Mat i transporten?

Sv: Mat i transporten?

Hö är torrt. Det suger upp fukten och luften i transporten som gör att hästarna blir sjuka av det. Dom profsen som kör har ofta AC och fodrar med ensilage jusst för denna sakens skull. Dessutom så minskar risken för foderstrupsför... om man har *blött* foder.

Mina ponnyer har genom åren har alltid fått "lagom mycket" hö att äta i transporten, dock ej ur hönät som jag vet hästar som trasslat in sig i, utan en "typ" IKEA kasse fast i tyg m egen tillverkad upphängningsanordning .
De ponnyer jag haft/har äter ganska normalt absolut inga glupska ponnyer som kastar sig över mat - en glupsk häst kanske jag inte skulle ge hö till i transporten m risk för foderförstoppn, kolik mm

Jag tycker det blir lite trevligare för hästen om den får äta hö (om den vill - för det är inte alltid de vill det) under den tid de transporteras.
Jag inbillar mej att hästen blir lite mer motiverad att ställa sig i transporten och åka i den då..

Min häst brukar få silage i en höpåse (ej nät). Hon triva med att ha nåt att göra och e kolugn i transporten.

har inte läst hela tråden men.. man ska inte ge hästarna mat i transporten eftersom de lätt kan trassla in sej i hönätet, och att hästarna redan har fullt upp att tänka på å hålla balansen så de äter ändå inget.. kan väl hända att dom äter vid röljus, men inte annars ;) tkr hellre att man ska stanna vid längre resa å ta "matpaus" isf :)

Hej, Har ni alltid mat i transporten?
Jag har alltid lastat med massor av mat. Gör alla det?
Nu gäller det en resa på fyra timmar cirka. Visst bör jag bulla upp med hö då?

Jag ser att jag går mot strömmen mot vad de flesta andra svarat...jag brukar ha en transportkrubba med havre i, låter hästen ta några tuggor sen tar jag väck den. Jag vill att hästen ska veta att det väntar något gott i transporten. Jag har nästan alltid ett hönät också.

Ska bli spännande att se hur det fungerar med min nya transport som har inbyggd sadelkammare. Där finns det ju även ingjutna krubbor framför hästen så man slipper hönät och då försvinner ju risken att trassla in sig i alla fall.

Det där med att stanna och utfodra/vattna hästen, det kanske fungerar bra för en del, men för mig så ger jag ju mest hö/havre för att hästen ska ha något att hitta på och inte för att den ska vara mätt. Sen blir ju hästen ofta lite orolig och vill inte alls ha någon mat när man väl stannar (kör mest unghästar).

Jag kommer fortsätta med att utfodra mina hästar i transporten, tycker fungerar bra.

Jag ger hö i transporten även om jag åker kortare sträckor mest för att hästen
ska ha något att göra istället för att slicka transporten super ren (jo, min häst är knäpp :D).
Ger jag hö i hönät ser jag alltid till att sätta det högt upp för att minska risken för att hästen ska fastna,
annars ger jag i stort sett jämt höet i en speciell påse, ser alltid till att blöta höet ordentligt
med så att hästen slipper stå med näsan i en dammig hötuss
:idea:

OT och knapplån
men vad är det för speciell påse och hur fasen får du fast den :confused:

Jag gav alltid min förra häst lite hö i transporten då hon stod och åkte väldigt snäll och lugnt när hon hade det. HOn stod och pilla lite med det, hade något att göra/koncentrera sej på.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: Keb71
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama