Kalrt det är tråkigt att beröva bort en häst naturligaste sak,,
Att få gå med ston/valacker i en stor hage
Att gå med valacker är väl inte naturligt?
För övrigt, har man en hingst man valt att spara bör den iaf i mina ögon kunna gå ihop med valacker.
Har man en hingst har amn ett ansvar kommer den lös och betäcker grannens 4 ston blir det dyrt för hingstägaren som måste bekosta abort och hela kittet!
Det är ju en risk man tar, och det bör man vara väl medveten om.
Man har hela tiden ev problem..Rida ut med stallkompisarna som har brunstiga ston även om hingsten går att kontrollera är det inte säkert att stona är så villiga att bara gå framför med en hingst bakom!
Har man en sådan hingst bör den kastreras. Jag vill ha roligt med min häst, inte behålla honom som hingst för hans muskler.
Hingsten kan bli väldigt frustrerad och jagar upp sig på våren när alla stona i stallet tokbrunstar.
De flesta hingstar går ner varje vår i vikt just för att det är jobbigt för dom med alla dofter och dom skall hela tiden springa och visa upp sig för komamnde ston..
Detta är inge ljug utan ren och skär fakta..Visst finns det hingstar som är helt döda till sättet MEN detta är mer ett undantag än en regel.
Hingstar som blir pinnar till våren gör man nog rätt i att kastrera, ja. Varför väljer du som exempel de hingstar som kastreras? Det finns ju faktiskt många som inte är sådana. Och ser man att hästen mår dåligt är det väl en självklarhet att förbättra dess tillvaro, speciellt med tanke på hur "lätt" det ändå är?
Så varför spara en hingst som är ful??
Vem sa att den är ful? och som inte skall avlas på?? om den nu inte är en jävligt bra tävlingshäst och har maffiga bra muskler och amn utnyttjar detta maffiga muskler till på tävlingarna???
En hingst kanske har ett underbart lynne? Det är ju viss del av personligheten man tar bort...
Ska man ha hingst bara för att?? låter ju sjukt...