Måste ston gå ute med ston?

Harbor

Trådstartare
Är nu okunnig om detta och frågar: måste ston gå ihop med andra ston i hage? Eller kan de gå med valacker också? Vårt sto kommer väldigt bra överens med sin grannvalack i stallet. Funderar på att sätta ihop henne med en annan häst ute.

Sv: Måste ston gå ute med ston?

Risken att ha ston med valackar är att de eventuellt betäcker, det kan ge skador och sjukdomar. Det är inte alltid man ser dem hålla på hller.

Det behöver inte vara något problem. Vi har 2 ston och en valack ihop, trots att han är kastrerad som 3-åring så betäcker han inte, så för oss är det inget bekymmer. Många valacker betäcker ju inte.

Det är riktigt att många valacker inte betäcker, men vissa som man tror inte gör det gör det när folk inte ser på. Planerar man att betäcka sitt sto bör man vara försiktig, ska man inte göra det så är detinte lika viktigt. Det är upp till var och en hur man väljer. Det finns inte rätt och fel.

Generellt är det bäst att inte blanda kön, men har man några individer som det funkar med spelar det ingen roll. Jag skulle aldrig släppa ihop mina med en valack vilken som helst, men vi har ju en valack själv som går med sin syster och det har funkat bra i flera år, hon ser inte ens honom som intressant när hon brunstar utan står och suktar efter alla andra hästar som hon kan tänkas se.

Mitt sto går tillsammans med tre valacker. Jag fick reda på att en betäcker henne när hon är brunstig, men då är det bara att skilja på dom då. Hon går alltid ihop med sin bästis som är valack. När hon är brunstig går hon fram till honom och håller på men han fattar ingenting och brukar gå därifrån :D

Så det behöver inte alls vara några problem!

Jag har haft sto ihop med flera valacker utan problem. Jag tycker absolut att du kan prova att släppa ihop dem.

Jag har aldrig haft mina hästar på något annat sätt än i blandad flock. Det har aldrig någonsin varit något problem. Vårt förra sto tryckte gärna upp rumpan i nyllet på vår ena valack. Skitjobbigt tyckte han :p Vårt nuvarande sto piper och skvätter vid närkontakt, men inte mer än så och valacken bryr sig inte det minsta (kastrerad som treåring och blir 11 år i år). Så prova du att släppa ihop dem om de trivs med varandra :)

Jag har en sån valack också, 25 år gammal och de senaste 18 åren gått med ston. Han vill bara ha lugn och ro i flocken.

:) Gulliga hästar ni har. Alltså vårt sto går nu ensam. De flesta tävlingshästarna hos oss går ensamma, men skulle så vilja sätta ihop henne med nån.
Hon är bara jätte olycksbenägen och skadar alltid sig själv när hon härjar på så är lite ängslig....

Senast ändrad:

Är nu okunnig om detta och frågar: måste ston gå ihop med andra ston i hage? Eller kan de gå med valacker också? Vårt sto kommer väldigt bra överens med sin grannvalack i stallet. Funderar på att sätta ihop henne med en annan häst ute.

Alla gör vi olika, och alla har olika erfarenheter. Men jag kommer aldrig mer släppa in mitt sto i en blandflock igen!

För ett antal vintrar sedan så valde stallchefen att vi på grund av hagbrist skulle släppa ihop mitt sto (ca 180) med en d-ponny valack som hon då stod bredvid och de vart väldigt goda vänner. De vart grannar både i hagen och inne i stallet. Jag vart tveksam då jag inte vill ha en som hoppar på min häst men fick "garanti" om att denna ponny aldrig hoppat och försökt betäckt några ston den gått med.

Dröjde tre dagar innan han vart uppe (vad vi kunde bevittna, vem vet vad som hänt de tidigare dagarna när ingen var i stallet). Ponnyn blev rejält sparkad på bogen av min häst som själv fick båda bakbenen uppskurna och blödde rejält, hade väldans tur att såren inte gick djupare så de hade behövt sys.

Här släppte jag ihop ett sto som gått med valacker tidigare utan problem, en ponny valack som aldrig betäckt tidigare och som inte nådde upp på min häst och ändå slutar det illa. Hon har långa ärr på bakbenen och ponnyn har ett stort på bogen. De gillade helt enkelt varandra för mycket. :meh:

Den enda valack som kommer få komma in i hennes hage i framtiden är allt som är b-ponny eller mindre och oskodda.

Du kan ju testa, men vara beredd på att de kan få olika drifter mot olika hästar. Bara för att det funkade mellan Brunte och Agda behöver inte Brunte funka med Doris.

Jag har alltid haft blandflockar. Likaså de flesta av mina vänner. Har inte haft några som helst problem. TIllräckligt stor hage så att allla kan gå undan. Har man en liten mini hage så går nog de flesta hästarna varandra på nerverna.

jag skulle hellre prova släppa ihop med en valack än att hålla min häst ensam. Med mer stimulans som hagsällskap ger så kanske hon inte behöver härja runt och skada sig!

har haft 2-3 valacker med 1 sto och det blev en djävla röra påvalackerna dock bara min och sto gått bra.

Det är riktigt att många valacker inte betäcker, men vissa som man tror inte gör det gör det när folk inte ser på. Planerar man att betäcka sitt sto bör man vara försiktig, ska man inte göra det så är detinte lika viktigt. Det är upp till var och en hur man väljer. Det finns inte rätt och fel.

Visst är det så. Jag har delat på hästar också för att en valack betäcker, så jag är väl medveten om att alla varianter finns.

Jag har både och erfarenhet.

I vissa fall har det gått jättebra och i andra fall har det inte gjort det.
Om de verkar trivas tillsammans genom box och grannhage osv, och valacken inte är känd för att betäcka, hade jag nog vågat prova om jag var ni, eftersom det handlar om bara de två hästarna, ni kommer snabbt se om det fungerar eller ej generellt och sen får ni se vad som händer när stoet är brunstigt. Vissa ston vid brunst kan bokstavligen lyckas med att väcka en sten, så det går aldrig att förutspå i förväg.

det jag aldrig rekommenderar är fler valacker och ett sto i en och samma hage, då brukar det kkunna bli väldigt rörigt bland valackerna.

Hej!

Jag tyckte alltid innan att det inte var några problem att blanda.

Sen råkade jag ut för en valack som försökte betäcka allt som rörde sig- även åringar! och blev lite tveksam. Efter det träffade jag en valack som väntade tills man fångat stoet, men då kom i full kareta och skulle på (skitläskigt, det enda som fanns att göra var att släppa!). Efter det började jag se betäckande valacker både här och där, många av dom hade "aldrig betäckt tidigare" men blev plötsligt kära och galna i rätt sto.

Min läskigaste erfarenhet var en sån valack som från ena dagen till den andra fick för sig att våldta ledarstoet i flocken. Både han och hon blev skadade, lyckligtvis ingen allvarligt. De särades på och sen dess har mitt sto inte gått med fler valacker, jag vill helt enkelt inte chansa med hennes hälsa.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka