

Jag undrar hur man får tag i en sak, vet inte riktigt vad den heter som man mäter bredden på skorna.
Har någon en sån och var får man tag på den?

Sv: Mäta skorna

Skjutmått!:) Finns på alla ställen där de säljer verktyg, typ järnhandel eller kanske Claes Ohlsson eller nåt.

köp ett digitalt och lär dig använda den. Kostar mer men ett vanligt analogt kommer du inte långt med på en tävlingsbana.

Fast när jag tävlade i höstas (och blev diskad för för breda skor) hade dommaren ett helt vanligt skjutmått (dvs analogt).

Men domarna använder inte digitalt?

(Dessa mått alltså...försöker fortfarande hitta skor till islänningen som har 2-3 or på fötterna men hittar inga som är under 22 mm!!vill inte ha bara 1mm tillgodo, onödiga regler är det ska vara såhär)

Senast ändrad av en moderator:

Domare får använda analogt eller digialt, vilket som. Endel somare har med sig ett eget digitalt skjutmått.

/Malin

Med ett digitalt råder det ingen tvekan. Ett analogt kan vid småååå avvikelser felläsas.

Alla rekommenderar märken men kan du säga exakt var jag kan vända mej för att få dessa skor hemskickade?
Jag ger nämligen upp snart, har inte hitatt en enda återförsäljare eller en enda länk som visar på ngt företag som säljer kerckhaert tex.
Mustad går inte för de blir oxå för breda, 22 mm & det blir för lite tillgodo:crazy:
men tack för länkarna, jag hittar dock inget där...

Senast ändrad av en moderator:

Travshop/arna på traven kan alltid ta hem.
Tänk på att ALLA skor kan bredda sig lokalt oavsett grundbredd.
Kerkhaert är mindre breda men är desto mjukare vilket gör att de breddar sig lättare till skillnad från Mustad som är bredare(22mm) men är betydligt hårdare och breddar sig inte lika lätt.

Den bästa investeringen är dock en rasp. 200:- För varje tävlingsarrangör SKA ha ett skjutmått. Altenativt om vi är tillräckligt många som irriterar FEIFså kanske vi får lite bättre regler...

Tackar, då ska jag börja ringa runt.
Hovslagaren jag har slängde på kw fast jag sa att mina hästar inte får gå med dem, sedan kapade han ändå tårna fast jag strikt förbjudit det,så nu kan min häst tappat det mesta av sia fina rörelser.

Tänk om man hade haft turen att få byta hovslagare, men här här de omöjliga att få tag på:devil:
Är smått på bristningsgränsen när det gäller hovar & skor just nu:smirk:

Jag brukar aldrig rida på asfalt sista skoningen innan tävling, försöker undvika hårt underlag öht, är manisk på att skorna inte får bredda sig.
& rasp ja...raspar du av på ut eller insidan av skorna eller bara på de ställen du ser att det breddar sig strax innan tävling?(för det mesta i hörnen i mitt fall).

Jag är med, hur ska jag börja irritera?:devil:;)

Den bästa investeringen är dock en rasp. 200:- För varje tävlingsarrangör SKA ha ett skjutmått. Altenativt om vi är tillräckligt många som irriterar FEIFså kanske vi får lite bättre regler...

Jag hjälper gärna till att irritera!!! Tycker det är hopplöst att ha en massa problem med detta när man har en alldeles "normalskodd" häst utan konstigheter alls... Hur irriterar man på bästa sätt FEIF?!?

Ja, jag fattar inte, förbunden borde ju anpassa sig efter i vilka bredder normala hästskor tillverkas!
Detta handlar ju nite om att få ngn extra tyngd eller liknande utan att faktiskt ens kunna få på sin häst ett par vanliga hästskor.

Vill också vara med och irritera:D Det är ju löjligt att man ska behöva stå och raspa skorna på hästen när man har en normalskodd häst. Självklart måste gränsen gå någonstans men eftersom det verkar vara så vanligt att folk måste stå och mäta och raspa verkar ju reglerna vara felkonstruerade!

Hej, tänkte bara flika in en fråga om det är ok. Vet någon nån hemsida där de godkända måtten finns? och vart man ska mäta osv.

Malin

Skorna får inte överstiga 23mm breda och 10 mm tjocka. Behöver du veta nåt mer pma eller hör av dig.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
291
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: Ajda
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 243
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka