Mat och dryck på tävlingsplatser

Andromedae

Trådstartare
Vad ser du gärna finns tillgängligt i form av mat och dryck när du tävlar? Alltså från arrangören då.
Andra åsikter kring hur du vill/inte vill att café/servering ska fungera när du är och tävlar?
 
Gärna lite valmöjligheter. Sjukt trött på tacos, men pitabröd + kött + kyckling + veg + två såser + ett gäng olika grönsaker så kan man själv plocka ihop sin rätt. Och enklare alternativ, korv/varm macka.
Dryck är jag inte så petig med, men den ska vara kall! Avskyr ljummen dricka.
 
Jag skulle gärna se riktig mat (dvs en maträtt, som man blir mätt på) framförallt.

Men gärna även något enklare typ korv i bröd eller toast eller så. För att få i sej något snabbt om man har mer brått.

Glutenfritt och vegetariskt finns ofta behov av.

Något sött som chokladbitar/godis.

Kaffe/te/choklad. Choklad är smidigt att ha i portionspåsar.
Kaffebröd- hembakat går alltid hem.

Dryck- läsk/vatten. Sort inte så noga.

Bra tydliga synliga skyltar med priser.

Kalla drycker kalla. Varma drycker varma 😎
Lika med maten men det är ju krav, så.

Om engångsmaterial-
Ordentliga bestick som inte går sönder när man tittar på dom.
Inte för jullriga tallrikar eftersom man ofta ska bära iväg dom.
Brickor kanske kan underlätta om man dessutom behöver sitta på backen då det kanske inte alltid finns ordentliga sittplatser?

Gärna swishbetalning, tydligt utskrivet tidigt i ev kö för att vara beredd när man kommer fram (skyndar på kön).

Jämna priser.
 
Jag som inte äter kött har i regel svårt att få något annat än fika och (om jag har flyt, så att det finns...) toast när jag väl är på tävling. Jag är inte så kinkig med maten, men det är trist när det finns många alternativ - både fika och mackor och riktig mat - men knappt något utan kött/kyckling. Så, mer vegetariskt. (Åtminstone lakto-ovo. Men görs det helt vegetariskt, dvs utan animalier, så blir det ju per automatik mjölkfritt också vilket det kan finnas ett behov av - det är ju inte ovanligt att folk antingen inte tål mjölkprotein eller är laktosintoleranta.)

I övrigt håller jag med de föregående :)
 
Riktig mat, även om jag alltid välkomnar fika eller enklare alternativ typ bra mackor vid sidan av också.

Alltid vegetariskt alternativ, varför inte kombinerat med mjölk- och glutenfritt, så att det möjliggör för fler att köpa mat men innebär så smidigt jobb för arrangören som möjligt?
Tacos, exempelvis, är kanske småtrist, men otroligt ekonomiskt samtidigt som alla oavsett matpreferenser eller allergier kan sätta ihop sina egna rätter och äta sig mätta.

Och som redan sagts, kalla drycker kalla.
 
Jag har vid någon tävling ätit "chiligryta" med nachochips och sallad till. Oftast så kan man göra en sådan urgod vegetarisk (vegansk) och ha bara vegetarisk med kindeybönor (ev. + någon veg.färs). Eller så gör man två där den ena är med köttfärs. Varmt, gott mättande. :)
 
Jag som inte äter kött har i regel svårt att få något annat än fika och (om jag har flyt, så att det finns...) toast när jag väl är på tävling. Jag är inte så kinkig med maten, men det är trist när det finns många alternativ - både fika och mackor och riktig mat - men knappt något utan kött/kyckling. Så, mer vegetariskt. (Åtminstone lakto-ovo. Men görs det helt vegetariskt, dvs utan animalier, så blir det ju per automatik mjölkfritt också vilket det kan finnas ett behov av - det är ju inte ovanligt att folk antingen inte tål mjölkprotein eller är laktosintoleranta.)

I övrigt håller jag med de föregående :)

Gärna något helt vegetariskt eller vegansk så kan jag som inte kan äta något från kons spenar ( mjölkprotein fritt) också få mat😃

Och info om vad maten innehåller lika så - vet det är svårt vad ex kakan innehåller. Så man kan läsa, gärna innan man är framme vid betalingen då vet jag om jag vågar köpa kaka och mat.
 
Både enkel mat som kan ätas ”på språng” typ toast och korv & bröd, men även mer matig mat i form av ”dagens lunch” med två olika alternativ samt en vegetarisk. Såsom lasagne, chiligryta eller pajer av olika slag.

Lite blandad fika och nån kexchoklad. Kalla drycker, varmt kaffe.

Jämna priser och tydliga skyltar med pris. Möjlighet till swishbetalning och som nån skrev- tydliga skyltar om swishnr/QRkod för snabbare flow i kön.

Separat pantinsamling så klubben lättare kan panta och få lite extra förtjänst.
 
Vad ser du gärna finns tillgängligt i form av mat och dryck när du tävlar? Alltså från arrangören då.
Andra åsikter kring hur du vill/inte vill att café/servering ska fungera när du är och tävlar?

Vegetarisk pasta- eller potatissallad med något "köttigt tillägg" för de som vill.

Varma mackor ost eller ost/skinka och eller grillkorv med tillbehör

Te, kaffe, festis, läsk

Kakor/kex och nåt fikabröd


Chili con carne är gott också om det är kallt ute, kan ju göras på quornfärs så alla kan äta det. Med en brödskiva till, mums!
 
Redan sagt, men pastasallad.
Om man ville göra den vegansk ser jag gärna att man har nåt litet paket med nån ost (gärna mozzarella) och ev skinka eller nåt sånt att köpa till.Duger med vanlig rökt skinka. Eller att man har det i separat skål och slänger över då. Självklart kan jag betala några kronor extra för det..
 
Vad ser du gärna finns tillgängligt i form av mat och dryck när du tävlar? Alltså från arrangören då.
Andra åsikter kring hur du vill/inte vill att café/servering ska fungera när du är och tävlar?
Jag tycker det räcker med möjligheter att köpa kyld dryck, exempelvis mineralvatten.
Och möjlighet att köpa kaffe/te. Kaffe brukar ju finnas, te kan det vara sämre med.

Det är inte så svårt att ta med egen matsäck om man förväntar sig en lång tävlingsdag.
Om man ändå ska tänka mat, tycker jag att hamburgare eller korv med bröd duger utmärkt.
Men det är ju lätt att tycka för en som äter kött.
Å andra sidan äter jag inte ost/smör så mackor brukar sällan finnas som passar mig.

Jag tror att om en arrangör vill kunna erbjuda något som passar alla så måste man dessvärre ha ett väldigt stort utbud av mat, och då blir det ganska besvärligt.
 
Är iofs inte på tävling så ofta, eller ngn större för den delen. Men jag nöjer mig med att det finns veg sallad, fralla och ngt att dricka, både socker, koffein och vatten är det krav på för att klara sig igenom jobbiga tävlingsdagar :).

Man kan aldrig få ngt som passar alla och är oekonomiskt med många alternativ.
Men håller man standard alternativet fritt från nötter, tomater, gluten och mejeri produkter och att man har köttet som tillägg så klarar nog de flesta sig + att det blir lite billigare att göra :).
Har väldigt många allergier och är vegeterian men kan plocka bort saker utan problem, och så har jag oftast med mig ngn form av lunch.
 
Var på tävling i helgen där man inte erbjöd ett enda vegetariskt matalternativ, inte ens en vanlig ostmacka fanns det utan det var skinka på samtliga mackor.

Själva när vi arrangerar har vi alltid både varma och kalla vegetatiska alternativ (till och med veganskt finns i frysen) det finns glutenfritt, laktosfri mjölk och Ikaffe. Inga hembakade bakverk får innehåller nötter.
Samma gäller funktionärsmaten.
 
Jag tänker också att en cafeteria med BRA genomtänkt utbud är en väldigt fin inkomst för klubben.

Klubben hyrde en anläggning för tävling en gång, billigt utan cafeterian (de hade den öppen själva)
mot alternativet dyrare hyra med cafeterian.
Och det förstod vi ju snabbt varför..


Nu är jag i branschen och jag ser många lättförtjänta pengar där. Som tyvärr ofta slarvas bort i form av tex väldigt klent utbud eller annat.


Angående att man inte ens kan få en smörgås med bara ost eller utan smör eller vad som helst låter mest som en väldig brist på servicemind..
Det tar ju ungefär 20 sekunder att bre en macka och lägga på pålägg- dvs om någon frågar så funderar man inte ens utan gör det bara.
 
Tack till alla som har svarat. Tog med mig era tankar när vi skulle diskutera vår meny inför kommande tävlingar.

Om någon skulle vara intresserad så är det här vad vi kom fram till att vi har till närmaste tävlingen. Det som blir över fryser vi in och får avsättning för längre fram.

Läsk - Loka - kaffe - te (vatten i kannor framme gratis)

Köttfärssås och spaghetti (veganskt alternativ finns samt går att få med ris istället för pasta om man önskar)
Kycklingwrap (alternativt falafelwrap)
Bananer och äpplen

Hembakat (vad vet jag inte vad det blir, vi har medlemmar som bakar olika saker)
Delicatobollar
Kexchoklad/godis
Glass

Vi får även lite saker i spons men exakt vad det är vet vi inte förrän dagen innan. :D Men det blir kul att se hur vi klarar oss på en förhoppningsvis genomtänkt meny!
 
Er meny låter toppen! Som vegetarian önskade jag mig när jag tävlade att det skulle framgå av ryttarmeddelande eller något att det skulle finnas vegetarisk mat. Annars blev det att jag tog med mig för att vara säker på att få något att äta, och då hade jag ju redan mat och kunde inte köpa på plats fastän arrangörerna hade fixat vegetariskt :)
 
Jag tycker det räcker med möjligheter att köpa kyld dryck, exempelvis mineralvatten.
Och möjlighet att köpa kaffe/te. Kaffe brukar ju finnas, te kan det vara sämre med.

Det är inte så svårt att ta med egen matsäck om man förväntar sig en lång tävlingsdag.
Om man ändå ska tänka mat, tycker jag att hamburgare eller korv med bröd duger utmärkt.
Men det är ju lätt att tycka för en som äter kött.
Å andra sidan äter jag inte ost/smör så mackor brukar sällan finnas som passar mig.

Jag tror att om en arrangör vill kunna erbjuda något som passar alla så måste man dessvärre ha ett väldigt stort utbud av mat, och då blir det ganska besvärligt.
Under förutsättning att det är en tävlingsdag och man inte har så lång resväg, absolut. Är man på en flerdagarstävling ett antal timmar bort är det inte så enkelt att ta med och kunna förvara vettig mat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 071
Senast: Masqueradee
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 942
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 226
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
303
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp