Mat problem!

Sv: Mat problem!

Okej, asså hon har normal/lite under kanske? hull, men ja tycker hon är taning. Om ni förstår vad ja menar'??:)

Hon äter mindre än vad hon ska en del dagar. Ibland hoppar hon över maten helt.

Men aja fortsätter som jag gör.

Hon är aktiv och leker som en hund ska göra

Om hon är fin i hullet äter hon ju det hon behöver. Varför vill du att hon ska äta mer än hon behöver? :confused:

Att hon inte äter om fodret står framme hela dagen är inte konstigt. Hundar är inte som människor som kan sitta länge och njuta av maten osv. De äter för att de behöver äta och äter normalt sett med god aptit till dess att matskålen är tom, för de har inställningen att "äter man inte nu kanske man får gå hungrig". Om de kan äta när som helst, då försvinner ju en del av motivationen till att äta.

hon har inte maten framme hela tiden som jag har skrivit innan.......................!!!

Om du inte redan kollat tonsillerna så gör de. Min var precis som vanligt, pigg o glad men lite jobbig med maten.

De kan ju vara lite kinkiga kring maten när de är varmt också. Är hon kollad så är de säkert inget. kanske gillar hon inte fodret?!

Är hon tanig för att hon är mager eller omusklad? (har inte tittat på bild).

En frisk hund svälter ju sig sällan eller aldrig, så antagligen får hon i sig precis det hon behöver och mår bra av.

Min egen hund kör en dagsgiva på 3 dygn periodvis och hon är fin i hullet och har gott om muskler. Hon är helt enkelt inte så stor i maten och har "matvägrat" sedan hon var 8 veckor och en dag gammal.

Nu bor hon som ensamhund här hemma än så länge, och hon är en nattätare. Jag ställer fram maten på kvällen (el fyller på skålen), för på morgonen är det helt döfött - hon äter aldrig på morgonen. Sedan tittar hon på mig som om jag är efterbliven, går iväg och äter sedan på natten. Jag vet inte varför, men av någon anledning är hon väldigt lättstörd vid matdags och om det funkar fint för henne att äta på natten får hon väl göra det.

Alla hundar gillar heller inte färskfoder. Jag har både gett min hund olika sorters färskfoder + att jag har BARFAT henne men hon föredrar faktiskt torrfoder. Det som händer om jag ger henne färskt är att jag hittar maten (kycklingvingar, färskfoder eller inälvor) i soffan, i mina skor, under kuddarna i sängen etc, så det har jag gett upp. Serverar maten torr (med tillgång till vatten) så får hon käka när hon blir hungrig, helt enkelt.

Enda gången hon äter "som hon borde" är när jag passar någon annans hund och det blir lite konkurrens i huset, då äter hon ca 3 dagar innan hon ger upp det med. :p

Är hon tanig för att hon är mager eller omusklad? (har inte tittat på bild).

En frisk hund svälter ju sig sällan eller aldrig, så antagligen får hon i sig precis det hon behöver och mår bra av.

Min egen hund kör en dagsgiva på 3 dygn periodvis och hon är fin i hullet och har gott om muskler. Hon är helt enkelt inte så stor i maten och har "matvägrat" sedan hon var 8 veckor och en dag gammal.

Nu bor hon som ensamhund här hemma än så länge, och hon är en nattätare. Jag ställer fram maten på kvällen (el fyller på skålen), för på morgonen är det helt döfött - hon äter aldrig på morgonen. Sedan tittar hon på mig som om jag är efterbliven, går iväg och äter sedan på natten. Jag vet inte varför, men av någon anledning är hon väldigt lättstörd vid matdags och om det funkar fint för henne att äta på natten får hon väl göra det.

Alla hundar gillar heller inte färskfoder. Jag har både gett min hund olika sorters färskfoder + att jag har BARFAT henne men hon föredrar faktiskt torrfoder. Det som händer om jag ger henne färskt är att jag hittar maten (kycklingvingar, färskfoder eller inälvor) i soffan, i mina skor, under kuddarna i sängen etc, så det har jag gett upp. Serverar maten torr (med tillgång till vatten) så får hon käka när hon blir hungrig, helt enkelt.

Enda gången hon äter "som hon borde" är när jag passar någon annans hund och det blir lite konkurrens i huset, då äter hon ca 3 dagar innan hon ger upp det med. :p

okej, hon äter på morgonen lite, men på kvällen äter hon nästa allt. När vi har hennes kompis hemma äter hon som en galning. Så tror inte det är något fel på henne.
Har testat nu det sista att blötlägga det och då äter hon ännu bättre. Vet in om det kanske blir för hårt annars?

Nja musklad är hon, men kanske bara ja själv som tycker hon är lite under hull.

okej, hon äter på morgonen lite, men på kvällen äter hon nästa allt. När vi har hennes kompis hemma äter hon som en galning. Så tror inte det är något fel på henne.
Har testat nu det sista att blötlägga det och då äter hon ännu bättre. Vet in om det kanske blir för hårt annars?

Nja musklad är hon, men kanske bara ja själv som tycker hon är lite under hull.

Pillar hon trots allt i sig lite käk 2 gånger om dagen hade jag absolut inte oroat mig. :)

Om du tycker att hon är på tok för smal (oftast är vi väldigt känsliga för tunna hundar - folk påpekar ibland hur smal min hund är, samtidigt som t ex jag, veterinären och massören tycker att hon är jättefin i hullet) kanske du skulle kunna prova ett högenergifoder?

Är definitivt ingen expert på foder, men ett tag upplevde jag att min hund inte riktigt fick i sig det hon behövde, det märktes bara när vi tränade väldigt mycket t ex, kroppen ville men orkade inte riktigt, så då bytte jag från "vanligt" till högenergi, och jag upplever verkligen att det har hjälpt. Hon äter absolut inte större mängder, men hon får i sig lite mer samtidigt som hon inte behöver äta en större mängd.

Däremot märktes det inte alls i vardagen, i motionen el liknande, utan bara det där allra sista "krutet" i slutet av långa träningspass. Hade hon "bara" varit sällskapshund hade hon fungerat utmärkt utan högenergi, trots att hon är smal! :)

Själv hade jag varit nöjd om min lilla prinsessa faktiskt käkade 1 gång om dagen! :p

Pillar hon trots allt i sig lite käk 2 gånger om dagen hade jag absolut inte oroat mig. :)

Om du tycker att hon är på tok för smal (oftast är vi väldigt känsliga för tunna hundar - folk påpekar ibland hur smal min hund är, samtidigt som t ex jag, veterinären och massören tycker att hon är jättefin i hullet) kanske du skulle kunna prova ett högenergifoder?

Är definitivt ingen expert på foder, men ett tag upplevde jag att min hund inte riktigt fick i sig det hon behövde, det märktes bara när vi tränade väldigt mycket t ex, kroppen ville men orkade inte riktigt, så då bytte jag från "vanligt" till högenergi, och jag upplever verkligen att det har hjälpt. Hon äter absolut inte större mängder, men hon får i sig lite mer samtidigt som hon inte behöver äta en större mängd.

Däremot märktes det inte alls i vardagen, i motionen el liknande, utan bara det där allra sista "krutet" i slutet av långa träningspass. Hade hon "bara" varit sällskapshund hade hon fungerat utmärkt utan högenergi, trots att hon är smal! :)

Själv hade jag varit nöjd om min lilla prinsessa faktiskt käkade 1 gång om dagen! :p

Okej, vad käkar din hund=? har kollat lite på "fetare" mat till henne men vet inte vad jag ska kolla efter. Nu äter hon royal och nu har vi testat doggy små bitar som hon käkar väldigt bra.
Min vet och uppfödare tycker hon är väldigt bra hull. Men jag tycker hon är lite under hull, men man blir väl lite extra ängslig mot sin egna vovve:)

Jag har en hund (sex år gamma cockertik) som fram till 4-5 års ålder var ganska ojämn i sin matlust. Hennes kompis (samma ras, 3,5 månad yngre) har alltid ätit glatt, vilket inte triggat damen i fråga. Hundarna har som vuxna alltid fått mat två ggr/dag. Ibland åt hon, ibland inte. Jag slutade oroa mig för detta när hon var sådär ett år gammal och lät det vara. Hon var helt enkelt inte alltid hungrig och var visserligen på den smala sidan, men ändå helt ok i hullet. En kvinna som brukade passa henne ofta sa: "Hon äter nästan varje dag." Och så var det faktiskt.

Vid fyra års ålder hade hon en valpkull. Efter det har kroppen rundats och hon äter bättre. Men speciellt nu på sommaren kan hon gärna tänka sig att hoppa över ett mål (eller två).

Vi har inga speciella tider utom att det är morgon och kväll. Jag sätter ner skålarna och sedan äter hundarna upp när det behagar dem. Av någon anledning äter de nästan aldrig upp varandras mat, även när en käkar och den andra struntar i det för tillfället. Så har vi det hemma - och båda hundarna är i utmärkt hull. Ibland hälsar vi på goda vänner som har kennel. Mina hundar har full koll på att där kan man inte gå ifrån maten, utan där äts den upp raskt.

Det är inget fel på min hund. Hon bara är sådan här. Om din hund är pigg och frisk skulle jag inte oroa mig. Dessutom är jag ganska övertygad om att om man själv oroar sig för att hunden inte äter så kan de mycket väl känna av det och därför i ännu högre grad dissa maten. Det blir ett mentalt tryck.

Eftersom du har gått igenom hunden ordentligt och hon förefaller frisk skulle jag ta det:cool: i din situation. Vill du att hon ska äta mer kan du ändra till ett mål om dagen. Vissa hundar äter bättre då.

Okej, jag fick låna lite doggy foder av min kompis som hon äter bra av. Så kanske helt enkelt var fodret hon inte gillade.
Men tyckte jag hade testat det mesta.. Fårse hur hon äter detta ett tag och se om hon ökar matlusten lite mer:)

Tack för alla svar!=) Guldvärt!

mm min lille gillade verkligen inte sitt foder. De märks tydligt. Nu äter han standard hjort och älskar de. Är fortfarande ingen morgon ätare. Men på kvällen har han ändå ätit en dagsranson :) Hoppas hon funkar bra på doggy!

Hon verkar ju äta det hon behöver! Lyssna på veterinären och uppfödaren, lätt att bli en hönsmorsa och orolig med sin egen älskling:)
Tänkte tipsa om små bitar, men det har du ju testat. Många gillar små kulor bättre! Kör på och släpp oron! Väg henne kontinuerligt (1gång/mån?) så har du ett mått där, om du tycker att hon faller ur. Ser fler feta än magra hundar, men många ägare tycker att deras hund är mager.... Alla behöver inte äta enligt tabellen heller, och räknar man så har alla tillverkare egna tabeller på energibehov, så ge hunden det just DEN behöver.

Träffade uppfödaren idag, så min lilla bäbis fick leka lite med sina syskon. Nämde att hon käkar doggy mkt bättre än chihuahua maten. Då säger uppfödaren att hon BARA får äta chihuahua mat.

Någon som vet varför?
Hon hade ingen större förklarning på det mer än att hon måste äta det. Men hon gillar ju doggy mkt ner?:S:/

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Svartkatt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka