Hej!
Jag har funderat på att testa en masterback.
Egentligen var jag inne på en bomsadel efter att jag har haft en sensation ett bra tag som jag inte tycker funka.
Det jag gillar med bomlöst är att man kan forma sadeln efter hästen och ger bra med bogfrihet men efter att ha haft sensation så vet jag inte längre efter att ha ridit i en bomsadel ett tag nu.
Det jag inte gillade med sensation var att den alltid gled på sniskan när man skulle sitta upp, den var svår att få att ligga bra och även padden flyttade sig på sniskan ibland och jag fick sadla om, riktigt irriterande.
Dessutom gav den dåligt stöd mot mina knän och jag tyckte inte om att den låg så nära hästen, det fanns ju inget framvalv eller så direkt och min häst hade alltid ruggad päls efter turen.
Jag skulle precis köpa mig en bomsadel när någon tipsade om masterback.
Jag har därför lite frågor till er som har ridit i en eller äger en.
Måste man ha en padd under?
Glider den iväg när ni ska sitta upp?
Hur trivs hästen med den?
Känner ni att ni får en korrekt lodrätt sits i den?
Har ni bra stöd i sitsen utav knöstöden, framvalvet och bakvalvet?
Kolapsar den i framvalvet något?
Hur funkar det med anläggningsytan? Det står 48, går det att få mindre eller är det inte lika petigt när det är bomlöst?
Får ni bra kontakt med hästen vi skänkeln? Jag upplevde i en sensation att det var svår att komma åt hästen.
Om hästen gör en tvärsväng, ligger sadeln kvar?
Jättetacksam för svar! Jag tycker att det är så jobbigt med denna sadeldjungel!
Jag har funderat på:
MB Dressage A och MB Icelandic
Jag har funderat på att testa en masterback.
Egentligen var jag inne på en bomsadel efter att jag har haft en sensation ett bra tag som jag inte tycker funka.
Det jag gillar med bomlöst är att man kan forma sadeln efter hästen och ger bra med bogfrihet men efter att ha haft sensation så vet jag inte längre efter att ha ridit i en bomsadel ett tag nu.
Det jag inte gillade med sensation var att den alltid gled på sniskan när man skulle sitta upp, den var svår att få att ligga bra och även padden flyttade sig på sniskan ibland och jag fick sadla om, riktigt irriterande.
Dessutom gav den dåligt stöd mot mina knän och jag tyckte inte om att den låg så nära hästen, det fanns ju inget framvalv eller så direkt och min häst hade alltid ruggad päls efter turen.
Jag skulle precis köpa mig en bomsadel när någon tipsade om masterback.
Jag har därför lite frågor till er som har ridit i en eller äger en.
Måste man ha en padd under?
Glider den iväg när ni ska sitta upp?
Hur trivs hästen med den?
Känner ni att ni får en korrekt lodrätt sits i den?
Har ni bra stöd i sitsen utav knöstöden, framvalvet och bakvalvet?
Kolapsar den i framvalvet något?
Hur funkar det med anläggningsytan? Det står 48, går det att få mindre eller är det inte lika petigt när det är bomlöst?
Får ni bra kontakt med hästen vi skänkeln? Jag upplevde i en sensation att det var svår att komma åt hästen.
Om hästen gör en tvärsväng, ligger sadeln kvar?
Jättetacksam för svar! Jag tycker att det är så jobbigt med denna sadeldjungel!
Jag har funderat på:
MB Dressage A och MB Icelandic
Senast ändrad: