Måste man ha med familjen?

Daff

Trådstartare
Ja måste man det?

Jag vill jättegärna skaffa hund och har hittat en som passar in på mina önskemål och har därför varit väldigt glad över det. Som student har jag väldigt mycket tid, och inser att jag antagligen inte kommer att ha lika bra förutsättningar för att ha hund på många år. Jag har dock dröjt med att berätta om det för mina föräldrar då jag förstod att de inte skulle tycka det var en sån bra idé.

Mina föräldrar har ett par som de umgås mycket med som är allergiska, så skaffar jag hund kommer jag inte att få vistas särskilt mycket hemma hos dem, en helg kan nog gå bra men inte längre. Min pappa är dessutom emot att man ska kunna ha hund när man pluggar, det ska man inte ha råd med, vore det inte bättre att jag lånade mindre pengar då? Tillägas ska väl att vi har bil här och den betalar mina föräldrar de fasta kostnaderna för.

Själv så pluggar jag, ca 13 mil från mina föräldrar, och bor med min sambo. Hans föräldrar bor 130 mil bort och har en katt, så de vill inte heller ha hund där under en längre period.

Detta innebär att om jag skaffar hund kommer att jag få bo ensam i vår lägenhet under sommaren, här där jag inte har särskilt mycket kompisar som kommer att vara här över sommaren. Har jag inte hund skulle jag antagligen bo halva sommaren hos mina föräldra och halva hos mina svärisar.

Så, hur hade ni gjort om ni var i min sits?

Och har ni skaffat hund mot er familjs/släkts vilja?

Sv: Måste man ha med familjen?

Mina föräldrar var totalt anti när jag la upp förslaget i somras (bor hemifrån dock) så jag la det på hyllan ett tag.

Nu ska jag dock skaffa hund, utan deras vetskap, och är lite rädd för hur jag ska lägga fram det. Dom kommer ju inte bli glada ;-) så där behöver jag tips!

Ditt liv, ditt val och inget de har med att göra egentligen.

Sedan måste jag säga att jag är helt oförstående till at du inte ska kunna följa med sambon hem bara för att de har katt :confused: :crazy:

Mina föräldrar visste inte om att jag skulle skaffa hund förrän 2 dagar innan jag skulle hämta honom, och det var på omvägar, hade planerat att berätta när hunden väl kommit hem. Orkade inte med deras förmaningar och försök till övertalning att låta bli, vilet jag vet det skulle ha blivit mycket av om de vetat det tidigare.

De var inte så glada över mitt beslut först men efter ett litet tag, och speciellt efter de träffat de, blev de helt förälskade och skulle helst vilja ha en Uno själva. Kommer inte ha några problem med hundvakt om man säger så :p
Min mamma är allergisk, var lite orolig för hur det skulle gå då jag och hon står varandra nära och jag åker dit ofta, men som tur är så reagerar hon inte på hunden.

Under sommaren borde det väll inte vara några problem med att vara hoss dina föräldrar. Hunden kan ju vara begränsad till det rum du sover i samt vara utomhus på dagarna, man är själv ändå ute hela dagarna.
Och ang dina svärföräldrar, vad är det för problem att de har katt?

Lycka till.

Problemet med att de har katt är att de tror att katten kommer att flytta hemifrån om det flyttar in en katt. Vet inte hur mycket katten har umgåtts med hundar men jag vet att han har en stark vilja och att han styr ganska mycket hemma :cool:.

Att hunden kan vara ute mycket på sommaren var en bra ide! Mina föräldrar bor på landet så vi har ju en gård att bo på. Hur mycket allergener tror ni det blir i ett rum, om hunden har tillträde till anda rum i närheten men inte det rummet?

Tack så mycket för era svar, det är verkligen skönt att höra om andras tankar, så lätt att bara snurra runt i samma spår annars.

Och jo, det är mitt liv! Jag känner att det blir lite väl mycket att jag lägger mitt liv på vänt för att det ska passa dem, känns så trist. Samtidigt har jag nog ett behov av att vara dem till viljes för att få deras gillande.

Nu ska jag ut en sväng med min hunden vi är dagvakt till för tillfället, skriv gärna mer så svarar jag när jag kommer in!

Går ju att lösa en del med att ha en rastgård som hunden kan vara i dagtid kanske?

Nej!
Så länge som du är myndig kan inte någon säga vad du får och inte får.
Men samtidigt känner jag av det jag läser att du inte är helt oberoende av dina föräldrar, och om du inte blir välkommen hos dem eller svärföräldrar är risken stor att du blir ganska ensam och utsatt. Om något inträffar vart och vem kan du ev. få avlastning av? En hund lever 11-14 år och hur länge kommer du vara student? Och ha mycket fritid, sen då? Om dina föräldrar betalar bilavgifter har du råd till försäkring, vacc, och mat (till hunden). Du kanske bör gå några kurser de är inte gratis, om olyckan är framme har du ekonomi till att punga ut med vet. kostnad eller självrisken. Att skaffa hund är väldigt lätt men att kunna ge den det den behöver är det svåra, och utan någon support av familj eller närstående gör det inte lättare.

Av det jag läste skulle jag inte vilja rekomendera ett köp inte skulle jag vilja sälja valp utifrån de förutsättningar. Man kan inte lägga in en hund i ett skåp när det blir jobbigt, och det enda vi kan vara säkra på är att det händer alltid saker vi inte är förberedda på.

min mamma har en katt som äger deras hem men det går gätte bra men min hund vågar knapt gå för bi den....hon är ganska feg..
å om det är din mammas koppisar som är alergiska...hälsar dom aldrig på hos nån med hund då eller?????
å det är mycket man borde avstå ifrån godis drika å allt annat så varför inte...

Jag köpte min hund utan att min pappa visste nåt innan. Jag var väl medveten om vad han tyckte om saken redan så jag tyckte att det var bäst för oss båda att jag inte sa nåt i förväg - mitt liv och mitt beslut liksom ;)
Berättade att jag skaffat hund först nån månad efter köpet då vi pratade i telefon av en annan anledning. Min pappa hade oerhört svårt att acceptera mitt hundköp i början men nu, efter 1½ år, kan han faktiskt ägna henne lite medveten uppmärksamhet när han är här och hälsar på och grymtar inte bara i telefonen när jag nämner henne ;). Själv har jag inte varit hem och hälsat på sen jag skaffade hunden eftersom min pappas frus dotters pojkvän (lite komplicerat) är pälsjursallergisk och min pappa och låtsasmamma inbillar sig att kommer hunden in i huset så blir pojkvännen jätte sjuk de 2-3 ggr/år han kommer på besök.

Har du flyttat hemmifrån, studerar och är vuxen så ligger beslutet hos dig. Visst kanske det inte går att bo över hemma så mkt men det ska du väl ändå inte göra resten av ditt liv. Se bara till att du har en buffert eller att dina föräldrar garanterat kan hjälpa dig om "the shit hits the fan". Hur löser du det med hunden och sommarjobb är ioförsig en fråga du bör ha löst.

Räkna med "det värsta" när det gäller familjen och planera utifrån det. Då blir det bara en trevlig överaskning om hunden mottas positivt. Vilket de rätt ofta gör om man verkligen ser till att visa att man klarar av det.

Svarar alla!

Pengar är inget problem, och jag o min sambo skulle nog kunna stå för bilkostnaderna om det behövdes, men mina föräldrar har varit så snälla och betalat dem. Jag funderar på om jag ska säga att vi tar över och betalar allt för bilen, det kanske sticker mindre i ögonen på dem då. Bensinen och p-platsen betalar vi redan för.

Angående att det ska fungera hela livet så är det lite mer komplicerat (eller enklare?) än så. Jag studerar som sagt och har redan nu planerat att åka utomlands hösten -09, så hunden kommer att bo hos mig fram till och med då, för att sedan flytta tillbaka till ägaren.

Det största problemet är nog just sommaren, om jag bor och jobbar här så har jag ingen som kan ställa upp som hundvakt. Mina föräldrar har lantbruk och dessutom känner jag mer folk där så där skulle inte det vara något problem. Även hos svärisarna skulle den delen funka bra.

Jag hoppas nog lite på att de ska smälta när de har träffat hunden, och att mamma ska gå att övertala.

Det är roligt att höra era historier, ger mig lite hopp och får mig att känna mig lite mindre ensam!

Min mamma var inte alls nöjd när jag bestämde mig för att skaffa min äldre hund och förklarade att hon inte under några omständigheter tänkte ställa upp som hundvakt.
När han sedan var hemma och hon träffade honom första gången tog det väl ca 5min innan hon hade mjuknat. Hon avgudar numera min äldre hund och var precis lika förväntansfull som mig när det var dags för nummer två att anlända. När hon har möjlighet är hon mer än gärna hundvakt och spenderar då dagen med att mysa med byrackorna i sängen. ;) :D

jag och min dåvarande sambo var och tittade på valp på torsdagen.
Vi hade bestämt oss för att köpa henne, hon skulle komma redan nästa dag.
Jag ringde mina föräldrar på torsdag kväll, berättade hur det var och frågade om de kunde ställa upp som valpvakter två tillfällen i veckan, två timmar åt gången när jag var på behandling.
De blev lite chockade, eftersom de inte visste att vi letade hund, men var aldrig negativa till det.

Ska du bara skaffa en hund för att ha till hösten -09, eller missförstod jag din text nu?

Det låter rätt dumt.

Ska du bara skaffa en hund för att ha till hösten -09, eller missförstod jag din text nu?

Det låter rätt dumt.

Jag håller helt med!

Till Ts

Man skaffar inte hund för ett år, man skaffar hund för livet.

Jag tycker att det låter som om du inte har flyttat hemifrån riktigt?
Varför bor du hos föräldrarna på sommaren?

Mina föräldrar har absolut inte med att göra hur många djur jag skaffar, varför skulle de ha det?

Om du ska flytta utomlands så är det en väldigt dålig ide att skaffa hund nu, gör det sedan när du vet att du kan ta hand om hunden hela dens liv.

Det låter rätt dumt.

Jag tyckte det lät som att hon skulle ha hunden på foder eftersom hon skrev: flyttar tillbaka till ägaren...

Svarar alla!

Pengar är inget problem, och jag o min sambo skulle nog kunna stå för bilkostnaderna om det behövdes, men mina föräldrar har varit så snälla och betalat dem. Jag funderar på om jag ska säga att vi tar över och betalar allt för bilen, det kanske sticker mindre i ögonen på dem då. Bensinen och p-platsen betalar vi redan för.

Angående att det ska fungera hela livet så är det lite mer komplicerat (eller enklare?) än så. Jag studerar som sagt och har redan nu planerat att åka utomlands hösten -09, så hunden kommer att bo hos mig fram till och med då, för att sedan flytta tillbaka till ägaren.

Det största problemet är nog just sommaren, om jag bor och jobbar här så har jag ingen som kan ställa upp som hundvakt. Mina föräldrar har lantbruk och dessutom känner jag mer folk där så där skulle inte det vara något problem. Även hos svärisarna skulle den delen funka bra.

Jag hoppas nog lite på att de ska smälta när de har träffat hunden, och att mamma ska gå att övertala.

Det är roligt att höra era historier, ger mig lite hopp och får mig att känna mig lite mindre ensam!

Hejsan, vill du ha hund ska du skaffa hund. Men samtidigt måste men verkligen tänka igenom saken noooga. Jag tror säkert att du har gjort det, men, det är varje dag året om hunden ska ha till syn och vet du inte nu hur du kan lösa det på sommaren kanske det är värt att fundera lite till. Om du bor hemma men hunden inte får vara inne, får du väl tälta, eller ställa upp en husvagn eller helt enkelt bygga en hundgård. :idea:
Det är jättebra att pengadelen löser sig, dock är jag själv student och hade det inte varit för min sambo så hade der inte gått. Dock så har jag en buffert, ifall han skulle få för sig att dra. :crazy: Kanske kan vara en bra sak att fundera över också. Alltså inte att din sambo ska lämna dig, utan att du ska veta att du klarar alla hundkostander oberoende av någon annan. Jag har två rottisar, de kostar runt 4000kr var i försäkringar sen är det överiga vet.kostander, sen är det mat, utrustning, kursavgifter, beninskostnader om man får runt på roliga grejer (vi ex. åker upp till skogen en gång om dagen), alla klubbavgifter osv. Det dra lätt iväg, men jaja, jag ska inte tjata om pengar mer nu. ;)

Vad gäller allergi så säger de, att om en hund eller katt bor på en yta, kommer inte det som utlöser allergin inte försvinna förräns om 15år! :crazy: Visst kan det stämma, men så beror det nog på vilken typ av allergi man har. Dock tror jag att din pappa kan få känningar även om han inte vistas i samma rum, men som sagt, det beror ju på hur pass känslig han är.
Mammas man är allergisk och vi får aldrig ta dit hundarna, det visste jag redan från början och även om jag e en riktig mammagris har edt funkat bra. De helger vi är där så har vi hundvakt.

Jag tror att katter inte är något större problem, de är ganska bestämda tydliga med att de vill vara ifred osv. Man kanske får vara beredd bara på ett en alltför nyfiken hund kanske får sig en känga på nosen bara.

Är det foderhund du ska ha? Då tycker jag i alla fall att du ska testa! Då har du ju möjligheten att känna på hur det är osv.

Om det inte är foderhund tycker jag du ska vänta tills du är färdig student, har rest klart och rent praktiskt är redo. Man kan verkligen vilja och vara känslomässigt redo och inbilla sig att det ska gå bra, men så står man där en dag och helt enkelt inte reder ut det.
Hade det inte varit för att jag och min sambo har lika stort hundintresse, han t.o.m lite mer då han tävlar osv, ja då hade jag verkligen haft fullt upp, framförallt tentaperioderna, men nu kan han avlasta mig när det är som tuffast och tiken som jag tränar med får ändå komma till plan och vara aktiverad.

Hur du än gör, lycka till!

om ägaren inte kan ha hunden till hösten 09 så är det väll gätte bra att den får bo hos nånn annan å sen flytta hem igen eller fatta jag fel

jag var väldigt orolig över hur mina föräldrar skulle reagera när jag berättade det. jag har inget fast jobb (vikarie dock så jag tjänar ju pengar varje månad) och jag VET att de vill att jag ska försöka få det så snart som möjligt. jag var jätte orolig men när de väl kom upp så var de otroligt förstående :love: inga problem. Dock var vi tvungna att förstå att hon var vårt ansvar, klart de hjälper till när vi behöver hjälp men hon ska inte bli en hund som lämpas av stup i ett.

det var vi helt överens om. min kusin har en hund som är mer hos min farmor än hos dem. vilket inte jag tycker är rätt som hundägare. men men, nog om det. ta ett snack med dem. Låt dem säga sitt och förklara varför. de är mer förstående än man kan tro. Jag trodde mamma skulle få dåndimpen. Men hon var helt lugn och sa att vi är vuxna människor och gör som vi vill.
Min bror blev tokglad och pappa tyckte bara jag skulle fundera en extra gång.

Angående om du ska skaffa eller inte. det känner du själv. vill du ha en hund och kan ge hunden de liv den förtjänar så kör :-)

dock va de mer krävande än jag trodde att ha valp :p
Vad är de för hund:-)

Mina föräldrar var totalt anti när jag la upp förslaget i somras (bor hemifrån dock) så jag la det på hyllan ett tag.

Nu ska jag dock skaffa hund, utan deras vetskap, och är lite rädd för hur jag ska lägga fram det. Dom kommer ju inte bli glada ;-) så där behöver jag tips!

Ta upp de igen? mamma och pappa hade blivit rätt ledsna och kanske tagit de hela mycket sämre om jag berättat efteråt. inte för att jag inte får göra som jag vill, jag är myndig men dem är en del i familjen och kommer påverkas en hel del ( min familj) vet inte hur de ser ut för er?

låt dem säga sitt och lyssna, ha en diskussion men visa att du verkligen vill och hoppas de kan stötta dig. förhoppningsvis gör dem det. annars är det ju ändå ditt val i slutändan. vad ska du skaffa för en hundras då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 171
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 094
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka