Mäta ner från D till C!?

hjärter_dam

Trådstartare
Ponnyn ifråga ägs av en tjej som rider för samma klubb som jag. Ponnyn köptes som 4-5 åring tror jag, och tävlades fram till den slutmättes som d-ponny. Efter slutmätningen var den plötsligt c-ponny. De har haft en hel del resultat tillsammans, bla. startade de ponny-sm nu i helgen, men jag vet att de har fått en hel del kommentarer angående mätningen. Det måste ju kännas rätt så skumt för dem de har tävlat emot innan, att samma ponny nu för hoppa 10 cm lägre. Eller? Är detta ett vanligt fenomen? Hur hade ni reagerat?

Sv: Mäta ner från D till C!?

tyvärr så mäts ponnier ner hela tiden... nya regler om provmätningar osv på tävlingsplats har varit uppe på tapeten men jag vet inte hur de blivit med den saken... är inte så uppdaterad.

Kan den inte ha legat på gränsen och det visade sig på slutmätningen att det var en C-ponny?
3 av mina ponnyn har varit lägre på slutmätningen än de varit som 6-åring, (då inte någon skillnad för dem att byta kategori)
D-ponnyn var som 6-åring 147, 6, slutmättes som 145,8
B-ponnyn var som 6 åring 128,4 slutmättes som 127,6
2:a B-ponnyn var 125 cm på treårstestet, som 4-åring mättes han som 121,9 (vilket jag tyckte var konstigt att han var ca 3 cm lägre i en ålder han borde ha växt)

Vi vet ju inte under vilka omständigheter ponnyn blev mätt. Våran c-ponny tävlade som d-ponny det första året eller två. Han är hingst och mättes inte hemma vilket gjorde att han spände sig och "sträckte på sig" när han skulle visa upp sig för alla nya hästar. När vi sedan mätte honom hemma (nyverkad också, till skillnad från tidigare år) var han c-ponny flera år i rad innan han till slut också slutmättes som c. Höjden på ponnyer kan variera ganska mycket under ganska kort tid, en ponny är lägre när den är lugn än när den är uppspelt.

min ponny var ett par millimeter mindre vid slutmätningen än vid mätningen när han var 6 år, nu spelade inte de där millimeterna någon roll och det var inte så mycket, men ligger man precis på gränsen kan millimeterna spela roll och avgöra om ponnyn blir c eller d.

Mätningen behöver inte gått till felaktigt bara för att ponnyn blev en storlek mindre, ofta är ju hästarna äldre och mognare och också lugnare och vanare vid andra människor och mätstickor osv vilket gör att de kan slappna av mer när de mäts som 8-åringar än som unghästar och då bli mindre.

Mitt fjordsto mättes vid treårspremiering till 145 cm, vid stamboksföringen var hon 146 cm o när jag slutmätte henne vid 14 års ålder var hon 143 cm! Kan tillägga att mätmännen frågade om jag skulle tävla henne som ponny, för de såg inga svårigheter med att få henne till c-ponny utan oetiska metoder. Detta fanns det dock ingen mening med eftersom jag är överårig. Kort sagt, det beror helt o hållet på när, hur o vem som mäter hur hög hästen är så visst kan den "krympa", om den musklat om sig eller så..

Min ponny var jag helt inställd på var d-ponny och han mättes också in till D-ponny året innan slutmätning. Eftersom jag var så inställd på att det var en D-ponny jag hade så brydde jag mig inte om att vidta några åtgärder för att "krympa honom" till slutmätningen. Själv var jag inte med vid mätningen men döm om min förvåning när brorsan ringde och sa att han hade blivit mätt som c-ponny det var ju en d-ponny som jag hade köpt.....

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 186
Senast: Flixon
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 576
Senast: Miljon
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 313
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka