Måste man visa upp hästpasset vid tävling ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lycklig
  • Startdatum Startdatum
L

Lycklig

Hej ! Jag undrar om någon av er har varit tvungen att visa upp hästens pass vid kval eller tävling ?
Brukar ni ha passet med er till tävlingar ?
Mvh Lycklig

Sv: Måste man visa upp hästpasset vid tävling ?

Man ska väl alltid ha med passet så fort hästen transporteras någonstans.. men är väl bara när hästen måste gå igenom en identifiering som man måste visa upp passet tror jag? Möjligtvis vid dopingprov.. har inte varit med vid något sånt..

identifiering sker vid första starten och när hästen inte startat på länge.. Så man bör ha de med sig jämt iaf tycker jag

Tror de är så här de SKA gå till.. men de har varit olika om man fått lov att visa upp passet eller ej

Jag har aldrig tagit med passet till någon tävling.

I Sverige kollas inte hästens id mot passet utan mot sammanställda listor från registreringsdatabasen.

Har aldrig behövt visa passet, vare sig vid identifiering eller dopingprov! Inte ens när vi tog bort en av våra hästar -06, behövde vi visa passet!:eek:

Helt bortkastade pengar att skaffa pass

Pass efterfrågas inte varken vid identifiering eller dopingkontroll. Jag har aldrig någonsin blivit frågad om passet, inte ens vid veterinära ingrepp. Jag har aldrig med mig passet någonstans. Meningslös lunta med papper.

Tack till alla för era svar !
Jag undrar för min häst ska snart kvala efter att ha varit borta från travet sedan hans sista start år 2005 . Jag fick inte med något pass när jag köpte honom och på STC säger dem att det är utfärdat till uppfödaren , men hästen har haft ganska många ägare efter denna person. På STC sa dem att jag kunde " leka detektiv " och försöka hitta passet genom tidigare ägare eller tränare men pga hästens historia känns det helt meningslöst att ens försöka med det . Och att köpa en dublett för 1750 kr tycker jag är hutlöst dyrt OM det inte behövs.
Men det skulle ju kännas lagomt pinsamt om dem frågar efter passet när hästen ska kvala ...
Jag trodde att dem kollar frysmärkningen vid kval eller första starten på vissa banor , men jag kan inte så mycket om trav.
Vad tror ni , törs jag kvala hästen utan att ha ett pass med mig ?
Mvh Lycklig

Hästen kommer att identifieras om den varit borta så länge, men identifieraren har med sig din häst signalemente i sina papper så något pass behöver du inte ha med.

Ja, det kanske man behöver? Oftast finns ju signalementet i identifierarens papper på dem också.

Skulle jag åka utomlands med hästen skulle passet åka med.

Ok , tack för svaren ! Hästen är inte registrerad utomlands .
Då törs jag anmäla till kval utan pass alltså ?
Mvh Lycklig
ps . tack igen för att ni tar er tid att hjälpa " oss " amatörer !

Ja, det kanske man behöver? Oftast finns ju signalementet i identifierarens papper på dem också.

Skulle jag åka utomlands med hästen skulle passet åka med.

Jag ska du utomlands så är det ju fint att ha passet med i tullen:idea:

Jag ska du utomlands så är det ju fint att ha passet med i tullen:idea:

Ja, om man ska genom tull så kommer man nog inte vidare utan. Men det är ju bara om man ska utanför EU. Jag skulle ta med det till Danmark också :)

jag har ALDRIG haft med mig pass, och inte heller blivit tillfrågad att visa pass. Ena hästen har frysmärkning som bara ser ut som kladd, har då aldrig behövt visa pass då han ska identifieras!

inte heller behövt göra det vid dopingprov, det lät bara konstigt ;)

Hej , tack för ditt svar . Känns skönt att det är fler av er travkunniga som svarar ! Då kanske jag törs mig på att anmäla iallafall :)
Mvh Lycklig

Ja, om man ska genom tull så kommer man nog inte vidare utan. Men det är ju bara om man ska utanför EU. Jag skulle ta med det till Danmark också :)

Nä, man fska gå in på tullkontoret bara man ska till Norge med!

Då måste jag få önka dig lycka till!
första gången är alltid pirrigt.

själv är jag 19 år och har 4 starthästar, måste dock påpeka att det kan vara lite småjobbigt att "travmänniskor" inte tar mig på allvar just pga. min ålder & misstar mig för stallflicka/hästskötare :smirk:

Tack , det kan behövas lyckoönskningar....jag är livrädd ! Jag har lagt ribban " lågt " och siktar inte längre än ett godkänt kval , först och främst iallafall :) . Får se om jag pallar att fortsätta efter det !

Haha , jag är straxt över 30 år men känner mig ändå som en stallflicka ibland , du har ju kunskapen inom travet ( ? ), själv är jag egentligen en " ridfjolla " ( som mina travkompisar kallar mig ) och jag är verkligen ett skratt objekt för dem travkunniga ! Säger träns , benskydd och nummerplåt (vojlocken ) osv men jag lär mig så sakteliga ! Tycker mest att det vore roligt att få vara med , av det jag har sett på travet så är det en trevligare mentalitet mellan hästfolket jämfört med på en dressyr tävling tex.
Mvh Lycklig

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon