måste trampa under sig mera med bakbenen...

F

finduslinda33

denna kommentaren får vi så gott som alltid när vi tävlar dressyr, senast i helgen fick vi: trevlig häst, men måste dock trampa under sig mera för att få högre poäng....

har ni några bra tips på hur jag skall jobba med honom?? tycker jag kämpar och sliter, men det är så svårt. Rider för A-tränare och hon ger många bra tips så klart, men undrar om någon här har lite bra tips på övningar eller vad man skall tänka på när hästen skall trampa under sig mera.....

tacksam för svar! :laugh:

Sv: måste trampa under sig mera med bakbenen...

Vet inte vilken nivå du ligger på men de här övningarna är väl de som kräver mest att hästen kommer in under sig.
Skolor- öppna, sluta, skänkelvikning. Halvhalter, övergångar. I alla gångarter. Något jag upplever funkar väldigt bra är skänkelvikningar i galopp.
Sen gäller det bara att börja lagomt, kortare sträckor med skolor och börja men övergångar skritt-trav, för att sedan arbeta sig uppåt.

TIPS
Klättra i samlad skritt både upp och nedför, gör inte allt på bana ut i naturen övergångar övergångar..Jaggis

denna kommentaren får vi så gott som alltid när vi tävlar dressyr, senast i helgen fick vi: trevlig häst, men måste dock trampa under sig mera för att få högre poäng....

har ni några bra tips på hur jag skall jobba med honom?? tycker jag kämpar och sliter, men det är så svårt. Rider för A-tränare och hon ger många bra tips så klart, men undrar om någon här har lite bra tips på övningar eller vad man skall tänka på när hästen skall trampa under sig mera.....

tacksam för svar! :laugh:

Hade samma problem med min förra häst. Jag fick tipset att rida på en hyfsat stor volt och i varje steg hästen tog med inre bakbenet trycka till lite extra med en anings bakåtdragen innerskänkel så att hästen ökade steget vid varje nedsättning. På så sätt så jobbade man upp styrkan i bakbenen och samtidigt tränade hästen att sätta bakbenet så långt in under sig som möjligt. Om man gör så i båda varven så har man snart jobbat upp styrkan och smidigheten som behövs och du får en häst som trampar mer under sig.
Men det är inte alltid lätt att känna när rätt bakben är på väg så i början får man använda sig av speglar eller helt enkelt titta för att tajma in skänkeln.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 538
Senast: Pyrran
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 241
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka