Mäta ner en häst till ponny??

S

Scratch

:confused: Jag undrar vad det betyder att mäta ner en häst till ponny... Jag har ett varmblodsto som är 151cm kan man mäta ner henne?? Jag vill börja tävla i hoppning men undrar vart man hittar låga propositioner, min häst är inte så bra hoppare men håller på att blir bättre..... :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mäta ner en häst till ponny??

Nej det kan du inte, är hon 151 cm så är hon 151 cm! Det finns inget att göra åt det.

okeej.. altså kan jag inte tävla i ponny klasser.. tack för hjälpen

Har ni mätt henne hemma? eller är det en mätman som mätt henne till 151cm? Om ni har mätt henne själv tycker jag ni kan ta ut en mätman, deras mått är mer exakt och det kan hända att hon kanske är 148...

Om ni ska prova mäta henne, kan du rida henne före och se till att hon är nyskodd. Detta är inte att fuska på något sätt!! Du måste dock tänka på att eftersom din häst är så pass stor så kommer det behövas två mätmän, detta för att det tidigare har fuskats jätte mycket med mätning av ponnyer! Annars är det bara att köpa ponny eller tävla storhäst klasser :idea:

Kolla me din klubb om klubbtävlingar, annars brukar det alltid ordnas lokala tävlingar med klasser från LD till LA... Lycka till!

Nix det kan du inte. Har du prövat och mätt med en mätman så du vet att det är hennes mankhöjd! Liger hon på gränsen kan man alltid se till att hästen blir verkad ordentligt, på med gammla slitna skor samt se till att hästen är riden ordentligt (gärna lite omusklad oxså då blir de lite "nersjunkna") samt att den blir mätt hemma, då kan man klara gränsen.

Splittan skrev:
Nix det kan du inte. Har du prövat och mätt med en mätman så du vet att det är hennes mankhöjd! Liger hon på gränsen kan man alltid se till att hästen blir verkad ordentligt, på med gammla slitna skor samt se till att hästen är riden ordentligt (gärna lite omusklad oxså då blir de lite "nersjunkna") samt att den blir mätt hemma, då kan man klara gränsen.

det hjälper inte med gammla skor eftersom mätmännen mäter skorna också, de gjorde de iaf på min ponny...

Hur gammal får man vara när man börjar tävla stor häst då??

Där ser man, för det gjorde de inte på min ponny tid, då dro de bara bort så mkt som ett par nya skor var, oavsätt om det var nya skor eller inte.

Där finns ingen åldersgräns för det, i alla fall inte i de "lägre" klasserna så vitt jag vet, har inte TR framför mig just nu så jag kan inte kolla när eller om det finns en åldersgräns i de högre klasserna.

möjligtvis finns det åldersgränser för de allra högsta klasserna. vet inte säkert hur det är i hoppning men i fälttävlan måste man vara 13 för att få rida svår klass. men man börjar ju inte där precis ;)

Det jag också tror att du funderade på var själva uttrycket att mäta ned en häst, eller?

Det innebär helt enkelt att man tar en häst som ligger strax över ponny måtet och ser till att den på ena eller andra sättet sjunker runt manken = blir lägre. Ingen av sätten man gör det på är hälsosamt mot hästen och rent ut sagt borde folk som gör sånt få smaka på det själva!!

Så m.a.o mäta ned är att "fuska" så att hästen blir en ponny.
Annars finns det inget sätt som hästen kan få tävla i ponny klasser.

Hoppas att jag tolkade det rätt med att du ville veta det jag skrev.

Omusklad? Hästen ska mätas i tävlingskondition!

Jasså, finns det verkligen regler för det??
Tänk om du har en häst som av vissa orsaker inte kan mätas i "tävlings kondition", som ex inte tåler hårdare arbete just då ex skada och dyligt och det är dax för slutmäting, hur gör man då?

För det reglen fanns absolut inte när jag hade ponny, men det var i och för sig ganska så många år sedan.

Många klubbar anordna även cm hoppningar med klasser på 50, 60 och 70 cm. Kanske det kan vara nåt för er om din häst inte är så duktig än så länge,

Köp dig en ponny om de är en ponny du vill ha... punkt slut.. och sedan kan en liten häst hoppa lika högt som en som är 155 de sitter inte i mankhöjden deras hoppteknik utan i generna.
Finns hästar på 170 som inte klara mer än 130 iaf.

Och jag misstänker att dina ambitioner inom hoppningen inte är så stora med tanke på rasen du valt.
Och då räcker denna lilla häst gott och väl iaf!

Finns inga regler för i vilken kondition ska en ponny ska mätas i. Hur skulle man då kunna mäta avelsston och andra som också ska slutmätas?

Vad är det för fel att mäta ner hästen till ponny?
Det är väl jättebra om man har en liten häst som har ponnysteg, och alltså inte räcker till som storhäst..

Jag tycker du kan prova mäta henne, vad är det för fel med det? är hon över 148 så är hon, men det kan ju faktiskt vara så att hon egentligen är ponny, hästen stiger ju faktiskt i värde om så skulle vara fallet, så vore jag du skulle jag ta den extra kostnaden och mäta hästen. Vet många som varit tveksamma på sina små stora hästar och mätt dom och dom visat sig vara ponnyer och stigit jättemycket i värde. Lyssna inte på alla negativister som förmodligen vaknat på fel sida, det enda du förlorar på en mätning är att om hästen skulle visa sig vara för stor att det kostat litegrann....

Etoile skrev:
Vad är det för fel att mäta ner hästen till ponny?
Det är väl jättebra om man har en liten häst som har ponnysteg, och alltså inte räcker till som storhäst..

Nu är det ju så att om det ska räknas som ponny så ska mankhöjden inte överstiga 148 cm. Det är inte stegen som avgörs om det är en ponny eller inte. Skulle nog bli lite krångligt för mätmän om det skulle vara det som var den avgörande faktorn.:angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka