Mat i transporten?

B

boella

Hej, Har ni alltid mat i transporten?
Jag har alltid lastat med massor av mat. Gör alla det?
Nu gäller det en resa på fyra timmar cirka. Visst bör jag bulla upp med hö då?

Sv: Mat i transporten?

På en fyra-timmars resa skulle jag ha med hö, så skulle jag fodra straxt innan resan samt när jag kom fram, då han äter var fjärde timma.
Skulle vi bara iväg och till exempel träna, bara fram och tillbaks, har vi inget foder/hö med, bara fickorna fulla med socker...

En hel del hästar äter inte under själva resan. Så om man vill att hästen säkert ska äta så är det ofta bättre att fodra den när man stannar och rastar.

Jag brukar alltid ha hö i transporten så de har något att göra även om jag inte åker långt.

Jag ger bara hö under resan om en höutfodring är precis när jag reser. Tex kommer hästen vara i kärran runt 12, då får den hö i transporten eftersom den hemma får hö i hagen vid 12.

Ge hö i kärran är ett nödvändigt ont känner jag, en höpåse/ ett hönät är en extra sak att trassla sig fast i för hästen. Dessutom gör ju ventilationen att höet blåser omkring rätt bra, och även om det är hö av bra kvalité så står ju hästen och andas in små höpartiklar.
Iofs så har min häst fri tillgång på hö i boxen, men höet tilldelas ju ändå vid vissa tider.

Kan ngn enstaka gång ge hö till en ung häst i början av "åkkarriären" även om den inte transporteras när det är ngt hömål för att den ska vara lugn.

Jag ger aldrig hö i transport under färd, oavsett längd på resan .
Däremot får de hö när jag stannar för bensträckare/fika/pinkepaus osv (och då får de även vatten).

Anledningar till att JAG inte har hönät:
  1. risk att hästen trasslar in sig
  2. det mesta höt skulle ändå bara hamna på golvet
  3. ökad risk för foderstrupsförstoppning (visserligen liten riskökning, men ändå anledning att avstå hönätet)
  4. VIKTIGAST AV ALLA ANLEDNINGAR: HÖ DAMMAR, oavsett hur bra kvalité det är, och jag vill inte stänga in mina hästar på ett litet begränsat utrymme med något som försämrar deras inandningsluft (ställ er själv i en garderob och skaka på en hökaka så förstår ni hur hästen känner sig. tänk er då att stå i sådan luft i ibland flera timmar)

Vi ger aldrig hö i transporten. Vågar inte riskera att dom får transportsjuka. OM vi verkligen MÅSTE ge hö så kommer jag att blöta det i massor innan jag ger dom det.

Jag ger aldrig hö i transport under färd, oavsett längd på resan .
Däremot får de hö när jag stannar för bensträckare/fika/pinkepaus osv (och då får de även vatten).

Anledningar till att JAG inte har hönät:
  1. risk att hästen trasslar in sig
  2. det mesta höt skulle ändå bara hamna på golvet
  3. ökad risk för foderstrupsförstoppning (visserligen liten riskökning, men ändå anledning att avstå hönätet)
  4. VIKTIGAST AV ALLA ANLEDNINGAR: HÖ DAMMAR, oavsett hur bra kvalité det är, och jag vill inte stänga in mina hästar på ett litet begränsat utrymme med något som försämrar deras inandningsluft (ställ er själv i en garderob och skaka på en hökaka så förstår ni hur hästen känner sig. tänk er då att stå i sådan luft i ibland flera timmar)
:bow::bow::bow:

Jag brukar alltid ha hö i transporten så de har något att göra även om jag inte åker långt.

Samma här sen på t ex tävling så kan de jag ge lite kraftfoder mellan klasserna. Men jag har inte hö utan torrt hösilage som inte dammar och istället för hönät har jag nu införskaffat en höpåse som är ordentligt fastsatt. Visst hamar det lite på golvet i transporten men det är faktiskt inte så mycket.

Jag ger aldrig hö i transport. Min häst vill inte ens äta äpplen i transporten, men främsta anledningen är väl de som anges av Boccia ovan.
En häst klarar ju sig gott och väl utan mat i 4 timmar!
Viktigare att erbjuda vatten tycker jag.
Har erfarenhet av att min häst fått kolik pga att hon "hetsåt" efter en transport. Det tar jag på mitt ansvar eftersom hon blir stressad av transporter och jag gav henne mat. Detta är mina erfarenheter, sen finns det väl hästar som klarar det mesta.

Min häst käkar inte i transprten medans vi åker Då är han aldeles för koncentrerad på att hålla balansen. men jag har alltid mat med så han kan äta när vi stannar.

Hej!

Jag kommer aldrig heller ha hö eller annan mat i transporten.
Jag tycker som ovanstående skrivet att om hästen ska åka i cirka 4 timmar behövs ingen mat, att man ger före och efter resan är bättre. Men man kan ju förstås ha vattenpauser!
Har hört om en häst som trasslade in sig i hönätet så mycket att den dog.

/ Moa

Jag har aldrig mat i transporten.

Ska vi bara borta länge får hon mat på plats istället.

Och ska vi åka VÄLDIGT långt så gör jag hellre en matpaus.

Jag ger hö i transporten även om jag åker kortare sträckor mest för att hästen
ska ha något att göra istället för att slicka transporten super ren (jo, min häst är knäpp :D).
Ger jag hö i hönät ser jag alltid till att sätta det högt upp för att minska risken för att hästen ska fastna,
annars ger jag i stort sett jämt höet i en speciell påse, ser alltid till att blöta höet ordentligt
med så att hästen slipper stå med näsan i en dammig hötuss :idea:

Jag har mat i transporten om vi åker längre turer. Har inte det om vi bara ska åka någon halvtimma. Att de kan fastna beror ju på dels hur man sätter upp hönätet och var man sätter upp det. Unghästen blir lugnast om hon har nåt att tugga på när hon åker, och den andre blir inte så uttråkad som han kan bli annars.

Att de kan fastna beror ju på dels hur man sätter upp hönätet och var man sätter upp det.

Men ibland spelar det ingen roll hur noga man är med placering och uppsättning av hönät, olyckor kan hända iallafall.
Har 2 exempel på vad bekantas hästar lyckats med:
Häst 1: Får av någon anledning frispel i transporten (supervan att åka, och har alltid varit coollugn), klättrar över bommen (eller slår volt över) så h*n hamnar bakochfram, trasslar in ena bakbenet så illa att det tog 8 månader innan han var återställd.
Häst 2: Lyckas fastna med haken på grimskaftet i hönätet, och får av förklarlig anledning panik när den inte kommer loss. Sparkar sönder både sig och släpet rejält i sina försök att bli fri.

Jag ger aldrig hö i transport. Min häst vill inte ens äta äpplen i transporten, men främsta anledningen är väl de som anges av Boccia ovan.
En häst klarar ju sig gott och väl utan mat i 4 timmar!
Viktigare att erbjuda vatten tycker jag.
Har erfarenhet av att min häst fått kolik pga att hon "hetsåt" efter en transport. Det tar jag på mitt ansvar eftersom hon blir stressad av transporter och jag gav henne mat. Detta är mina erfarenheter, sen finns det väl hästar som klarar det mesta.
Ja det gör dom. Sen tycker jag at om man har tid att transportera en häst i 4 timmar så hinner man stanna i 30 min och ge hö och vatten då.

oj! Jag hade aldrig hört om dethär, eller ens haft tanken på vad som skulle kunna hända.

Nu kommer jag iallafall aldrig att ha mat i transporten!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: Keb71
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama