masvin, kaniner, hamstrar

R

Real_Life

Nån som kan berätta lite om dom?
Hur ska dom bo, skötsel och så?
Alltså vad som ska finnas i buren, hur stor ska den vara...
Stämmer det att dom kan få hjärtatack av hundskall?
Tycker det låter konstigt :confused:

Jag har en hamster, han är iofs väldigt bortskämd och bor i en fyra våningar stor bokyhylla som ja byggt om själv.. :D Men de ska ha ett hjul, ngt mer att leka med t.ex. tom pappersrulle, mat(inte för mkt fröfoder för det är för fett, grunden är pellets) friskt vatten varje dag, saltsten, grönsaker men man får inte ge t.ex. skalet på tomaten då det fastnar i kindpåsarna inte heller choklad eller annat kladdigt och de äter inte heller hö då det faktiskt kan sticka hål(!!) i deras kindpåsar. Man ska ha spån i buren och gärna toapapper, det älskar min hamster :) de ska äta okryddat kött en gång i veckan... hmm.. vad mer!? kommer inte på mer nu, men fick ju med en hel del...=)

Jo det är faktiskt sant.. Man kan skrämma ihjäl kaniner, hamstrar och marsvin och säkert fler av små djuren. Det som händer är att de blir så rädda att hjärtat slutar slå. Står det en stor hund utanför buren och skäller kan de ganska lätt bli "för rädda" - Fia

Men om den stora hunden är på en våning och det lilla djuret på våningen ovanför då?

Marsvin ska ha en så stooor bur som möjligt :D Okej, bara en personlig åsikt men ändå :p
Minst storlek är iaf minst 0,4 m på kortaste sidan, minst 0,25 m högt och minsta yta vid ensamt djur 0,3 kvm och vid grupphållning 0,15 kvm per djur. Däremot är det numera lag på att ha minst två (om det nu inte är tex en hane som inte går ihop med andra grabbar eller så, men man kan ju alltid kastrera och ha med hona/honor) djur när det är gnagare (gäller inte kaniner heller förresten) som är flockdjur.

Basmat är hö, ska alltid finnas tillgängligt och inte dammigt. Dessutom ska de ha lite pellets. Fröblandningar är för feta men kan ges som godis ibland. Har för mig att de ska ha 2 msk om dagen om jag inte minns fel.
Dessutom ska de ha färskt vatten varje dag (bäst med vattenflaska), något att gnaga på (pinnar, kräckerstång, knäckebröd, mm), vitkål, frukt och grönsaker. De måste ha en kost som innehåller tillräckligt med C-vitamin iom att de inte kan tillverka detta själva.

Buren ska göras rent ca 2 ggr/vecka, men det beror såklart på hur många djur och hur stort utrymme de har osv.

Strävhåriga ska visst vara lite livligare rent generellt har jag hört, tycker det verkar stämma på alla svin jag har träffat på iaf! Men ett tips om du skaffar dig ett marsvin är speciella marsvinskläder, de lössar så satans mycket så man tror de ska bli flintis när som helst :p

Mer finns på http://www.djur.just.nu :)

Jag har en hund, men hon skäller iofs inte. Jag tror endast den värsta skräcken uppstår om hunden står utanför buren o skäller o flåsar. Och min hamster har faktiskt lärt sig att hunden inte är farlig. Vid första kontakten med en hund blev hamstern stel som en pinne av bara lukten på hunden, men nu är det lungt..=)glömde skriva innan att hamstar(vet inte hur de är med de andra) ska ha vitaminer i vattnet. finns i djuraffären o köpa. Min hamsters boyta är ungefär 25*80 per plan o så är det fyra såna plan.. ;)

Hamstrar skall inte alls ha saltsten så ta genast bort den :crazy:
Ingen uppfödare jag känner (då känner jag dom större uppfödarna) använder sig av pellets till hamstrar utan använder fröblandningar.
För mycket solrosfrön och nötter är däremot inte bra utan skall bara ges i mindre mängder.

Suck för djuraffärer...det där talar för deras kompentens (ellers snarare bristen på den).
Hamstrar skall INTE ha vitaminer i vattnet.
Du kastar bort pengar i onödan.
Ta mitt råd och spara dom pengarna till annat ;)

Det finns ingen lag som säger att man måste ha två könsmogna okastrerade hannar ihop (gäller alla djur inkl. råttor :crazy: huruvida den delen är bra igenomtänk är en annan femma) och det är en stor risk att kastrera marsvin då kulorna ligger så att bukhålan öppnas för att kunna ta ut dom + att marsvin är känsliga för infektioner.
En mycket större risk än med många andra djur med andra ord.
Något man måste väga in och risken är stor även om det är en som är mycket kunnig på marsvin så det är inte "bara" när det gäller marsvin tyvärr :(
Skall man vara riktigt petig med lagen så kan man tom ha en hona själv om man anser att man kan tillgodose dennes behov av sällskap själv, kanin är dock enligt lag inget alternativ.

Jag har däremot än så länge mina hannar ihop (även dom som använts i avel) och använder inte hannar i avel som är så testosterondrabbade att dom inte kan gå ihop med andra hannar.
Det ärvs annars vidare och temperament är minst lika viktigt att ha i mina kommande linjer som med utseendet så sådana grisar "kaseras" i min avel :cool:
Jag vill ha fram hannar som kan bo ihop med andra hannar utan svårigheter även om det så bor brunstiga damer i buren bredvid :bow:
Allt för att få fram hannar som man kan ha tillsammans :bump:

Håller sedan med dig..går det att ha för stor bur till marsvin ;)
Pelletsen skall däremot med fördel blandas med helhavre för att minska kvoten på Ca/P för att förebygga urinsten.

Strävhåriga livliga :angel: då är min shelti en strävhårig för han är väldigt livlig och lika så min himi shelti Jasmine :D
Teddy är ju en teddy och lika livlg han men teddy räknas ju som strävhårig ;)
Temperament "regleras" i avel och det är ju så att skall man kunna rulla långhår får dom inte vara för livliga, samma med utställning där dom skall kunna stå stilla på platta en bra stund.
Däför är nog generellt långhår lugnare men det finns individer ;)

Mina grisar fäller inte värre än hunden men så har jag schäfer också :rofl:

hur mkt tror du vitaminerna kostar? det är nästan gratis. Och jag började använda vitaminer när min gamla hamstar knappt drack ngt. De tycker vattnet blir mycket godare om man har i en droppe vitaminer. Och en sak till det är ingen djuraffär som rekomenderat pellets utan flera andra, det optimala är att ge gnagarpellets med 15-20% proteininnehåll.. Jaja min hamster mår alldeles utmärkt hur pigg, glad, kelig, busig, stor och fin som helst! så det verkar funka det jag gör..

Den mat som hamster äter inehåller iofs både pellets och frön, men som sagt inte mkt av varken solrosfrö eller nötter. ja tycker hur som helst att den viktigaste infon får man när man frågar den (!)Uppfödare(!) man köper av. och då menar ja inte djuraffärerna. För enligt dem är ju även den bomull som de har att sälja bra för hamstern att bygga bo med. men det stämmer ju inte.. så.. ja.. hmm... :crazy:

Kanske uttryckte mig lite luddigt. Menade att lagen gäller för alla gnagare utom guldhamster som jag har fattat det och i särskilda fall som med en marsvinshane som inte går ihop med andra hanar. Som Zorro som "tillverkade" en söndertrasad tå när Kurre kom för nära, bortsett från det var han jättesnäll. Han klarade bara inte andra hanar.
Säger inte att inga såna går ihop utan att de som inte går ihop måste man inte ha ihop heller ;) Och går de inte ihop är det ju klart bättre att kastrera och låta honom gå med honor än att han är ensam :bow: Sen att det är en viss risk är ju en annan historia, men det går iaf att kastera. Sen är det ju en fördel om man hittar en riktigt kunnig veterinär som kan kastrera marsvinet om det nu behövs :)

Då har jag lärt mig någe nytt! Enda jag har hört om havre är att det är bra om det är kyligt, så det blir lite lättare att hålla värmen...

Åååh sheltie, de är ju så underbart fina :love: Fast skaffar jag marsvin igen blir det släthår eller någe sånt :) Jag skulle nog aldrig komma ihåg att kamma pälsen varje dag :crazy: Klippa vill jag ju inte heller då. En sheltie ska ju ha lång päls :p

Japp, jag vet vad dom kostar men dom är fortfarande onödiga.
Ger inte syntetiska vitaminer vare sig till hamstrar eller marsvin utan dom får det igenom sin vanliga kost :cool:
En hamster dricker när den är törstig vilket beror på hur varmt det är, vilket kön det är och hur mycket vatten det är i grönsakerna du ger den.
Om vissa av dina hamstrar slickar på sina saltstenar så dricker dom ännu mer vatten.
Mig veterligen så brukar inte hamstrar dö av törst frivilligt :crazy:
Men det skadar åt andra sidan inte hamstern heller så jag bryr mig inte såpass mycket om den biten, värre är det med saltsten :(

Kött diskuteras om det är bra eller inte.
När medlemar i SHF började ge sina hamstrar kött så ökade fallen av cancer vilket kan vara en koppling mellan varandra.
Mjölmask som är bra matad är däremot mums för hamstrar som äter sådant i sin normala miljö :p
Ingen av dom stora uppfödarna vad jag vet använder pellets till sina hamstrar och dom kan bäst därför har jag heller inte gjort det.
Jag har alltid använt mig utav hamstermat som enbart är utformad efter hamstern och får hamstern välja ratar den oftast pelletsen.
Hamstern tycker om varierad mat :d

Det är inte hur kelig och stor den är som spelar störst roll utan livslängden ;)

Nej inte särskilda fall.
Alla okastrerade könsmogna hannar är undantag och rekommenderas av jordbruksverket att inte ha tillsammans :crazy:
Det gäller alla gnagare :eek:
Lagen om sällskap innefattar alltså inga könsmogna okastrade hannar av gnagare.

Fast jag föredrar att ha ihop hannar om det går annars så kommer jag i framtiden att ha två burar där en hanne kan bo bur mot bur med tex honor :p
Fast med dom hannar jag har här hemma som jag skall använda i avel så får jag nog fram bra hannar och dom kommer att få gå ihop med Gaudi :devil: så dom lär sig sin plats.
Tyvärr var Casanova för mesig i sin tillsägels mot Teddy så där var det bitna läppar varje dag.
Bytte hannar så att Casanova fick gå med Kalle och Teddy fick flytta till Gaudi.
Döm min förvåning när Gaudi lät Teddy bestämma :eek: men har sett och hört idag att Gaudi har tagit över igen :D
Alltid lika intressanta att studera :cool:

Shelti ja...har beställt en black/golden hanne (bara en lite fläck golden) som jag skall hämta hem i november :love:
Sheltis är inte svåra att sköta om man inte skall ställa ut dom och man kan inte låta håret växa hur långt som helst.
Det blir väldigt trasslig och brukar bli risigt när dom är runt 11-12 månader.
Så mina klipps till fötterna :cool: och jag kammar dom max 1 gg i veckan ;)
Så speciellt svårtskötta är dom inte.
Skall man ställa ut så skall även alla andra raser trimmas :crazy:

I USA så är det vanligare med att kastrera marsvin med många resonerar så att dessa testosteron stinta hannar ofta är en pest för honor också och deras halter av detta hormon försvinner inte vid kastration som hos kaniner, hundar, katter osv :crazy:
Uppfödare talar också om hur vanligt det är att dom förlorar sina marsvin trots mycket duktig veterinär :(
Man måste väga för och emot med varandra.
Är marsvinet förövrigt ett glatt marsvin som inte tycks visa några tecken på att må dåligt ensam så kanske man inte tycker risken är värt med en kastration.
Jag har faktiskt hannar som mycket väl skulle kunna gå ensamma utan att må dåligt (dom har dock kompis nu ;) ) och nöja sig med bara mig som sällskap (tycker hannar är mer flörtigare än honor :D) medans jag har en som mår jätte dåligt av detta vilket innebär att han tuggar sig i pälsen :crazy:

