mat till vildkatterna

tanten

Trådstartare
Jag har åtminstone en herrelös katt som äter på min altan. Det är en hona som varit stallkatt i en granngård men där nya ägarna inte är intresserade av henne. Dessutom går det en mycket skygg tilltufsad svart katt här som också äter. Tror att det kan vara en hane eftersom han är så ärrad i öronen och ser sliten ut?

Så jag matar.

Min fundering: jag har köpt en säck av billigare sort för att mata utekatterna. Blir det bättre om jag häller en matsked matolja (oliv, raps) över maten nu när det blir kallt? Jag vet inte hur katter funkar med fett. Många övriga djur får ju energi av fettet - hur funkar katter? Blir det bättre av lite olja när det är rejält kallt - eller inte?

Sv: mat till vildkatterna

Katter får precis som andra djur mer energi från fett så ur den synvinkeln är det inte fel tänkt. Dock är vegetabilisk olja inte det bästa valet utan kan väl riskera att ha en milt laxerande effekt. Försök köpa en fetare foder istället. Jag antar att det är torrfoder du har ute, satsa på ett med en fetthalt runt 20% (animaliskt fett) så ska det räcka till.

Om du har möjlighet är det bra om du kan fånga in och kastrera eventuellt okastrerade katter. Annars riskerar du att få fler förvildade katter.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att fånga katterna. Det skulle vara bästa sättet tycker jag med. Har tjatat på katthemmet att ta sig an Tussan. Hon är ju åtminstone halvtam. Men de är nöjda så länge jag matar...

OK, då är det bättre med tex grisfett. Tack för upplysningen. Får fixa sånt.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att fånga katterna. Det skulle vara bästa sättet tycker jag med. Har tjatat på katthemmet att ta sig an Tussan. Hon är ju åtminstone halvtam. Men de är nöjda så länge jag matar...

OK, då är det bättre med tex grisfett. Tack för upplysningen. Får fixa sånt.

Du har ingen möjlighet att köra en fånga-kastrera-släpp heller, åtminstone på hanarna? Alltså fånga dem (det finns speciella fångstburar som brukar kunna lånas av katthem eller veterinärer), ta buren till veterinären, kastrera katten, stoppa tillbaka den i buren när den fortfarande sover, släppa ut den igen hemma när den vaknat. Det blir ju dock en ekonomisk "belastning" för dig - men det går kanske kolla om katthemmet kan hjälpa till med den? (Kostnad för att kastrera hankatt är ca 500 kr men kan variera beroende på veterinär).

Du har ingen möjlighet att köra en fånga-kastrera-släpp heller, åtminstone på hanarna? Alltså fånga dem (det finns speciella fångstburar som brukar kunna lånas av katthem eller veterinärer), ta buren till veterinären, kastrera katten, stoppa tillbaka den i buren när den fortfarande sover, släppa ut den igen hemma när den vaknat. Det blir ju dock en ekonomisk "belastning" för dig - men det går kanske kolla om katthemmet kan hjälpa till med den? (Kostnad för att kastrera hankatt är ca 500 kr men kan variera beroende på veterinär).

Jag lånade en bur ett tag. Den ende som klev in var grannens tama katt ;)

Det är i princip två som går hos mig. En sliten och tufsig äldre katt som troligen är hane (ser ärrad ut) och så Tussan som jag vet är hona.

Tussan klev inte in i buren när jag hade den hemma. Hanen är så extremt skygg att jag tror det blir svårt att ta den eller ens hantera den såpass att den kan kastreras? Jag ser honom sporadiskt så jag vet inte hur ofta han kommer. Det går åt mat, jag nöjer mig med det.

Har man fått in dem i en tvångsbur är kastreringen inget problem, den får lugnande spruta genom buren, och sen när den sover tas den ut etc.

Men gäller ju få in dem. Jag höll på i flera veckor med en här, men skinka kunde han inte motstå.

Har man fått in dem i en tvångsbur är kastreringen inget problem, den får lugnande spruta genom buren, och sen när den sover tas den ut etc.

Men gäller ju få in dem. Jag höll på i flera veckor med en här, men skinka kunde han inte motstå.

Fast det är en sak med tvångsbur och en annan med fälla. Fällan är spatiös nog för dem att hålla sig undan i även om den inte är stor.

Dessutom - ska jag ha en fälla här i veckor får jag köpa en själv och det tänker jag inte kosta på. Jag matar istället. Även om jag kastrerar (någon annans?) katt så behöver de matas.

Dessutom är det ju mat de akut behöver. Sett ur kattens synvinkel är det inte fertiliteten som är deras främsta bekymmer ;)

/bistertanten

Skulle nog påstå att fertiliteten är ett problem för den enskilda individen också även fast katterna själva inte är medvetna om det. Hanar hamnar i slagsmål och riskerar både skador och sjukdomar som följd. Honor riskerar att få pyo eller bli dräktiga och båda delarna kan vara livshotande.

Så kastrera gör man inte bara för att minska på antalet hemlösa katter.

Det kan finnas katthem som är villiga att låna ut en fälla en längre tid, vissa har armar långt ut i Sverige så det kan vara värt att kolla lite längre bort. En del kan även betala kastrering och vaccination om man är intresserad av TNR. Göteborgs katthjälp håller på med sådana projekt så du kan ju slänga iväg ett mail till dem och fråga. De borde kunna vara snabba på att hjälpa eftersom det bara handlar om 2 katter.

Fast det är en sak med tvångsbur och en annan med fälla. Fällan är spatiös nog för dem att hålla sig undan i även om den inte är stor.

Dessutom - ska jag ha en fälla här i veckor får jag köpa en själv och det tänker jag inte kosta på. Jag matar istället. Även om jag kastrerar (någon annans?) katt så behöver de matas.

Dessutom är det ju mat de akut behöver. Sett ur kattens synvinkel är det inte fertiliteten som är deras främsta bekymmer ;)

/bistertanten

Fast det finns fällor som är som tvångburar. Eller hur man ska förklara. Men den jag lånade av veterinären, den var som en stor avlång fälla. Väl hos vet så sköt han in ett galler (i spår som fanns där just för det) och vips var kattens utrymme mindre. Sen ännu ett och vips var den arga katten "klämd" mot gallret och ett styck spruta senare togs de där två gallren bort och katten fick hela utrymmet tills den somnade.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
7 007
Senast: Zarro
·
Övr. Katt Har en inneboende katt i stallet, h*n är jättskygg men om bara jag kommer ut så sitter hon kvar. Hon har bott hos oss sedan några...
Svar
8
· Visningar
1 034
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar