Måste ston gå ute med ston?

Sv: Måste ston gå ute med ston?

Skulle aldrig släppa ihop mitt sto med någon som visar minsta intresse när hon brunstar. Släpper jag öht ihop henne med andras hästar så är det nödfall eller något.
Hon går med min 3-årsvalack som kastrerades som 7 månader, han fattar inte vad hon håller på med när hon brunstar :D .. så det känns lugnt :p

Halvt kl på ditt inlägg.
det man behöver komma ihåg i sammanhanget är också att det lätt blir fokus på just stoet i dessa sammanhang/frågeställningar. att det kan bli skador på stoet osv och det blir fokus.
Men det kan lika gärna och lika ofta, bli en skadad valack.

reagerade tex på ngt inlägg i tråden vem det nu var som skrev, om att en b-ponny valack borde vara säker på ett ett stort sto osv. Det stämmer inte, vare sig från stoets eller valackens sida i sig i min erf.
Har varit med om ston som i stort sett gör vad som helst om de är villiga vid brunst - kliver ner i diken eller knäar typ om de anser det vara värt det.
Likaså är skaderisken om det blir bråk/oro pga en valack som ev. inte kan läsa ett sto som säger ifrån/är lite velig runt vad hon egentligen känner för, väldigt stor, inkl om valacken är jätteliten. en spark på en sån mycket mindre, tar väldigt illa.... har tyvärr vittnat ett bakben som gick rakt av pga att en ganska "vanlig" spark i sig, tog direkt i fel läge på en sån liten, mkt pga just storleksskillnaden.

jag har inackade i stallet nu sen många år tillbaka och jag vill aldrig i första hand ha ston med valacker mellan sådana. Nån enstaka gång har vi gjort så, och då har jag tydligt meddelat att det isåfall sker helt på att de inackade själva vill prova med det, så det blir helt på deras ansvar just den extra felfaktorn som kan inträffa i min erfarenhet.
Ibland har det funkat jättebra, i flera fall har det inte fungerat. Dock har vi lyckats undvika skador även när det inte gått bra, men det blir extra meck ändå att behöva ändra på hagkompisarna osv, så tar aldrig in nya hästar i stallet om det inte fungerar med en tilltänkt lösning i sig att vi INTE blandar könen i hagarna. Det känns ganska stabilt och har fungerat väl så håller mig till det konceptet.

De fall jag redovisat där det går bra att blanda, har i min erf. varit hästar som sen tidig ålder gått i blandflock och är vana vid det osv. Då verkar ffa valackerna ha förstått att ston går man inte på öht eller ifrågasätter på ngt sätt, utan man håller sig lugn och låter dem bestämma utifrån fina signaler vilket humör de befinner sig på - alltid. Valacker som aldrig gått med ston tidigare, upplever jag ganska ofta, inte förstår skillnaden och då blir det inte sällan problem.

Senast ändrad:

Ston kan vara som kärringar om den ena inte är mkt yngre.

Hellre då med en val.

flera val o ett sto kan bli slagsmål om stoet även om den inte betäcks.

Enligt vad jag erfarat så beror det helt på vilka man sätter ihop.

En del valackar kan inte gå med ston för att de börjar betäcka, men däremot har jag varit med om där man kan vara typ 100% säker på att det inte sker.

Släpper man ihop dem bör man altså vara medveten om att det finns en viss risk.
Och det är inte bara stona som riskerar skada utan valackarna också som kan bli sparkade men likaså behöver ingen skadas av det heller har vi sett även om det inte är bra..risken finns altså.

Senast ändrad:

hej!

Flera av valackerna i mina exempel gick alltså med samma ston eller andra ston i flera år UTAN att betäcka eller visa intresse. Sen slog det bara slint och dom blev kära ...

/Lavinia

Skulle tro att det är mycket individuellt. I mitt förra stall gick ägarens tre valacker ihop med deras sto och den valack som var högst i rang betäckte jämt och ständigt men ägarna brydde sig inte. Valacken hoppade efter när stoet fick nog och försökte gå ifrån :crazy: Till slut särades de så stoet gick med valacken som var lägst i rang och han betäckte inte. Min valack och min syrras sto gick tillsammans där i många år och han betäckte henne inte en enda gång - han tyckte istället hon var skitjobbig och försökte gå undan när hon gjorde närmanden. I mitt nuvarande stall har vi haft blandflockar och det fungerade bra men nu går faktiskt valacker och ston för sig. Det bara blev så när vi testat olika hagkompisar.

Hos oss har vi blandflockar och det fungerar fint för det allra mesta.

Det är endast vid ett enda tillfälle som det inte har fungerat och det var väl ett sådant där sto som kunde väcka en sten som någon skrev innan. Båda mina valacker började hoppa på henne, har aldrig gjort innan och aldrig efter. Så 1 av ca 15 ston under 10 år har dom hoppat på.

Inte ens min nykastrerade 2 åring hoppar på "mammastoet" i stallet som brunstar så det står härliga till året runt.

Det behöver inte vara något problem. När jag skaffade mitt första sto (-02) hade jag redan en valack, och de fick självfallet gå tillsammans. Det var dessutom en ganska hingstig valack, han kastrerades inte förrän som nioåring, men vi märkte aldrig av att han hoppade på henne eller något. De där två var extremt, verkligen extremt, tajta, så när han gick bort blev hon aldrig riktigt sig själv mer.

Efter det har jag enbart haft ston, i stall där det också enbart har varit andra ston, och därmed har problemet löst sig av sig självt (nu har det varit en ren slump att de andra hästarna i stallet har varit just ston, så det är inget jag har aktivt letat efter), men i mitt nuvarande stall går mitt sto med tre valacker. Hon fungerar inte alls med 11:an, han är alldeles för valpig och lekfull för hennes smak och dessutom är han verkligen henne hela tiden. Jag har aldrig sett honom försöka betäcka, men det är väl i princip det enda han inte gör, han är förvisso precis lika jobbig med de andra valackerna. De andra två äldre gentlemännen (födda -92 respektive -86) går hur bra som helst med. Tyvärr kan hon inte byta hage och gå i stohagen heller, för där går ett lite äldre sto som är riktigt bitchig mot andra hästar, och eftersom min inte viker ner sig en millimeter så vågar vi inte chansa. Dessutom kommer hon så bra överens med de två andra valackerna, den äldre är verkligen hennes bästa vän, att jag inte gärna vill sära på dem heller.

Och jag vet en valack som gick med 2 (betydligt yngre) ston i flera år utan att ha tenderat till att betäcka. Mitt sto klättrade han på direkt och hon visade sig mer än villig. Det handlar nog mer om kombinationen. Jag skulle aldrig riskera att släppa ihop mitt sto med en valack för någons skull, hon tvingar sig på och visar fortf såna tendenser över dubbla staket när hon brunstar som värst.

Är nu okunnig om detta och frågar: måste ston gå ihop med andra ston i hage? Eller kan de gå med valacker också? Vårt sto kommer väldigt bra överens med sin grannvalack i stallet. Funderar på att sätta ihop henne med en annan häst ute.

Jag har "könsblandat" i en av mina hagar: tre ston och två valacker. Det är lugnt och trevligt i flocken.

Vissa valacker betäcker, som tidigare skrivits, och det är ju inte så bra.

Flera valacker och ett sto i samma hage kan leda till bråk mellan valackerna.

Minst risk är det att hålla isär flickor och pojkar.

*kl

Måste bara fråga hur går det med hingstar och valacker?

Hos mig är det problemfritt.
Har i en hage sju valacker och två hingstar. Hingstarna förstår att de är hingstar, och det finns tre ston på gården dock i en annan hage.

Flockledaren är en av valackerna; hingstarna är milda och trevliga att hantera och det är inget bråk i flocken.
Eftersom individerna är unga, är det förstås en del lek men man ser ju skillnad på lek och bråk.

Enligt vad jag erfarat så beror det helt på vilka man sätter ihop.

En del valackar kan inte gå med ston för att de börjar betäcka, men däremot har jag varit med om där man kan vara typ 100% säker på att det inte sker.

Frågan är bara hur man vet vilka som är vilka (och när). En av våra började plötsligt att betäcka på äldre dar, trots att han gått med ston förut.

*kl

Måste bara fråga hur går det med hingstar och valacker?

Det vet man inte heller. Släppte en äldre ranghög valack i en valack-/hingsthage (det var unga hingstar) och då utmanades gamla ordningar. Den äldste hingsten gillade det inte alls och det blev tvunget att sära på dem.

Vi har valack ihop med både dräktiga ston och icke dräktiga ston utan problem!! Aldrig vatt ens intresserad av stona! Har därimot ett sto som rider på andra ston när hon e dräktig! :) koko häst!! Visst ska man passa sej för e de en valack som får för sej å betäcka kan ju skadorna bli allvarliga :(

Hjälper inte i en hage på 20 hektar där stona våldgästade sig på min valack varje vår så att han tillslut började klättra, aldrig gjort så förr. Sparkad ggr flera på sina framknän under 3 veckor- Så nu får han gå ensam i jakt på ny manlig hagkompis.

Jag röstar för att inte blanda. I dagsläget går mitt sto med två valacker, inte optimalt och jag hade inte gjort om den blandningen. Tidigare fanns en valack i stallet som betäckte, flyttade dock i samband med att min kom. De nuvarande har aldrig ertappats med sådant, gått ihop med flertalet ston och då oftast 1 sto - 2-3 valacker. Stoet är inte på dem när hon brunstar heller. Men som sagt, jag hade gärna önskat en annan lösning. Man kommer ångra sig något kopiöst om man står där en dag med ett sto som inte kan få föl eller en valack på tre ben.

Delvis KL

Lets agree with one thing

Ibland går det bra o ibland går det inte, vissa valacker kan efter 20års foglighet hitta "demen för honom" men bara ston och ston ger ingan garantier, har själv sett två ston som "ridit/betäckt" andra ston = skaderisken finns kvar med hovbeslag mm

Men hästar ÄR flockdjur och att ha dem en och en kan vara smidig och billgt men jag förespråkar grupper (bara ett kön eller inte spelar ingen roll för mig, men vill heller inte ha nån som klättrar/betäcker). Tror det ger nyttig stimuli som våran 1-2 timmars skötsel per dag inte kan ge en häst som är vaken 20h/dygn.
Tråkiga delen som hästägare att stå med veterinär räkningar för bus och roligheter hästarna hittat på i hagen/boxen.. men vad gör man inte för sina guldklimar

Senast ändrad:

Man måste se till hur hästarna funkar ihop.

Jag har ju alltid mina, två valacker och ett sto ihop och det går hur bra som helst. Jag har aldrig någonsin skador på mina hästar.
När jag däremot hade mitt sto i en beteshage med andra ston blev hon fruktansvärt biten och attackerad dagligen av ett annat väldigt aggressivt sto.

Det finns alltså inget enkelt svar på din fråga.

halvt kl

känns lite som äpplen och päron jämförs som argument å de senaste inläggen i tråden.

att släppa hästar tillsammans är alltid en risk på olika sätt så som vi släpper hästar under domesticerade former.

det är för den skull inte likvärt med att säga att saker händer oavsett hur man gör så det spelar ingen roll öht utifrån just det, hur vi släpper hästar under domesticerade former.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka