Mat problem!

Bejbie

Trådstartare
Hej!

Min lilla vovve äter inte som hon ska, hon har bestämda tider äter hon inte då blir det ingen mat.Ibland äter hon ibland inte. Kan gå en dag innan hon äter.

Idag fick hon sin kvällsmat som vanligt och till min förvåna åt hon upp allt?! Gav henne lite mer (hon är lite taning). Och bara åt och åt.

Vad kan detta bero på?
hon har inga tandproblem då vi nyss har varit hos vet och kollat det och även kollat igenom hela henne.=)

Någon mer som har hund som inte äter?

Sv: Mat problem!

hon har bestämda tider när hon ska äta, äter hon inte då blir det ingen mat.Ibland äter hon ibland inte. Kan gå en dag innan hon äter.

*Meningen i inlägget blev knas såg jag nu!!! :&

Det finns sjuttielva och inga anledningar till varför en hund inte äter.
Halsproblem, maten passar inte, inlärt you name it.

Jag brukar rekommedera att man gör över till färskfoder till matvägrare, om inte annat för sin egen skull. Det brukar göra lite ont i en när vovven inte äter.

Först och främst - hur är hundens hull ?
Är hullet lagom, så får den ändå vad den behöver.

Mindre aktivering pga värmen = behöver mindre energi.

Är hunden mager så kanske det vore smart att byta till smakligare foder - t ex färskfoder.

Men varför tar du undan maten?
Vår lille dogge är inte så matglad. Han har alltid tillgång till torrfoder o äter när han är hungrig, perfekt hull.
Skulle vi plocka bort maten om han inte äter direkt akulle han varit jättesmal. Tycker det är elakt :-(

Min gillar inte torrfoder, så han får färskfoder och då försvinner det på tre sekunder. Max.

Hon är fin i hullet. Gillar inte färskfoder, men testade ett nytt foder som hon käkar.

som sagt har hunden varit hos vet och de ser inga fel varför hon inte skulle käka. Men som sagt hon har börjat äta mer och mer.

Undrare bara om det var fler som hade samma problem.

Varför ja lägger undan det är för att vet har sagt att man skulle göra så, vilket funkade. har hon maten framme hela dagen rör hon det inte. konstigt nog..

Men varför tar du undan maten?
Vår lille dogge är inte så matglad. Han har alltid tillgång till torrfoder o äter när han är hungrig, perfekt hull.
Skulle vi plocka bort maten om han inte äter direkt akulle han varit jättesmal. Tycker det är elakt :-(

Det är inte elakt. Maten serveras ju igen vid ett senare tillfälle. Det är så man lär en hund att äta på bestämda tider. Alla kan inte ha foder framme hela tiden.

Och den dagen du får barn tänker du ha mat framme hela tiden då också eller serveras det kanske mål vid vissa tidpunkter?

Jag ger mina hundar mat morgon och kväll. Den lille som är lite kinkig är dålig att äta på morgonen, dock visar han tydligt om han blir hungrig på dagen (börjar bängla runt med sin matskål) så då testar jag att ge igen. Då går maten ofta i.
Skulle jag ha mat framme hela tiden skulle min andra hund bli så smällfet att hon inte kunde röra sig, det tycker jag vore elakt däremot.

TS har dessutom redan skrivit att om maten står framme hela tiden så äter hunden mindre. Alltså är det inte alls "elakt" att endast ge mat vid få tillfällen. Olika metoder funkar på olika hundar, att något funkar för dig betyder inte att det funkar för andra.

Senast ändrad:

Din hund äter när den är hungrig, att den inte äter vid varje tillfälle betyder inte att den mår dåligt!

Hon är fin i hullet. Gillar inte färskfoder, men testade ett nytt foder som hon käkar.

som sagt har hunden varit hos vet och de ser inga fel varför hon inte skulle käka. Men som sagt hon har börjat äta mer och mer.

Undrare bara om det var fler som hade samma problem.

Varför ja lägger undan det är för att vet har sagt att man skulle göra så, vilket funkade. har hon maten framme hela dagen rör hon det inte. konstigt nog..

Om hon är fin i hullet äter hon ju det hon behöver. Varför vill du att hon ska äta mer än hon behöver? :confused:

Att hon inte äter om fodret står framme hela dagen är inte konstigt. Hundar är inte som människor som kan sitta länge och njuta av maten osv. De äter för att de behöver äta och äter normalt sett med god aptit till dess att matskålen är tom, för de har inställningen att "äter man inte nu kanske man får gå hungrig". Om de kan äta när som helst, då försvinner ju en del av motivationen till att äta.

Jag skulle känna mig elak. Ruben äter när han är hungrig o mår bra.

Precis som Skogstrollet skriver så är det inte elakt att anpassa sitt hundägande så att det passar den hund man har.
Alla hundar fungerar inte som din hund. Långt ifrån alla gör det.
Om jag tex skulle ha mat framme hela tiden, då skulle jag ha hundar som såg ut ungefär som en hund jag såg där jag bodde förut. Den såg ut såhär och gick långsammare än mitt långsamma promenadtempo:
fet_hund.jpg

Inte för att de hör hit, men vi ska inte ha barn....
Jag skulle känna mig elak mot min hund eftersom det fungerar att ha maten framme o låta honom äta när han vill.
Att TS redan hade testat det kom fram först efter mitt första inlägg.
Mitt andra inlägg var riktat till dig o inte till TS öht. Dvs att jag skulle känna mig elak mot min hund.

Usch stackars hund, det gör så ont i hjärtat när man ser feta & överviktiga hundar som knappt kan röra sig :(

halvt kl.
Förstår inte varför det skulle vara elakt att ta undan maten? Så gör jag med min med, det är inte alltid man kan ha maten framme eller låta hunden äta när den själv vill. I min familj finns det massa hundar och ibland är vi i vår sommarstuga tillsammans med övriga familjemedlemmar och deras hundar, vi har varit som mest 6 hundar i stugan. Det skulle omöjligt fungera att ha maten framme dygnet runt då, mtp att alla äter olika foder, det är olika storlekar på hundarna osv.
Mina föräldrars hundar äter allt och skulle dom ha mat framme dygnet runt skulle dom rulla fram..

Jag skulle känna mig elak mot min hund eftersom det fungerar att ha maten framme o låta honom äta när han vill.

Att DU tycker/känner att DU är elak mot DIN hund är en sak, men att säga att det ÄR elakt att ta bort mat för en hund är en helt annan. Det är kanon att fri tillgång funkar för er.

Det handlar lite om att kunna sätta sig in i andras situationer, funkar saker för dig betyder inte att det funkar för alla. :)

Till TS, är hunden, pigg, frisk och i normalhull skulle jag inte göra nått. :) vissa hundar är hungrigare på olika tider (kväll/morgon) eller när de gjort nån extra aktivering på dagen etc.

Min dp slutade sluka maten för ett tag sen men han åt ändå tillslut upp maten om den stod framme eller om man krydda med något gott. Vi bytte då foder till Standard och de gillar han mkt bättre. Jag vill liksom inte ha framme maten hela tiden utan vill att han ska äta när de serveras.
Men han slutade efter ett tag igen och då åkte vi till vet, egentligen för att skrapa bort tandsten och kolla munnen. Men jag bad dem även kolla halsen.
Tonsillerna var förstorade så han gick på två behandlingar men de funka inte så i fredags operera han bort dem. Nu äter han med god aptit men verkar vilja gå o små äta ändå. Så vi kör en blandning nu lite mat på mattan kan vara kvar så han har att göra :grin:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Svartkatt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat