Mat till sto med föl?

M

majjorna

I stallet står en islänning med föl (7mån) vid sidan ,idag har det diskuterats mat till henne,,, hon har mer el mindre fri tillgång till hösilage men får inget kraftfoder.
Nu har hon börjat magra av rejält och det diskuteras nu flitigt vad man ska ge,, några råd?

Fölet vill man inte sära på än.

Sv: Mat till sto med föl?

Jag ger mitt fölsto lusern. Fölet får foal creep sedan en månad tillbaka.

Den stora frågan är ju om det finns analys på hösilaget så att ni har någon koll på vad hon får i sig.

nej inga analyser finns,,, men alla övriga hästar är fina i hullet och ägaren tror att fölet tar för mkt på stoet,,,att man skulle igentligen avvänja. Stoet är kollad tänder,avm mm och hon rids inte.

Vilket kraftfoder skulle man ge tror ni?

protein protein och protein är svaret!

Lusern, avelsfoder alá krafft groov, hippo alfa eller liknande.
Magrar stoet för mycket är det bäst att sära på mor och föl istället. Till att börja med på natten i egen box är bäst, och sen hela dygnet.

Hippo Alfa eller lucernpellets. Mitt sto har gått med sina föl till minst 9 månader och hon magrade lätt om hon inte fick extra i form av något av detta. Fritt med hösilage av god kvalité.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix