Mat till en tunn, sur häst!

Lucta

Trådstartare
Ska snart få hem en ny häst på prov.... Han är lite tunn, tycker iaf jag.... Å tydligen ska han vara sur att hålla på med i hanteringen.... När jag var där och titta så visa han inte den sidan... Men det är jag inte så orolig för, jag har haft en hel del "bråkstakar", hållt på med hästar i hela mitt liv..... Han är ca 155 cm....en welsh cob. Har tydligen problem med en känslig mage och kan inte äta hösilage....

Men nu till maten....
Morgon:
2 kg hö
2 dl betfor
8 dl krossad havre
5 dl krossad korn
1 dl linfrö (uppblött i 1 l vatten..)

Middag
2 kg hö

Kväll
1 kg hö
2 kg hö
2 dl betfor
8 dl krossad havre
5 dl krossad korn
Mineraler
1/2 dl olja

Natt
3 kg hö

Tycker ni att det låter som en ok foderstat.... Jag skulle själv gärna öka på högivan, (tyvärr har jag ingen analys) dels om han är lite sur i boxen, kanske han behöver mer å plocka med...
Men jag vill gärna veta vad ni tycker å tänker.... Det finns 14 hästar till på min gård, men de flesta är inhyrda! Tack! /Anna

Sv: Mat till en tunn, sur häst!

Det är helt omöjligt att veta om det är en bra foderstat eftersom du inte har någon analys.
Man måste också veta vikt på hästen och kommande arbete.

Svårt att ge konkreta råd när man inte vet värderna på höet men lite tips kan man ju komma med ändå... :)

Min häst är det alltid ett väldigt knåpande och fixande för att hålla henne rund, hon är ofta bara "slank" dvs inget extra någon stans o jag vill gärna ha dom rätt runda så de har lite att ta av.

Min pillar tyvärr bara i sig 7-8kg ensilage/dygn ibland dryga 9kg om det är kallt. Så jag fodrar på med mycket kraft foder istället (tyvärr är det väl rätt vanligt bland fullblod.)

Men ge fri tillgång på hö är ju alltid ett hett tips om hästen är svårfödd. Bästa är ju om du ger en bestämd men stor mängd hö/dag och äter hästen inte upp så minskar du tills allt är uppätet varje dag. Då har du koll på vad han pillar i sig och kan minksa ner när han lagt på sig.
Jag är ingen havre-fan utan jag satsar på müsli istället (svårt att ge tips på sorter etc utan att veta hö-värderna)

Ge mycket kornkross och matolja är ju det lättaste (och billigaste) att ge, pröva med det och "fri" tillgång på hö så ser du vad som händer.

Att hästen är sur kan ju bero på vad som helst, han kanske inte trivs där han står nu, boxen, hagen nån annan häst eller vad som. Vissa hästar blir helt förbytta bara man flyttar på dom.

Hur länge ska du ha hästen på prov? Är det under en kortare tid är det ju kanske dyrt och lite onödigt att göra analys om den sedan åker tillbaka till samma "matförhållanden" som innan.

Men om du ska ha pållen lite längre tycker absolut att du ska göra en analys, att hästen är tunn behöver inte bara betyda att det är lite energi i maten, det kan ju även bero på t.ex. proteinbrist. Sen har ju olika hästar olika lätt att lägga på sig:angel:

Sen förstår jag inte riktigt varför du inte bara ökar på högivan om du vill det? Får inte hästen i sig mer än 9 kg/dygn? Och du, satsa på ett färdigfoder istället om du inte har någon anayls! Så har du isf lite mer koll på vad pållen får i sig.:)

Svarar alla....
Tack för enra råd och tips! Jag ska ha hästen på prov en månad och ska snart få hem en ny höleverans, så det känns lite onödigt att göra en analys i dagsläget, ska fixa det på "nya höet"....

Jag ska prova att öka höet och senare ta bort havren och gå över på nån musli...

Tack än en gång!
Kram Anna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025