Jag har åtminstone en herrelös katt som äter på min altan. Det är en hona som varit stallkatt i en granngård men där nya ägarna inte är intresserade av henne. Dessutom går det en mycket skygg tilltufsad svart katt här som också äter. Tror att det kan vara en hane eftersom han är så ärrad i öronen och ser sliten ut?
Så jag matar.
Min fundering: jag har köpt en säck av billigare sort för att mata utekatterna. Blir det bättre om jag häller en matsked matolja (oliv, raps) över maten nu när det blir kallt? Jag vet inte hur katter funkar med fett. Många övriga djur får ju energi av fettet - hur funkar katter? Blir det bättre av lite olja när det är rejält kallt - eller inte?
Så jag matar.
Min fundering: jag har köpt en säck av billigare sort för att mata utekatterna. Blir det bättre om jag häller en matsked matolja (oliv, raps) över maten nu när det blir kallt? Jag vet inte hur katter funkar med fett. Många övriga djur får ju energi av fettet - hur funkar katter? Blir det bättre av lite olja när det är rejält kallt - eller inte?