Måste man ha licens för att min häst ska få starta?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
A

Alpin87

Min häst är 7 år och nyligen inkörd. Hon har alltså varit ridhäst och är fortfarande ridhäst. Dock skulle jag vilja låta någon kvala henne och köra henne som kan trav för att se om hon har talang. Om vi säger att hon har det och jag låter någon kusk starta henne men jag tränar henne, måste jag ändå ha tränarlicens även om hon bara tränas hemma och jag inte kör henne på någon bana?

Sv: Måste man ha licens för att min häst ska få starta?

Ja, du måste ha licens.
Alternativt kan du sätta henne i proffsträning.

Hur och var går man en sådan kurs eller skaffar det?

Kolla med närmaste travbana. De flesta brukar köra kursen 1-2 ggr/år.

Brukar det kosta ngt varje år och för kursen?

Ja, licensen kostar ca 2000 /år- kursen kostar kanske 1500 kronor (inte säkerpå summan) och så kostar det mellan 1000 och 2000 kronor om året att utnyttja travbanornas anläggingar om man tränar där.

Men jag måste kolla så jag inte missuppfattar dig? Du har inte grundtränat hästen så mycket att den kan kvala, ett kvalificeringsopp är ett lopp i nästan tävlingsmässigt tempo och det klarar de flesta inte utan bortåt ett års regelbundna snabbjobb.

Jag tror du menar att du ska låta någon provköra henne för att bedöma om det är lönt att köra vidare?

I så fall skulle jag kontakta någon tränare som tillhör närmaste travbana och utifrån vad denna säger fortsätta göra upp planer.

Jag vill också påpeka att det är mycket ovanligt att en häst som är inkörd så sent kan hävda sig (och klara belastningen) mot hästar om är inkörda som unghästar.

Senast ändrad:

Jag tycker INTE du ska starta henne. Jag har en klb-travare och travet har gått hårt åt henne. Varför förstöra en bra rid och körhäst med att pressa den till max och bygga upp en massa stress i dess kropp och själ?? Men men, "it's your choice". Jag kommer aldrig utsätta min älskade häst för sånt...

:crazy:

Du bor i Rimbo om jag inte minns fel från andra trådar?

Ring o hör med Stall Sjöström i Gottröra, så kan de kanske ställa upp med hjälp att testa henne i ett jobb.

Men instämmer, du ska nog avstå. Hon får det svårt. Nog för att hon varit ridhäst o hållts igång hela livet så, men det är inte alls detsamma som att tävla o träna trav.

Måste fråga; är detta samma häst du skrivit om i en annan tråd 2009-08-09?
"Hon har blivit överansträngd i båda fram samt ett bak, behandlat fem leder varav en framkota två gånger, håller inte för hoppning så nu blir det mest promenadridning i framtiden."

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 852
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar