Ja men utöver det kan det ju också finnas fall där man bara är lite flexibel. Jag tolkade det inte som att TS var ute efter specifikt specialkost eller önskekost när hon frågade efter ”kreativa lösningar”.
Precis så!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja men utöver det kan det ju också finnas fall där man bara är lite flexibel. Jag tolkade det inte som att TS var ute efter specifikt specialkost eller önskekost när hon frågade efter ”kreativa lösningar”.
Men ta med egna mackor /fil till mellanmålet då så slipper de hänvisa till utgifterna.
Förskolan får inte begränsa intaget vid mellis, visst får de tycka men det har de inget belägg för. Hänvisa till läroplanen om barns trivsel och välbefinnande. Livsmedelsverket har inte heller några begränsningar gällande mellis.
Låter som förskolan har ett föråldrat synsätt på mat och mellis - antagligen gör de så för att de alltid gjort så, tyvärr.
Be om att barnet ska få macka till lunchen också?
@pollex just mackor till lunchen funkar fint för min dotter.
Jag har sagt ifrån mycket bestämt att dom aldrig får ”tvinga” henne att äta maten, utan har hon smakat får hon käka bara mackor om hon vill.
Hade ändå en incident med en vikarie som tvingade henne att äta upp fisken.. resulterade i en unge som kräktes när hon kom hem .
Jag väljer att inte se det som ett problem för jag kan inte se nån annan lösning. Alternativet är att hon inte äter alls och det blir MYCKET otrevligt för alla inblandade.Ja, kunde de bjuda på någon bukfylla till lunchen eller mellan lunch och mellis så vore det bra. Just mackor känns egentligen lite sådär dock, för han skulle gärna leva på mackor enbart om han fick och lätt välja bort mat som han annars skulle äta av till förmån för mackor. Har ni upplevt att det varit/blivit ett problem?
Ja jag blev helt vansinnig när dottern berättade!!@Loppanhellqvist - för den vikarien förresten! Inte okej!
Det är ju helt galetJa jag blev helt vansinnig när dottern berättade!!
Men besinnade mig lite, pratade med ordinarie personal och såg även till att få prata personligen med vikarien för att se till att det ALDRIG händer igen!
Nej jag tror inte att de flesta som jobbar med barn skulle komma på tanken. Men det finns ju stolpskott inom alla yrken.Det är ju helt galet
Tvinga barnen kan vi aldrig göra
Som förälder - jag skulle inte oroa mig för att barnet äter mycket mackor. Det kam vara en mognadsfråga gällande mat.Ja, kunde de bjuda på någon bukfylla till lunchen eller mellan lunch och mellis så vore det bra. Just mackor känns egentligen lite sådär dock, för han skulle gärna leva på mackor enbart om han fick och lätt välja bort mat som han annars skulle äta av till förmån för mackor. Har ni upplevt att det varit/blivit ett problem?
Eller också har förskolan en bra chef som pekar med hela handen och säger att "Så här ska det vara!!"Sen måste alla anställda på förskolan ha samma åsikt kring detta annars blir det att ibland gör man si ibland så.
Han är bättre på att smaka nya saker på förskolan än hemma, men jag gissar att han gör det på samma sätt där - genom att nudda maten med besticken, nästan göra en grimas i förebyggande syfte och sedan deklarera att han inte gillar det nästan innan det nuddat tungan. Det är fel på allt möjligt - konsistens, lukt, att matens olika beståndsdelar nuddar varandra. Både jag och sambon var kräsna som barn så han har onekligen att brås på . Så bra att ni kan anpassa mellanmålet efter barnets tidigare ätande, det är en sak som jag inte riktigt upplever görs här!
Det här tror jag är jätteviktigt, att det inte finns tvång med kring matsituationer, min erfarenhet säger att det bara blir värre då.Edit: personalen bör alltså UPPMUNTRA barnet till att smaka. Där får heller inget tvång finnas. Barnet behöver få släppa ALLT tvång och press kring mat.
Själv hade jag velat att de lägger upp smakportioner vid lunch. Då barnet smakat så får hen äta knäckebröd. Där finns inga restriktioner på hur många.
På mellanmålet måste man väl kunna servera annat än bröd!? Kvarg med bär, naturell yoghurt med mysli, frukter, pirog, bärkräm med mysli o.s.v.
Men hur mycket kostar knäckebröd? Så himla dyrt kan det inte vara.Det här tror jag är jätteviktigt, att det inte finns tvång med kring matsituationer, min erfarenhet säger att det bara blir värre då.
Just restriktioner på bröd tror jag handlar om ekonomi tyvärr. Hos oss serveras heller inte pannkakor, piroger eller liknande till lunch, då vi inte får halvfabrikat, och vår kokerska tycker det tar för lång tid att göra. Dock får vi smoothie, fil med bär, mackor med olika typer av pålägg, kokt ägg, kräm etc.
Nja, jag har inte direkt önskemål om speciell kost till honom, men det som blev tydligt för mig nu när jag skrev den här tråden är att han skulle behöva äta någonting till lunch varje dag, eller få någon påfyllning mellan lunch och mellis när/om han är hungrig. Äter han större mellis så hoppar han gärna över middagen om det inte är en favoriträtt, så jag vet inte om det känns som förstahandsalternativet.
Men hur mycket kostar knäckebröd? Så himla dyrt kan det inte vara.
Pirogerna var bara ett exempel, poängen var att det måste finnas nåt annat än bröd. Kanske olika typer av gröt med bär eller frukt.