Aha! Då har jag lärt mig någe nytt :idea: Men fan vad dåligt, det ska ju innefatta alla flockdjur över huvud taget :(

Men sheltie skulle jag aldrig klara att klippa :p Skulle bara klippa helt fel så ser den konstig ut istället :smirk:
Men är det något som är fint så är det ändå den där man inte ser vad som är fram vs bak (peruan?) :love: Sheltie och "Mr Noname" är ändå finast :love:

suck.

ska man tvunget ge djuren syntetiska vitaminer ska man ge det i foderet och INTE i vattnet. vitaminerna sätter smak på vattnet vilket gör att en del djur dricker mindre, många vitaminpreparat är dock mycket sockerrika och därmed onyttiga. vidare förstörs vitaminerna vid solljus och har mycket kort 'livstid' i vatten.

vitamintillskott ska ges i form av grönsaker eller vid behov preparat man köper på apoteket (ex. beviplex till kaniner vid fällning)
preparat man köper i djuraffären innehåller patetiskt små vitaminhalter om man kollar innehållsförteckningen.

till trådskaparen: kaniner kan du få bra info om på www.agria.se :bump:

Jag har två söta marsvinsgrabbar här hemma, skulle gissa på att buren är ca 40-50cm x 90-100cm. Dom är rätt busiga så den kan kännas lite liten. Färskt vatten varje dag, alltid tillgång till hö, lite pellets varje dag (egentligen inte så viktigt), grönsaker (mina äter vad som helst, allt från sallad till jordgubbar till mango :) ), mkt c-vitaminrik föda (apelsiner är fint). Dessvärre finns det en del bortskämda små marsvin som vägrar att äta ngt annat än morötter och hö.

Sedan springer de fritt i rummet nästan hela tiden jag är hemma (inte på nätterna). Lägger ut tidningspapper på de ställen där de brukar kissa, så nu har dom lärt sig att man går dit om man behövergå på toaletten :)

Och så mycket pyssla med, de blir verkligen otroligt sociala när de lärt känna en.

Kloklippning varje månad, lätt fixat själv med speciell klosax från djuraffären. Eller, ja, lätt fixat kan ju vara lite att ta i. I början kan dom bli rätt nervösa av det, men dom vänjer sig oftast.

Saker att gnaga på, pinnar och liknande, saltsten osv osv. Sök på internet så kan du nog hitta hur mkt som helst i ämnet ;)

Sv: Re: masvin, kaniner, hamstrar

Hejsan! :) Jag skulle vilja ha lite råd eller vad man ska säga! Vill du ge mig det? I sånna fall :) Jag har två marsvins hanarvid namn Pepsi och Lakrits. Dom bor i en normal stor bur sa uppfödaren (hon har fött upp marsvin i snart 3 år) Så vi köpte två hanar för jag och min lillasyster ville ha det (Jag har fått Pepsi av henne) Ja det gick väll bra ett tag men efter 4-5 månader så började väll dom bråka, på lördag så vaknade hela våran familj av det lät så hemsk på nedervåningen i underhållsrummet (där vi tillbringar den mesta av tiden) när vi kom ner så var det första världskriget för marsvin.. så vi tog direkt ett kylskåpsgaller ocg delade av buren! Mitt marsvin då Lakrits som är ett virvell marsvin å den piggaste å tuffaste utav dom båda han hade väl minsta skador.. Men pepsi, :( Vi vart jätte rädda å ringde smådjurskliniken direkt. vi kom dit med han å nu 2-3 månader efter så är han helt återställd.. Men vi vill verkligen inte ta bort det där gallret, vi hoppas att det funkar ett litet tag till., dom har ju fortfarande varran. Men nu kommer väll frågan till dej :D Nu har vi märkt att innan dom båda rycker ihop så låter dom som skallerormar mee tänderna! Vet du varför dom gör det? Skulle bli väldigt gald om jag fick svar på mina frågor så jag slipper gå och fundera hela tiden vad det kan vara! Eller är det bara mina marsvin som låter så? / Felicia

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur