Vi har en situation med en sexåring som har en rätt begränsad matpalett. Det har varit så en rätt lång (flerårig) period och förutom att det är lite tråkigt att hitta på och servera mat när man vet att så mycket kommer att ogillas så löser vi situationen hemma. Nu upplever vi dock att det börjar bli ett problem på förskolan där det relativt ofta inte finns något alls av det som serveras till lunch som faller honom i smaken, vilket gör att han inte äter alls och blir trött/ledsen/arg och jättehungrig till mellis. Vid mellis har förskolan dessutom vissa begränsningar i antalet hårda/mjuka mackor etc, så han kan inte äta ikapp för ett helt uteblivet lunchmål där.
Vi kommer att prata med förskolan om detta, men jag vill gärna ha lite input på vad som kan vara konstruktiva lösningar! Jag ser hellre att han äter mat än mellismat/mackor, och det vore bättre för hela dagens måltidsrytm om melliset kunde få vara en påfyllning av energi mer än ett huvudmål.
Vi kommer att prata med förskolan om detta, men jag vill gärna ha lite input på vad som kan vara konstruktiva lösningar! Jag ser hellre att han äter mat än mellismat/mackor, och det vore bättre för hela dagens måltidsrytm om melliset kunde få vara en påfyllning av energi mer än ett huvudmål.