Måste man ställa ut?

fettso

Trådstartare
Jag vill bli uppfödare av perser katter, har precis köpt en liten hona.:)
Ställer alla uppfödare ut sina katter?
Har en hane sedan innan.

Sv: Måste man ställa ut?

Alla uppfödare ställer inte ut sina katter, många har nog provat på, men många tycker det är tråkigt eller har helt enkelt tröttnat efter några år. Men det är ett bra sätt att knyta nya kontakter samt göra lite reklam för sig (om det går bra för ens katter vill säga) :)

Jag tycker ärligt talat att som ny inom rasen bör man tillbringa en hel del tid på utställningar (om man inte kan få kontakt med många rasrepresentandet på annat sätt). Det räcker inte med att bara se sin egna eller de närmsta katterna för att få en uppfattning om rasen, typ, utseendenedärvning och utveckling. Likaså räcker inte en domares ord för att få en vettig uppfattning om den egna katten.

Jag har ställt ut aktivt sedan 2001 (minst 5-10 utställningar om året) och dessutom gått assistent i många år. Först nu tycker jag att jag börjar få koll på hur katterna utvecklas, hur man bäst bedömer olika utseenden osv. Visst kan man få den erfarenheten på annat håll, men hur många har hela sin bekanskapskrets full med uppfödare av sin egen ras att kika på katter hos??

Både min nya hona och min hane har välmeriterade föräldrar och bra stamtavla.
Min hane går inte att ställa ut då min yngsta dotter har plockat hans päls:crazy:han älskar henne så dom gosar jämt ihop.:D

Honan funderar jag på att ställa ut, men har liksom inte tiden.
Har två små barn och 3 katter+3 hästar.
Verkar inte roligt att ställa ut heller, varken för katten eller mig.

Jo, men bra meriter (och vad är bra meriter, mina har bara EC bakom sig men är absolut inga perfekta katter...) hjälper ju inte för at man själv ska lära sig. Det är DU som ska se hur bra dina katter kompletterar varandra, och du som ska kunna avgöra på små duniga fluffbollar vilken som kommer bli en trevlig sällskapskatt och vilken som kommer passa den utställningsintresserade köparen.

Vet du vad du ar för mål med din uppfödning? Hur din idealkatt ser ut? Vilken väg du ska gå dit? Hur vill du påverka rasen? Det är frågor man egentligen ska ha någorlunda formulerade svar på långt innan man köper sina avelskatter... Framförallt i en ras med så stor "överproduktion" som de största raserna, där folk ofta har svårt att sälja sina ungar ens till "produktionspris" om det inte är något extra.

Sen kan man väl tillägga att kattuppfödning ÄR väldigt tidskrävande. Jag hade aldrig klarat av att göra det själv, och då har jag ändå bara en hona, inga andra djur än katterna, inga barn etc...

Jag håller med Sassy i att du iaf borde gå på utställningar och lära dig se hur de katter du ska föda upp verkligen ska se ut, men man måste ju inte ställa ut för det. Jag kan ärligt säga att dom två första birmorna vi köpte är inte alls den typen av birma som jag vill avla på idag, jag har inte hållt på så länge, men man lär sig otroligt mycket genom att gå på utställning och se vad det är för detaljer domarna tittar på. När jag köpte min hane så hade jag ingen aning om att han hade dålig haka, för rak profil, för flat och låg panna, för dålig ögonfärg, för smalt nosparti, för djupt sittande ögon mm mm, listan kan göras lång... Nu vet jag exakt vad jag ska titta på och det är inte ofta man ser något som man verkligen gillar, i början var ju alla kattungar söta, nu är det bara väldigt väldigt få som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ha i min uppfödning.

Senast ändrad:

Kan ju tillägga att min hane (han som är så "ful" ;) ) är kastrat och används inte i avel, men världens goaste sängvärmare! :love:

"Fula" Samson:
siri_080701.jpg

Orkar inte diskutera, har redan fått det svar jag vill ha.

Jag vill avla på trevliga individer som är korrekta för rasen.
Har valt färger på katterna som jag själv tycker är attraktivt.
Sedan ska katterna vara sunda,och friska.

Uppfödaren jag köpte av nu säljer alla sina katter som sällskap och sedan får köparen avgöra sa hon.

Vad som är korrekt för rasen är dock just det som behandlas på utställningar. Genom att få ett flertal bedömningar på sina katter, av flera olika domare, får man en nyanserad bild av hur katten står sig mot standarden (och mot andra katter).

Att katterna ska vara friska och sunda är en självklarhet. Som uppfödare anser jag dock att man måste kunna avgöra en katts kvalitéer. Många uppfödare säljer på papperet bara sällskapskatter, detta för att inte åka dit på att ersätta om en katt visar sig vara infertil eller liknande men det är en formalitet.

Katter håller olika kvalité utseendemässigt. Kan man inte bedöma kattens kvalité, vilka styrkor och svagheter den har kan man i längden inte heller (om man inte har en stor binge tur) föda upp rastypiska katter.

Sedan måste man inte ställa ut hela tiden. Jag har inte ställt ut på ett par år, har inte haft något att ställa ut. Däremot går jag ju på utställningar och har koll på vad som ställs ut och inte minst... knyter kontakter och träffar kompisar.

Nej, alla uppfödare ställer inte ut och jag tycker heller inte att det är nödvändigt men om man inte ställer ut så tycker jag att man ska lägga ner minst lika mycket tid på att söka information, läsa rasstandarden tills man kan den nästan utantill samt reflektera över alla detaljer, titta på miljoner bilder på t.ex. nätet på olika individer av ens ras, knyta kontakter och diskutera med andra uppfödare av rasen och hälsa på uppfödarvänner och titta på deras katter. Det är dock oftast jobbigare och svårare än att besöka några utställningar med sin katt och få dessa saker presenterade för sig! ;)

Beroende på ras så ser jag utställning som mer eller mindre intressant. Kanske är ens avelsmål såpass skilt från det som premieras på utställning så att det inte är så givande att gå på utställning. Ett exempel kan vara ifall du är intresserad av s.k. klassisk perser. Eller så kan det vara som i mitt fall, det förbund jag har valt har inga utställningar i Sverige än så länge och de katter som premieras på Fife-utställningar (beroende på domare) är inte alltid helt i linje med min idealkatt.

Att ställa ut ofta gör dig inte per automatik till en bra uppfödare, men jag håller helt klart med övriga att ett besök på en utställning då och då även om man själv inte ställer någon katt är ett bra tillfälle att se olika representanter för rasen i olika åldrar och det är jättenyttigt!

Om vi håller oss just till perser så har ju utställningsdomarna starkt bidragit till att göra den till en defektras!
PL

Om vi håller oss just till perser så har ju utställningsdomarna starkt bidragit till att göra den till en defektras!
PL

Fast det finns inget som tvingar uppfödare att föda upp osunda djur bara för att domare premierar dem så domarna axlar inte ansvaret helt och hållet.

Jag skulle hemskt gärna se fler "långnäsade" perserkatter på utställningarna så att standarden verkligen kommer upp för diskussion. Varför "plattare är bättre" råder för rasstandarden säger ingenting om att en perser ska vara platt i ansiktet.

Jag skrev starkt bidragit!
Svårt för enskilda uppfödare att meritera sina djur i extremracet.
Obs gäller minst lika mycket hundaveln!
Ansvaret får väl ses som en triangel: Organisation, domare o uppfödare.
PL

Fast jag måste faktiskt säga att jag håller med pl här. Hade inte domarna premierat dom riktigt platta nosarna så hade persern troligen inte sett ut som den gör heller. Jag tror inte många tycker det är roligt att åka på utställning efter utställning och aldrig få bra kritik på katten. Då slutar man nog ställa ut.
Många som köper kattungar vill ju ha en rastypisk kisse och det är ju domarnas bedömingar och tagna titlar som tyder på att kisse är rastypisk.

Fast jag måste faktiskt säga att jag håller med pl här. Hade inte domarna premierat dom riktigt platta nosarna så hade persern troligen inte sett ut som den gör heller. Jag tror inte många tycker det är roligt att åka på utställning efter utställning och aldrig få bra kritik på katten. Då slutar man nog ställa ut.
Många som köper kattungar vill ju ha en rastypisk kisse och det är ju domarnas bedömingar och tagna titlar som tyder på att kisse är rastypisk.

Men förhoppningsvis vill alla som köper en raskatt ha en frisk katt och då bör man ju missgynna de som föder upp osunda katter.

Sedan går det väl inte helt att skilja på domare och uppfödare, domare är ju uppfödare (eller har iaf varit) och vad som sker med rasens utveckling är ju ett slags samarbete mellan domare och uppfödare. Om uppfödare aldrig tar tex. plattnosade perserkatter till utställningar kan domare heller inte premiera dem. Jag tror också att domare spelar en viktig roll och domare gillar nog i regel att premiera de något mer extrema individerna eftersom de står ut från mängden. De kan tillföra rasen som helhet bättre typ men det kanske egentligen inte är eftersträvansvärt att det extrema blir norm. När det extrema har blivit norm så blir det nya extrema snäppet värre...

Jag tycker dock ändå att uppfödarna är de som bär det absolut största ansvaret. Det är ju krasst sett bara vi som kan hindra en osund utveckling. Vi måste inte meritera våra katter om det nu är så att vi anser att utvecklingen går åt fel håll.

Triangeln innebär att alla påverkar alla. Uppfödarna är basen i föreningarna som utbildar i anlitar domarna som i sin tur bedömmer uppfödarnas resultat. Dock anser jag att de styrande i föreningarna har en nyckelposition när det gäller att få något att hända.
PL

Egentligen skulle jag vilja lägga allt ansvar på uppfödarna. Det är i vissa fall svårt eller rent av omöjligt för en domare att på några minuter bedöma om en katt är extrem men hälsosam eller om den lider av sin extrema exteriör. Eftersom jag inte ser något fel i att avla på extremer under förutsättning att det fortfarande är sunt, är det svårt att belasta domarna för detta. De borde, i den bästa av världar, endast ha sunda katter på sitt bord för bedömning och det är alltså uppfödarnas ansvar att de katter som ställs ut är sunda och korrekta.

Eftersom det tyvärr inte ser ut så utan domarna även får osunda/defekta katter till bedömning så kan man tänka sig att även de och organisationen bakom har ett litet ansvar. I de fall där katten är uppenbart lidande av sin exteriör tycker jag absolut att domarna har en moralisk skyldighet att döma ner dessa katter, men det är ändå, hur man än vänder och vrider på det, uppfödarna som väljer att fortsätta att avla i den osunda inriktningen.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar