Måste man kastrera?

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag undrar om en hingst som inte får så bra bedömning måste man då kastrera den? När kan vara en lagom ålder för bedömning av hingstar? Ston kan man ju bedömma när de är ganska gamla, är det samma för hingstar?

Vad tycker du är minimum BLUP för att hästen ska bedömmas? Jag menar annars kan man ju lika gärna kastrera på en gång, eller hur?

Sv: Måste man kastrera?

Det finns ingen övre åldersgräns.
Jag tycker så många hästar som möjligt ska bedömmas, oavsett BLUP, för att göra BLUPen säkrare.

Måste måste man inte men personligen tycker jag det är snällare mot hästen att få bli kastrerad och gå ut i flock med andra kompisar.

Helst vill man ju sett att hästen har så mycket talang som möjligt, alltså att det ska ta kort tid för att få bra poäng. Jag tycker det är lagom att bedömma när hingstarna är 5 eller 6 år gamla.

Personligen tycker inte jag att man ska stirra sig blind på BLUPen. Många hästar som har låg BLUP är väldigt flotta. Hör med en kunnig tränare/avelsvisare vad han/hon tycker om hingsten.

Om jag hade en hingst skulle jag tänka såhär:

1. När han är 1-3 år, ser han lovande ut? Har han en intressant stam som folk kommer vilja använda? Har han annat som är utöver det vanliga. En svart eller brun medelmåttig hingst lär inte få många ston = kanske inte värd att slänga ut pengar på, det kostar att träna och visa fram en hingst.

2. Vid 3-4 år, om han fortfarande ser lovande ut, låt en duktig tränare rida in, ta fram och utvärdera gångarterna. Sedan skulle jag igen fundera på om den här hästen har något extra som gör att stoägarna kommer välja just honom.

3. Om han "bara" ser bra ut, har vanlig färg och riktigt bra gångarter, så skulle jag fundera på om jag kan se till att han blir tränad och tävlad av en skicklig ryttare som kan visa upp honom på tävlingsbanorna så kanske han har en lite bättre chans. Skulle jag ha råd, ork och lust att satsa allt detta?

Det är dyyyyrt att ta fram och hålla en hingst, det är mycket jobb och det finns måååånga fina hingstar i sverige för stoägarna att välja mellan. Därför skulle jag fundera både en och två gånger innan jag bestämde mig för att behålla hästen som hingst.

Det är mina små tankar i ämnet :idea:

Jag har kastrerat när hingsten blivit besvärlig, dvs när han börjar skrika efter stona, rymma eller slåss med sina hagkamrater på ett mer aggressivt sätt.

Just nu har jag en 3-åring som är hur go som helst och blir han inte oreglerlig kommer han att få vara hingst fastän jag inte har tänkt att visa honom eller har några planer på att använda honom i min egen avel.

Men jag tror att han som tävlingshäst får lite mer gnista som hingst än som valack. Om man vill/kan hålla hingst är ju upp till ägaren, jag vet inte hur man resonerar inom andra raser generellt. Men känner flera som har hingst för att de föredrar det, halvblod, welshar nån frieser.

Finns inge lag som säger att du måste kastrera en hingst så svaret är nej man måste inte kastrera bara för hästen inte fick bra poäng.
Många sparar kommande tävlingshästar som hingstar just för att dom får mer och bättre muskler och på så vis går det bättre på tävlingarna..

Detta kan man se framförallt inom dressyren då amn vill ha maffiga pampiga hästar och en hingst ser otroligt maffig och pampig ut när den är välmusklad=)

Men en hingst som inte skall användas ser jag personligen ingen anledning till att ha som hingst.. bättre å göra valack av den så den kan få gå med andra häsatr i stora hagar=)

Nu kom det argumentet igen, att det är synd om hingstar för att de måste gå själva.

De jag känner som har hingst har dem tillsammans, inte med ston, men med valacker och andra hingstar och det går utmärkt. Det är inte att rekommendera att släppa ihop 2 vuxna hingstar under sommaren. Men många kan gå ihop på vintern, och om de inte betäckt och har sina kompisar sedan tidigare så är de ofta inte ute efter att mörda varandra på sommaren heller. Det är ju olika kynne på hingstar också, jag har ett par ston som är bra mycket blodtörstigare än många hingstar jag stött på.

Kalrt det är tråkigt att beröva bort en häst naturligaste sak,,
Att få gå med ston/valacker i en stor hage

Har man en hingst har amn ett ansvar kommer den lös och betäcker grannens 4 ston blir det dyrt för hingstägaren som måste bekosta abort och hela kittet!

Man har hela tiden ev problem..Rida ut med stallkompisarna som har brunstiga ston även om hingsten går att kontrollera är det inte säkert att stona är så villiga att bara gå framför med en hingst bakom!

Hingsten kan bli väldigt frustrerad och jagar upp sig på våren när alla stona i stallet tokbrunstar.
De flesta hingstar går ner varje vår i vikt just för att det är jobbigt för dom med alla dofter och dom skall hela tiden springa och visa upp sig för komamnde ston..
Detta är inge ljug utan ren och skär fakta..Visst finns det hingstar som är helt döda till sättet MEN detta är mer ett undantag än en regel.

Så varför spara en hingst som är ful?? och som inte skall avlas på?? om den nu inte är en jävligt bra tävlingshäst och har maffiga bra muskler och amn utnyttjar detta maffiga muskler till på tävlingarna???

Ska man ha hingst bara för att?? låter ju sjukt...

Kalrt det är tråkigt att beröva bort en häst naturligaste sak,,
Att få gå med ston/valacker i en stor hage
Att gå med valacker är väl inte naturligt?
För övrigt, har man en hingst man valt att spara bör den iaf i mina ögon kunna gå ihop med valacker.

Har man en hingst har amn ett ansvar kommer den lös och betäcker grannens 4 ston blir det dyrt för hingstägaren som måste bekosta abort och hela kittet!
Det är ju en risk man tar, och det bör man vara väl medveten om.

Man har hela tiden ev problem..Rida ut med stallkompisarna som har brunstiga ston även om hingsten går att kontrollera är det inte säkert att stona är så villiga att bara gå framför med en hingst bakom!
Har man en sådan hingst bör den kastreras. Jag vill ha roligt med min häst, inte behålla honom som hingst för hans muskler.

Hingsten kan bli väldigt frustrerad och jagar upp sig på våren när alla stona i stallet tokbrunstar.
De flesta hingstar går ner varje vår i vikt just för att det är jobbigt för dom med alla dofter och dom skall hela tiden springa och visa upp sig för komamnde ston..
Detta är inge ljug utan ren och skär fakta..Visst finns det hingstar som är helt döda till sättet MEN detta är mer ett undantag än en regel.
Hingstar som blir pinnar till våren gör man nog rätt i att kastrera, ja. Varför väljer du som exempel de hingstar som kastreras? Det finns ju faktiskt många som inte är sådana. Och ser man att hästen mår dåligt är det väl en självklarhet att förbättra dess tillvaro, speciellt med tanke på hur "lätt" det ändå är?

Så varför spara en hingst som är ful?? Vem sa att den är ful?:crazy: och som inte skall avlas på?? om den nu inte är en jävligt bra tävlingshäst och har maffiga bra muskler och amn utnyttjar detta maffiga muskler till på tävlingarna??? En hingst kanske har ett underbart lynne? Det är ju viss del av personligheten man tar bort...

Ska man ha hingst bara för att?? låter ju sjukt...

Svarat i citat

Men jag tror att han som tävlingshäst får lite mer gnista som hingst än som valack.

Fast du anar inte hur fel du kan ha, just nu känner jag till många hingstar som blivit snöpta just därför att det skulle bli mera go i dem. De hingstar som finns i åtanken tappade totalt fokus på vad de gjorde, och blev sega som råttor. Efter kastrering blev det en helt annan sak. mer vilja och mer positiv framåtanda.

Hingstar sätter på valacker också, så även här finns liknande problem som t ex en stoägare kan ha med betäckande valacker.
Här finns stora risker för ryggproblem, perforerad anal, sårskador mm.

Håller med dig Boj.
Tror det här med gnista och power hos hingstar har blivit överskattat.
Vissa hingstar har gnista och power och "showar" gärna, men det finns valacker och ston som också gör det.

Jag ska kastrera min ena hingst nu i veckan, just för att han har lite svårare att fokusera på uppgiften och gärna använder sin energi snarare till att komma på sätt att göra det hans hormoner vill än att använda dem att samarbeta med. Han blir fyra i år och inridningen är precis påbörjad och han skulle nog kunna gå igenom som hingst då han har fin exteriör och mycket aktion. Men idag finns det så oerhört många hingstar så det finns liksom inget skäl att behålla honom som det.
Jag är övertygad att han efter kastrationen kommer ha minst lika mycket energi, men vara mer samarbetsvillig och lite lugnare att hantera. Samt ha mer ro att äta.
Sen vet jag få vuxna hingstar som inte får gå ensamma stora perioder av året, vi brukar ha en hingstflock som en vuxen hingst kan gå med på vintern, men sen när sommaren kommer, då går det inte, om man inte kan isolera hingsflocken från synen av ston.
Men då ska man ju ha tillgång till en hingstflock också.
Rent krasst så är det dyrare att ha hingst och man gör dem ingen tjänst genom att spara dem som hingst i mina ögon. För många är det mest status att ha en hingst.

Det är klart, så länge det funkar bra finns det inget som säger att man inte kan ha kvar sin hingst, men jag anser inte att man gör hästen någon tjänst.

Jag tycker inte att personligheten förändras på hingstar som blir valacker, snarare hormonernas påverkan på personligheten.
Ella

knapplån

det där med att hingstar inte kan gå i stora hagar med andra hästar är rent skitsnack. Min hingst hade jag alltid ihop med andra hästar, flera olika individer, stora som små. (även i olika stall..) inga problem...

nu är han valack..o går ensam i en hage.

Fast det är ju olika från häst till häst :crazy:. Det finns ju visst hingstar som är "omöjliga" att ha med andra hästar. Så rent skitsnack är det verkligen inte.

Skulle heller inte säga att det är skitsnack, har haft att göra med ett 30-40 tal hingstar och många av dem kunde inte gå ihop med andra hingstar efter att de börjat betäcka på somrarna.
Andra kunde inte gå med andra hingstar när de började bli äldre och hormonerna var mer igång.
Andra gick det hur bra som helst med, så länge inga ston fanns i närheten.
Och andra var helt coola.

men att säga att de flesta går att ha ihop vete sjutton..

Hingstar sätter på valacker också, så även här finns liknande problem som t ex en stoägare kan ha med betäckande valacker.
Här finns stora risker för ryggproblem, perforerad anal, sårskador mm.

Det visste jag inte (att hinstarna sätter på valcker)så man lär sig något nytt varje dag!

"Uppvuxen" med att var hingstarna inget att jobba vidare på så kastrerades dom innan dom blev hingstiga!

En hingst som jag känner till som blev sent kastrerad kom inte överens med dom andra och fick gå själv...

Fast du anar inte hur fel du kan ha, just nu känner jag till många hingstar som blivit snöpta just därför att det skulle bli mera go i dem. De hingstar som finns i åtanken tappade totalt fokus på vad de gjorde, och blev sega som råttor. Efter kastrering blev det en helt annan sak. mer vilja och mer positiv framåtanda.

Mycket möjligt, det är ju svårt att veta innan. Just nu finns inte tillstymmelse till hingst i den här 3-åringen. Han går en bit bort med ett gäng valacker, lägst i rang, paddocken är precis jämte hagen och emellanåt så rider jag mina ston där. Styggur orkar inte ens stå hänga jämte staketet mer än 5-10 minuter. Jag som hade önskat att han sprang och showade lite...

Men det kan ju vända snabbt nu när våren kommer på allvar, och då kommer kulorna att ryka. Lika gärna som man inte ska ha hingst "bara för att" tycker inte jag man behöver kastrera "bara för att" om nu hingsten faktiskt funkar i sin flock och är nöjd med sin tillvaro. Funkar det för häst och ägare tycker jag inte att utomstående ska lägga sig i om en hingst är kastrerad eller inte. Möjligen kan nervösa grannar med ston få gnälla.

Men det kan ju vända snabbt nu när våren kommer på allvar, och då kommer kulorna att ryka. Lika gärna som man inte ska ha hingst "bara för att" tycker inte jag man behöver kastrera "bara för att" om nu hingsten faktiskt funkar i sin flock och är nöjd med sin tillvaro. Funkar det för häst och ägare tycker jag inte att utomstående ska lägga sig i om en hingst är kastrerad eller inte. Möjligen kan nervösa grannar med ston få gnälla.

:bow::bow:
Jag har också en treåring som inte gör något väsen av sig alls. visst kan det komma mot våren, men det är ju helt naturligt. Blir han kocko kastreras han, annars sparas han längre, vad folk än säger, för som sagt är det än så länge världens snällaste individ. visst har han väl "morrat" lite åt häst som gått förbi, men säger man till honom direkt så säger han inte ett pip. :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
365
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 700
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar