Mäta galoppsprång?

M

Millan_gulligast

min häst och jag ska kanske tävla lite längrefram,men har inte gjort de en för att de är så att hon fick jag*börja om från början*med för att hon var jobbig m.m.(titta i ngr av mina andra trådar)men jag vet inte hur jag mäter galopp språng när jag går en bana,snälla hjälp!och var inte dumma,vet sisådär hur man gör,men är inte säker.va på väg att tävla innnan jag fick min älskling,och livet förändrades många underbara år,men svår!:love:/becca

Sv: Mäta galoppsprång?

Inte säker på hur du menar...?

Menar du hur man stegar? Alltså kollar hur många galoppsprång det är mellan två hinder och om det är normalt, långt eller kort?

Eller menar du hur du mäter galoppsprången på din egen häst?

Inte säker på hur du menar...?

Menar du hur man stegar? Alltså kollar hur många galoppsprång det är mellan två hinder och om det är normalt, långt eller kort?

Eller menar du hur du mäter galoppsprången på din egen häst?

typ båda,men bilr ochså glad om du bara beskriver ett!:idea:/becca

Det bästa (tycker jag) är att träna på för hästen/ponnyn normala avstånd, nu menar jag inte normalt just för din häst, utan det som är normalt för storhäst/resp kategori.

Ha två lätta hinder (börja med räcke-räcke om du är oerfaren) på en linje med tex 5 galoppsprång. Rid som vanligt och se hur bra avsprångspunkt du får till nästa hinder. Så lär du dig om din häst har normal, stor eller kort galopp. Efter hand han du prova oxer-räcke, räcke-oxer och oxer-oxer och se hur det skiljer sig.

Därefter provar du att korta avståndet mellan hindren 1 meter och länga avståndet 1 meter (korta och läng mer efterhand som du rider högre svårare klasser, eller blir bättre helt enkelt), på så sätt vet du också hur du ska rida på ett kortare resp längre avstånd.

När du går banan stegar du avståndet mellan två hinder genom att ta "1-meters-steg". Antalet meter bestämmer hur många galoppsprång som är tänkt. Har du då tränat att rida på olika avstånd hemma vet du hur du ska rida dem på tävling (en minneslapp är jättebra i början).

Mäta längden på galoppsprången är nog lättast om man har någon på marken som ser var hästen sätter ner tassarna och sen mäter. Men klarar du övningarna ovan behöver du inte veta den exakta längden, det är mest kul kuriosa!

Det blev lite rörigt, minst sagt... Men säg till om det är något du inte fattar så ska jag försöka förklara!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 061
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar