Sv: Mäta galoppsprång?
Det bästa (tycker jag) är att träna på för hästen/ponnyn normala avstånd, nu menar jag inte normalt just för din häst, utan det som är normalt för storhäst/resp kategori.
Ha två lätta hinder (börja med räcke-räcke om du är oerfaren) på en linje med tex 5 galoppsprång. Rid som vanligt och se hur bra avsprångspunkt du får till nästa hinder. Så lär du dig om din häst har normal, stor eller kort galopp. Efter hand han du prova oxer-räcke, räcke-oxer och oxer-oxer och se hur det skiljer sig.
Därefter provar du att korta avståndet mellan hindren 1 meter och länga avståndet 1 meter (korta och läng mer efterhand som du rider högre svårare klasser, eller blir bättre helt enkelt), på så sätt vet du också hur du ska rida på ett kortare resp längre avstånd.
När du går banan stegar du avståndet mellan två hinder genom att ta "1-meters-steg". Antalet meter bestämmer hur många galoppsprång som är tänkt. Har du då tränat att rida på olika avstånd hemma vet du hur du ska rida dem på tävling (en minneslapp är jättebra i början).
Mäta längden på galoppsprången är nog lättast om man har någon på marken som ser var hästen sätter ner tassarna och sen mäter. Men klarar du övningarna ovan behöver du inte veta den exakta längden, det är mest kul kuriosa!
Det blev lite rörigt, minst sagt... Men säg till om det är något du inte fattar så ska jag försöka förklara!