mata andras hästar!?

Sv: mata andras hästar!?

cerrox skrev:
vad anser ni om att göra det? att andra som inte känner eran häst så väl matar den ur handen med godis utan eran tillåtelse & ni inte är med eller vet om det? med godis menar jag allt från i form av sk 'riktigt hästgodis' till 'gräsklipp'!? har hört & sett en del nämligen!!

vet ni om någon har gjort så med era hästar? att ni kanske ha fått veta det av någon annan i efterhand. vad anser ni om det? tycker ni att det är ok? eller är detta något ni själva gör eller skulle kunna tänka er att göra eller inte göra? vill gärna höra era tankar om detta.

Jo det har hänt oss att våra grannar har hällt in en hel hög med äpplen i hagen!!:mad: Som tur var såg jag allt genom fönstret och gick ut och talade om att så kan man inte göra men dom visst liksom inte bättre...:confused:

Är vekligen emot folk som går och ger hästarna mat utan tillåtelse, och jag har nästan blivit av med en häst pga av det. Tyvärr finns det folk som vet alldeles för lite om hästar och vanligt människovett. Nej, usch för folk som matar andras hästar utan lov.

INTE.

Är väl svårt att få igenom på stora stall med mycket barn och folk som springer omkring kan jag tänka mig.

själv står jag i kollektiv stall med 8 hästar och enbart vuxna. där är det självklart att man inte matar andras hästar....:smirk:

tintilar skrev:
Om en mamma med sina barn går föbi hagen och har med sig knäckebröd, frukt, grönsaker eller tar gräs för att ge min häst så stör det mig inte. Såg jag det skulle jag säkert gå fram och prata lite med dem och bara vara trevligt, och sen lite diskret peta in att de inte får mata med socker eller annat men att hästarna blir jätteglada om de får morötter av dem ibland. Jag tycker att det är trevligt att människor är vänligt inställda till djuren och uppskattar dem. Det är något jag vill uppmuntra, speciellt när det gäller barn.

Även det kan bli fel. Några ny inflyttade från stan gav våra hästar morötter. Dom var helt fashinerade av hästarna och red man förbi hade man en hop av 10 ungar efter sig som ville klappa och mata hästen. Min stackars häst som inte ens är så förtjust i barn. I alla fall så såg jag att dom matade hästarna i hagen så jag gick dit och var lite trevlig och pratade. Sa att dom gärna fick ge hästarna morötter bara dom INTE gick in i hagen.

Sen en dag blev ena hästen lite hängig så vi misstänkte att hon kanske ätit något. Vi tog ner dom till stallet igen från sommarhagen. Då gick dessa barn på några andra grannhästar och gav dom pizza deg:eek: . Det såg ägaren till dom hästarna och jag tror aldrig mer barnen vågade mata hästarna igen:angel:

jag tycker det är jätte bra att uppmuntra barn att pyssla med hästarna, men man får nog informera dom bättre om vad dom kan ge och inte ge. Jag var väl inte så tydlig med detta:(

Jag skulle själv ALDRIG göra det, då jag vet hur jobbigt det är med nafsande hästar.
Däremot har jag sett folk göra det, och då framförallt på hästar som inte är mina.
Har jag rätt att säga åt dom att låta bli ändå?

Mamma gjorde misstaget att sticka åt min pålle en pepparkaka i julas.
:eek: sa jag. Och mycket riktigt blev han jobbig i en vecka efteråt.

Sedan finns ju problemet med att man aldrig vet vad folk som är ovana vid hästar sticker åt dom. Gräsklipp t.ex. :crazy:
Att dom sedan kan få sig ett bett bryr jag mig inte så mycket om, vad har dom där framme att göra överhuvudtaget? :devil:

I stallet jag nu har hästen uppstallad är det fullt ok att ge en häst godis utan att fråga.

Det för att alla, från minsta lilla unge som börjar på nybörjarlektion får lära sig hur man "matar" hästar.
Men så står jag i ett stall som är långt bättre än de flesta andra stall, ett ställe där man kan lita 100% på att ens häst har det lika bra när jag inte är där, som han har när jag är i stallet.
Och jag är helt införstådd med att de flesta inte har sådan uppstallning som jag har.

Men skulle ngn vilt främmande människa komma fram på tex en tävling och mata min häst med ngt, det skulle jag INTE gilla.

Ingen av mina hästar har nånsin farit illa av gräsklipp, skottkärrsfyllor med äpplen eller div. andra frukter. Dom äter inte mera än tills dom blir mätta iallafall, och sällan så mycket ens. Jag har ju alltid haft fri hötillgång och en häst som vet att den har mat dygnet runt blir inte så triven på en massa godsaker. Och nej, ingen av mina hästar har rullat fram för det. Inte ens fjordan som var ett äkta matvrak. Hö kan dom inte äta ihjäl sig på.

för mig är det inte det som är problemet heller, men jag är livrädd för att någon ska ge min häst, men tandproblem so gör att hon inte får äta ex äpple, för risk att det ska fastna i halsen. hon har haft foderstrupsförstoppning en gång, och var extremt nära att stryka med.:( det är juj en risk att mata främmade hästar då man inte vet nåt om dom. dom kan ju ha ett problem, som ex. min häst har..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar