Mat för gravid...

schelin_j

Trådstartare
Nu behöver jag lite snabb assistans här och hoppas som så ofta på buke...

Min syster är gravid och har lite komplikationer (högt blodtryck) och har tidigare haft ett missfall. Nu är hon av naturliga skäl väldigt rädd för att göra något fel och är väldigt noga med vad hon får äta etc. Mitt problem är att jag ska laga en del av maten till julbordet och jag kan verkligen INGENTING om vad gravida får och inte får äta.

Finns det någon vänlig själ som kan säga vad hon får äta av följande?

Omelett med kantarellstuvning
Laxpaté med crabsticks
Sås till paté med cremefraiche, rödlök, dill och röd stenbitsrom

Finns det något som jag skall försöka byta ut eller tänka på?

Jätteglad för lite hjälp här...
 
Sv: Mat för gravid...

Det jag vet är att gravida inte ska äta gravad lax,tex, kommer dock inte ihåg om det gällde för ofta eller att inte alls äta det.Östersjöfisk var inte heller bra.
Fisk öht skulle jag vara försiktig med om jag var gravid, viss fisk ska man inte alls äta & vissa bara ibland, leta på nätet, det borde finnas på ngn landstingssida eller gravid sida vad man får & inte får äta, men din syster borde oxå veta det efetrsom hon är gravid så du akn alltid ringa & fråga.


Omeletten är ingen fara, stenbitsrommen kan jag inte uttala mej om då jag inte vad vad det är från för fisk & var fisken kommer från..kanske borde undvika den med för säkerhetsskull..
 
Sv: Mat för gravid...

Ett jättetack till er båda!

Ngn som vet hur det är med svamp? Är det ok?
 
Sv: Mat för gravid...

Ja svamp ska vara ok. Gravad lax kan man äta om den är nygravad. Annars kan listeriabakterier bildas. Opasteuriserade ostar är nåt annat man ska hålla sej undan från.
 
Sv: Mat för gravid...

Vad skönt nu känner jag att jag har koll på "mina" maträtter i alla fall. Systern ska ju fixa en del grejor själv också så då finns det ju en hel del hon kan äta i alla fall!

Stort tack till alla!!!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 266
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp