Måste man tycka om barn?

mian1

Trådstartare
Jag älskar mina egna barn, men jag gillar faktiskt inte andras! Jag är en hemsk människa, men så är det! Visst, jag gillar vissa personer oavsett ålder så det finns ju en hel del barn som jag känner och tycker om, men jag gillar inte barn bara för att de är små. Jag gillar barn som är snälla, trevliga, lättsamma, lyssnar på vad man ber dem om osv. De jobbiga barnen, de som skriker och är ouppfostrade, de som gnäller och kinkar för att få sin vilja igenom, de som skiter i vad man säger åt dem - de tycker jag inte om!!! Och jag vill inte ha hem en hoper ungar som vill att jag ska ta hand om dem, underhålla och utfodra dem.
Inte nog med att jag är grym nog att skicka hem "dörrknackarna" när de är hungriga eller när de inte fyller någon funktion (dvs inte längre leker med mitt barn) så säger jag ibland nej när de kommer. För JAG vill umgås själv med mina barn. Jag vill också leka ;) Jag vill pyssla i stallet och leda ponny med mina barn - inte med andras! Jag vill baka, pilla pärlplattor och gå skogspromenader med bara mina barn. Det finns inga fysiska hinder för varför inte "dörrknackarna" ska få vara med, men jag vill inte!!! Jag är en självisk mamma som vill umgås med bara mina barn. De protesterar inte heller och får de välja om de vill leka med kompisen eller med mamma & pappa så väljer de oss (eller dottern iallafall, bebisen är lite för liten för att välja).
Och varje gång hamnar man i en diskussion med "dörrknackarbarnet" och jag bara hatar det. Jag är inte gulligullig och duttiduttar med varför och varför inte. Nej, det går inte, är svaret och oftast med tillhörande anledning, typ vi ska precis äta middag. Men de ger sig inte! Varför kan de inte äta middag hos oss, varför kan de inte komma in för de har ju så tråkigt hemma, varför.... För jag vill inte ha dem ätandes hemma hos mig. Har jag kommit överens med deras föräldrar om att det ska lekas så kan vi även komma överens om matning och hemfärd. "Dörrknackarna" bara dyker upp och oftast hungriga redan från början. Eftersom det är ett tjatande att få hem dem kan det vara mörkt när de äntligen motats ut i hallen och då får JAG följa dem hem. För deras föräldrar vill inte hämta och jag är en hönsmamma som inte vill att småbarn går hem ensamma i mörker.
Och när de väl är här vill jag leva mitt liv som vanligt. Inte övervaka och punktmarkera. Är min dator förbjudet område ska ingen röra den, ingen ska in och riva i mitt klädskåp, förråden osv. Mitt barn gör det aldrig och andras barn ska inte ens tänk tanken, tycker jag.

Fler än jag som är onda människor? Hur hanterar ni "dörrknackare" och andras barn som kräver övervakning? Släpper ni allt ni har för att kontrollera? För jag tål inte att ignoreras, allra minst i mitt eget hem :mad:
Räcker det inte att man tycker om sina egna barn? Känner mig som häxan surtant, men det finns ju faktiskt de jag gillar. Måste man stå ut med de man inte gillar?
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Ne de måste man inte!

Känner mycket väl igen mig i det du skriver. Här har vi i princip aldrig några kompisar eftersom barnen är nöjda med att pyssla i stallet och leka för sig själv. Dörrknackare har vi aldrig bor för långt ut i skogen fördet....

Ungar som ringer klockan 8 på helgmorgonarna är det däremot gott om :devil: ibland struntar vi i att svara men då ringer de igen. Har tyvärr inte hittat ngn lösning på detta än.. tyvärr :p
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Nej, jag tycker inte du behöver stå ut med ungar som du inte gillar. Jag är själv ingen fan av barn (så jag vet inte varför jag ska skaffa en egen :confused:), men däremot om dina barn gillar att leka med dessa barn så ställer jag mig tveksam till att hindra dom!
Prata med barnens föräldrar, oftast är det ju dom som har präglat sina barns beteende!
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Alla barn är inte änglar, tyvärr är det föräldrarna som orsakar beteendet. men i ditt hus är det dina regler som gäller.

Om mitt barn leker borta förväntar jag mig att hon uppför sig och följer de regler som finns där. Annars skulle jag som förälder skämmas....
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Nej, jag tycker inte du behöver stå ut med ungar som du inte gillar. Jag är själv ingen fan av barn (så jag vet inte varför jag ska skaffa en egen :confused:), men däremot om dina barn gillar att leka med dessa barn så ställer jag mig tveksam till att hindra dom!
Prata med barnens föräldrar, oftast är det ju dom som har präglat sina barns beteende!

I nuläget leker väl dottern med vem som, mycket pga att hon inte riktigt vågar tacka nej så vi styr lite grand vi också. Utbudet hemmavid är inte stort och än så länge är dörrknackandet relativt begränsat och nytt. Dock enerverande!!!
Jag vet inte riktigt hur jag ska prata med dörrknackarnas föräldrar. Vad säger man? Och vad är det man ska begära av dem? De kanske lär sina barn att det är ok att kolla i skåp och lådor, leka med vad de tycker ser roligt ut och att datorn är till för alla. Inte kan jag väl kräva att de ändrar sina regler och sin barnuppfostran? Och reglerna som gäller hemma är väl de första regler som barnet tror gäller även hos andra? Jag fick skämmas när min dotter hoppade i sängen på ett barnkalas :o Hemma hos oss är det inte förbjudet om hon hoppar i sängen, men bara hon utan kompissällskap för då hade sängarna brakat ihop.

Annars så stör knackarna min frid! Är mina barn mätta och blöjbytta så sitter de tysta och snälla på golvet och leker med var sina leksaker, sida vid sida, medan jag sitter i soffan med en kopp te, en kardemummaskorpa och min kurslitteratur. Vi kan lyssna på låg musik utan att den överröstas av barnen. Det är öht inga problem för mig att koncentrera mig på mitt pluggande trots att jag har en 4-åring och en 8-månaders hemma. Så det krävs inte speciellt mycket av knackarna för att störa friden.
Fast å andra sidan kan vi ha både 3 och 4 jämnåriga kompisar här samtidigt och jag och mammorna kan sitta ostörda i köket och fika medan barnen leker i lekrummet i timmar, utan att bråka och utan att jag ens behöver kolla dem om de är och river i mina saker.

När jag var liten, på den tiden när telefonen hade en nummerskiva, så ringde man alltid innan man gick hem till någon. Och man ringde aldrig klockan 8 på morgonen! Då frågade man mammorna om lov ifall man fick leka och om det gick bra att komma hem till den andra. Min mamma och mina kompisars mammor var hemmafruar, men man fick ändå inte drulla in hos någon hur som helst. Och när det var middag så gick man hem till sig och lekdagen var slut.
I våras var de här och frågade efter min, då 3,5-åriga dotter, när klockan var 9 på kvällen. Andra dagar har det knackats när de kommer hem från dagis 5-6-tiden på kvällen. Äter inte folk middag då? Här är det middag-Bollibompa-bad-nattdags!
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Jag har inga barn, men känner redan nu att det kommer att vara "mitt barn och andras ungar". Jag kommer att bli skitond, häxan på hörnet. Jag känner så igen mig för så som du känner kände jag redan när jag var liten för en del av mina "kompisar". Har alltid haft svårt för barn. Men vill gärna ha ett (år 2014, typ). Det rimmar lite illa, men det ska nog gå. Pappamaterialet är bra... ;) Han älskar barn och är jättebra med barn, alla barn, så han får väl kompensera för min ondska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste man tycka om barn?

Nej, du kan inte kräva att de ändrar sin barnuppfostran men du kan be dem säga till sina barn att följa dina regler när de är hemma hos dig. Be dem säga åt sina barn att ringa och inte 8 på morgonen. Om de bara knackar på skickar du hem dem.
 
Sv: Måste man tycka om barn?

För många, många år sedan hade vi vedervärdiga barn till grannar. De var totalt utan hyfs och vett. Och dessutom direkt taskiga mot mina barn. Jag tyckte inte om dem. Som tur var så flyttade vi efter ett par månader så vi slapp dem.

De kunde vara i sin trädgård och leka och sen komma in till oss bara för att få glass eller dricka, sen gick de tillbaka till sig och såg nogsamt till att mina barn inte fick följa med (nåja, det hände typ en gång, sen fick de inget mer av mig - jo, vatten - men vadå har du ingen saft...). Eller när de nogsamt talade om att på lördag så skulle de ha kalas och mina barn var INTE bjudna. Jaha...varför berättar ni det då ? Jo, för att de inte skulle komma över dit och tro att de skulle få vara med.

Ryys, de var genomvidriga. 6,8 och 9 år var de. Mina var 5.
 
Sv: Måste man tycka om barn?

I våras var de här och frågade efter min, då 3,5-åriga dotter, när klockan var 9 på kvällen. Andra dagar har det knackats när de kommer hem från dagis 5-6-tiden på kvällen. Äter inte folk middag då? Här är det middag-Bollibompa-bad-nattdags!
Är det alltid samma barn som kommer, eller är det olika barn? Jag tycker att det låter som att dessa barn har lite sociala problem. Du skriver högre upp att de verkar komma hungriga till er, och det kanske är så att de är hungriga också. De kanske inte får någon mat hemma?
 
Sv: Måste man tycka om barn?

När jag var liten, på den tiden när telefonen hade en nummerskiva, så ringde man alltid innan man gick hem till någon. Och man ringde aldrig klockan 8 på morgonen! Då frågade man mammorna om lov ifall man fick leka och om det gick bra att komma hem till den andra. Min mamma och mina kompisars mammor var hemmafruar, men man fick ändå inte drulla in hos någon hur som helst. Och när det var middag så gick man hem till sig och lekdagen var slut.

Exakt!

Jag kommer att bli precis som du... :laugh:
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Nej, du kan inte kräva att de ändrar sin barnuppfostran men du kan be dem säga till sina barn att följa dina regler när de är hemma hos dig. Be dem säga åt sina barn att ringa och inte 8 på morgonen. Om de bara knackar på skickar du hem dem.

Exakt, det var detta jag menade!
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Jag gillar inte "barn" generellt - jag gillar inte "folk" generellt heller :devil:, däremot så gillar jag personer oavsett ålder!

Jag har ännu inte kommit till stadiet med "dörrknackarna" för mitt barn är för litet än. Men att ditt "Nej - följt av en förklaring" räcker håller jag fullständigt med om.
Jag är uppfostrad att ett Nej är ett Nej - punkt! och så uppfostrar jag mitt barn också.
Men jag vet av egen erfarenhet att det inte är så i alla familjer :eek:.
Min kära far fick ringa till en klasskompis föräldrar och förklara för dom att när jag sa Nej till denne klasskompis så betydde det Nej, och att h*n skulle förklara det för min klasskompis som "terroriserade" mig med tjat.... det är inte lätt att vara barn heller ibland :angel:
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Stackars TS barn om de ska bli uppfostrade att inte gilla andras barn. Jävla curlingföräldrar säger jag bara.
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Nej han skrev stackars TS barn, dvs att det är synd om trådskaparens barn ( mian1 )
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Jag gillar att ha andras barn på besök. Men så är min äldsta bara 4 år än så länge. Så nivån är att jag bestämmer när och var och hur med de andra föräldrarna.
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Jag gillar att ha andras barn på besök. Men så är min äldsta bara 4 år än så länge. Så nivån är att jag bestämmer när och var och hur med de andra föräldrarna.

Min äldsta är också 4 år och jag tycker att det är litet. Hon vågar själv inte leka hemma hos kompisar ännu utan en förälder med sig.
 
Sv: Måste man tycka om barn?

Våra barn (3,5år) har inte ännu kommit i "dörrknackarfasen". Och jag är faktiskt lite orolig för vi har inte så många barn i vårt område trots att förskolan ligger några få meter från huset.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle ställa mig. När jag växte upp var det vanligt med dörrknackning och vi bjöd alltid alla barn på mat om de var kvar vid middagsdags. Och för mig är det också självklart att folk som kommer förbi ska "utfodras" (sedan blir det ju förstås oftast en fika och inte mat).

Men så gillade man ju barnen som kom förbi, jag skulle aldrig få för mig att bjuda några barn på mat om de var taskiga mot mina barn (i så fall skulle det vara med en baktanke att få slut på ev. trakasserierna).

Jag tror det enda riktiga är att lyssna på sina barn. Det är taskigt att skicka hem barn om ens eget barn har behov av leken med andra barn bara för att man själv vill ha "lugn och ro".
Signalerar däremot ens barn att de främst behöver umgås med en vuxen så får man sätta stopp för lekkamraterna.

Vi är riktiga sjusovare allihopa och det finns inte en sportslig att någon i vår familj har vaknat före 8 på helgen. Så ringande barn vid den tiden skulle snart bli varse om att det inte är en lämplig tid att ringa på.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 704
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 499
Senast: Modest
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 082
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 236
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp