Nej inte särskilda fall.
Alla okastrerade könsmogna hannar är undantag och rekommenderas av jordbruksverket att inte ha tillsammans
Det gäller alla gnagare
Lagen om sällskap innefattar alltså inga könsmogna okastrade hannar av gnagare.
Fast jag föredrar att ha ihop hannar om det går annars så kommer jag i framtiden att ha två burar där en hanne kan bo bur mot bur med tex honor
Fast med dom hannar jag har här hemma som jag skall använda i avel så får jag nog fram bra hannar och dom kommer att få gå ihop med Gaudi
så dom lär sig sin plats.
Tyvärr var Casanova för mesig i sin tillsägels mot Teddy så där var det bitna läppar varje dag.
Bytte hannar så att Casanova fick gå med Kalle och Teddy fick flytta till Gaudi.
Döm min förvåning när Gaudi lät Teddy bestämma
men har sett och hört idag att Gaudi har tagit över igen
Alltid lika intressanta att studera
Shelti ja...har beställt en black/golden hanne (bara en lite fläck golden) som jag skall hämta hem i november
Sheltis är inte svåra att sköta om man inte skall ställa ut dom och man kan inte låta håret växa hur långt som helst.
Det blir väldigt trasslig och brukar bli risigt när dom är runt 11-12 månader.
Så mina klipps till fötterna
och jag kammar dom max 1 gg i veckan
Så speciellt svårtskötta är dom inte.
Skall man ställa ut så skall även alla andra raser trimmas
I USA så är det vanligare med att kastrera marsvin med många resonerar så att dessa testosteron stinta hannar ofta är en pest för honor också och deras halter av detta hormon försvinner inte vid kastration som hos kaniner, hundar, katter osv
Uppfödare talar också om hur vanligt det är att dom förlorar sina marsvin trots mycket duktig veterinär
Man måste väga för och emot med varandra.
Är marsvinet förövrigt ett glatt marsvin som inte tycks visa några tecken på att må dåligt ensam så kanske man inte tycker risken är värt med en kastration.
Jag har faktiskt hannar som mycket väl skulle kunna gå ensamma utan att må dåligt (dom har dock kompis nu
) och nöja sig med bara mig som sällskap (tycker hannar är mer flörtigare än honor
) medans jag har en som mår jätte dåligt av detta vilket innebär att han tuggar sig i pälsen