Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

P

Prince

När min häst åker transport brukar vi svänga mellanväggen åt sidan.
Det innebär att jag då inte kan sätta fast bommarna bakom häsens rumpa. Så den enda vi gör är att stänga rampen direkt bakom.

Gör vi fel?
Tacksam för snabba svar. Skall ta en tur i morgon.

Sv: Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

Risken finns att hästen försöker ta sig ut när ni håller på att ta ner lämmen. Hände för några år sen, en tjej som skulle lasta av sin snälla ponny, när något skrämde upp ponnyn i transporten. Ponnyn kastade sig bakåt fick sönder grimman och flög ut. Under lämmen låg tjejen svårt skada. Många tillverkare av hästtransporter säljer även långa bommar som man kan ha till bla bredåkare.

Skaffa en lång bom, för allas säkerhet. Dessutom är det inte särskilt kul att bara ställa mellanväggen åt sidan, den kan rubbas (mer än man tror) vilket skrämmer även den snällaste häst. Ta hellre ut hela väggen.

Prince skrev:
När min häst åker transport brukar vi svänga mellanväggen åt sidan.
Det innebär att jag då inte kan sätta fast bommarna bakom häsens rumpa. Så den enda vi gör är att stänga rampen direkt bakom.

Gör vi fel?
Tacksam för snabba svar. Skall ta en tur i morgon.

Vet en ponnymamma som blev totalförlamad när hon hamnade under lemmen. Bommarna är inte för hästens skull utan för din och din omgivning.

vi hade så en kort period i väntan på en lång bom. Men jag rekommenderar att köpa en lång bom istället. Dessutom slår inte mellanväggen i transportväggen då.

Jag har lärt mig att ALDRIG stå bakom transporten när man tar ner lämmen, alltid på sidan så att man inte kan få lämmen över sig om hästen skulle kasta sig ut, lär sig inte folk sånt längre??

Och det gäller oavsett bommar eller inte i transporten. Har själv sett en häst som lyckades slänga sig så att både bommen och lämmen gick åt skogen!!!

Sweet skrev:
Jag har lärt mig att ALDRIG stå bakom transporten när man tar ner lämmen, alltid på sidan så att man inte kan få lämmen över sig om hästen skulle kasta sig ut, lär sig inte folk sånt längre??

Tydligen inte för lastning är ett av de mest olycksdrabbade momenten vad det gäller hästhantering. Ofta är det ju folk som inte kan någonting om hästar som hjälper till. Är man dessutom själv, måste man stå bakom lemmen.

Nä, jag står alltid på sidan av lämmen oavsett om jag ska öppna eller stänga, med eller utan hantlangning och jag är alltid väldigt noga med att poängtera att man absolut inte får stå bakom! :eek:

Måste eller inte måste.... här handlar det ju om hästens och er säkerhet. Jag skulle aldrig tänka tanken att lasta en häst utan en rejäl bom bakom. Det är stora djur vi har att göra med och jag tycker att kedja också är helt åt skogen...

Lovisaleonora_ skrev:
Varför då? Jag är alltid själv men skulle inte få för mig att stå bakom lämmen.

Annars får du ju släppa luckan så den far i backen och skrämmer hästen.

fejko skrev:
Annars får du ju släppa luckan så den far i backen och skrämmer hästen.
Nej, man kan HÅLLA I luckan och sänka ned den från sidan också.

Vad har du för transport? Har aldrig behövt släppa luckan så att den for i backen, det har alltid varit "broms" (eller vad det heter) på lämmen så att den inte blir så tung.

Vad har du för ålderdomlig transport? Min lucka har två gasfjädrar som mjukt släpper ner luckan och sista centimetrarna får man ställa sig lätt på den för att de ska gå i marken. Mitt gamla släp, Tranesläp (1992) har också gasfjäder. Bägge går att lufta med fotryggen för att få upp.

En lucka av den typen du beskriver hade jag aldrig kört med, låter inte varken säkert eller trevligt att behöva stå bakom luckan för att den inte ska dra i backn när man lossar. En gasfjäder kostar f ö inte särskilt mycket att få monterat...

Nej, det verkar inte så ! Jag har sett på otaliga tävlingar och träningar folk som står rakt bakom !

jag står också alltid på sidan och så gör även mina föräldrar när dom hjälper till. Det finns ingen anledning att stå bakom, inte ens när man är själv (har även både lastat i och ur min häst själv).

Nej jag har funderat lite och jag står inte bakom när jag fäller ned luckan, däremot står jag bakom när jag öppnar första biten (omöjligt att göra från sidan), sedan kliver jag åt sidan. Men jag har alltid en bom bakom hästen.

Vi använder varken mellanvägg, bom eller kedja.
Däremot har vi hästar som står kvar, tills vi ber dom backa.

Jag kommer aldrig att få in i min lilla hjärna, varför någon accepterar att hästen kastar sig ut. :confused:

LIA

Mina hästar kastar sig inte ut. Men varför skulle jag inte använda de säkerhetsdetaljer som finns tillhands? Jag har aldrig krockat heller, men jag använder säkerhetsbälte ändå. Jag har aldrig vurpat med MC, men har ändå skinnställ och hjälp. Listan kan göras lång...

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Senast: animalasia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 028
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.