Måste man ha täcke??

Sv: Måste man ha täcke??

prova bogskydd. det har jag på min häst det funkar ganska bra. När såren har försvunnit då.

arabia skrev:
Varför skulle det vara bättre utan täcke på dagarna? Jag hade nog hellre låtit den stå utan täcke om natten när den är inne

Det beror väl kanske på vad man har för hage/ stall.

Har du t.ex. en stor hage (med vindskydd) där hästen kan springa omkring och bli varm på det sättet så är det kanske inte så nödvändigt att ha täcke ute, men är det tillhörande stallet av det kallare slaget så kan det vara bra att ha ett varmt täcke när den står inne, eftersom den inte kan hålla någon värme genom att röra på sig i boxen, samt att det inte finns någon sol.
(=naken ute, täcke inne)

Har du däremot en mindre hage utan bra skydd så kan det vara bra att ha täcke ute, om stallet är uppvärmt eller har många inackorderingar som håller det varmt så klarar sig hästen säkert utan täcke inne
(=täcke ute, naken inne)

Nu har jag börjat som så att om det är milt ute dvs 0-5 grader så har hon sitt täcke på dagen och bara ett ulltäcke på natten. Det har gått bra faktiskt! Inne i stallet är det ju åtminstone 10 grader så då behöver hon inte ha nåt varmt vintertäcke. Men till nästa vinter, om jag använder täcke överhuvudtaget så blir det ju definitivt ett dyrare och bättre täcke med riktig passform. Inga mer täcken från H**ks tack!
Erfarenheter gör en klokare det är ett som är säkert!

lolly skrev:
vad jag hört av andra erfarna hästägare är att det är svårt att undvika täckesskav när man använder täcken.

Bullshit, ingen av hästarna i mitt stall har bogskav, men vi har täcken som ligger bra på hästarna.

Dagens sanning!
Några råd till er som undrar:
1. köp inte täcken för att dom är billiga!
De har ingen passform, håller inte och torkar aldrig!
Jag kommer definitivt köpa ett kvalitetstäcke för passformens skull och hållbarheten!:bow:

Louise skrev:
Dagens sanning!
Några råd till er som undrar:
1. köp inte täcken för att dom är billiga!
De har ingen passform, håller inte och torkar aldrig!
Jag kommer definitivt köpa ett kvalitetstäcke för passformens skull och hållbarheten!:bow:

Jag håller med om att de allra flesta riktigt biliga täcken inte ligger speciallt bra, men jag måsta säga att två av mina vintertäcken är absoluta billighetsklassen dvs under 300 kr ;), de ligger faktiskt bra mot förmodan, men allra bäst ligger de som är lite dyrare dock köper jag inte täcken för "märkets" skull utan de som jag vet håller bla kvalitet och vars passform passar mina hästar, för trots allt ser våra hästar olika ut och det finns inget täcke som kan ligga på på alla typer av häst.

Ja det är så sant vi människor hittar på mycke dumheter och en sådan sak är bla täcke mina hästar har bar täcken éfter att jag kör dom för att dom inte ska kallna för fort. Vi förstör deras naturliga pälssättning genom att lägga täcken på dom men vänj henne sucksesivt att var utan täcke så går det nog bra mvh Jessi

Kan inte fatta att jag under hela denna tiden har glömt att jag kan få Hansbotäcken gratis av mamma! Nu är det inte speciellt kallt ute så jag har börjat byta till tunnare när det är lite varmare. Och det funkar jättebra på henne!
Så fort jag kom på det ringde jag henne och vips hade jag 2 helt nya täcken med superpassform och allt! :bump:

Tänkte på det här med bogveck i täckena. Det som jag tycker funkar absolut bäst är de täckena där vecket börjar redan vid kanten på täckena. Har man en känslig häst är den andra modellen med vecket längre ner inte tillräckligt vid.
Ett litet tips bara...:)

Louise skrev:
Hon är ett varmblod, jag använder ett tjockt TM-täcke från Hööks strl 135. Passformen är inte den bästa har jag märkt.
Funderar om det räcker med ett regntäcke... Vi har sällan kallare än -10 grader och då endast några dagar annars har vi mellan -5° - noll. På natten står hon inne.

Köp ett sånt fleecefodrat regntäcke i så fall för de ofodrade eller de som är fodreade med nåt annats skumt blir som plastpåsar när det blir kallt.

// Anna

Jag håller med beror på kvalitet och passform på täcket!
Jag säger bara horseware-då existerar inga bogskav enligt min erfarenhet.
MVH/Gismo.

lolly skrev:
vad jag hört av andra erfarna hästägare är att det är svårt att undvika täckesskav när man använder täcken.
Då är väl inte jag speciellt erfaren då... Men mina hästar har definitvt inga skav av sina täcken.

louise skrev:
Inne i stallet är det ju åtminstone 10 grader så då behöver hon inte ha nåt varmt vintertäcke.
Behöver hon ha täcke överhuvudtaget i stallet om det är 10 grader varmt? Hon står ju skyddad för väder och vind...
//marti

Min har fodrat täcke fortfarande, han är gammal och rätt frusen av sig så han får ha det ett tag till. Nu undrar jag om det är någon som provat bogskydd? Sitter det bra? De blir inte elektriska när man ska dra dem av och på??? Har funderingar på att skaffa ett till min pålle eftersom han börjar få skav av täcket.

Det finns bogskydd som du kan använda, att ha under täcket på din häst. Visst behöver inte alla hästar täcken, men det finsn de hästar som inte får lika mycket päls, eller som inte får lägga päls för att de ska ridas, och inte ska bli så svettiga. Det är en smaksak. Du kan ju ha täcke på hästen när det är som allra snöigast/regnigast, eller blåsigast. Men om din häst har haft täcke hela vintern tills nu kanske det är försent för den att lägga vinterpäls? Fast det brukar dom anpassa väldigt bra!
Lycka till med din häst //Ellinor.:bump:

Det blir inte elektriskt, har ett själv. :) Det är jättebra både i förebyggande syfte och för att stoppa skavandet! //Ellinor.

*KNAPPLÅN*

Angående täcken, de svindyra kvalitetstäckena ger inte skav.
Och har en funktionell passform utan bogveck.
De är också de enda som är vattentäta till 100 %

Svindyra täcken betalar sig i längden - då de håller....

Har någon av er varit ute i regnet och blivit blöta om käderna?

Har ni då noterat att man aldrig får upp värmen förrän man tar AV de våta kläderna.
Mängder av hobbyhästar går med billiga täcken som är helt dygnsura i nederkant. Hästarna får då både VÄRMA sig själva och fungera som element för att torka de våta täckena inne sedan.

Trådskapare du måste byta till ett annat täcke som inte ger skav!!!!

Man måste alltid ha två täcken att alternera med OM man skall täcka sin häst.

I övrigt är väl mackans inlägg värt att repetera.

Hästens päls både som vämande och vattenavstötande material behöver "fluffighet".

Det finns inget bättre hästtäcke än hästpäls...
Rider man i ridhus, måste man kanske klippa, och då är täclet ett nödvändigt ont.
Men det stora flertalet hästar täckas i onödan.
- För att vi tjejjer inte vuxit ifrån att leka med dockor......

Men är det under -10 så kan hon säkert gå utan täcke, jag har inget täcke på min häst om det inte är nederbörd och blåser småjävlar.

Har du ett sådant där man drar en bit mellan frambenen också eller har du ett utan? Sitter det bra?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 087
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?