Måste man chippa sin häst eller räcker det med konturidagram?

P

Prince

Skall nu försöka komma igång med pass till min häst.
Hon är 14 år och av okänd härstammning. Vet vilken hingst som
är pappan, och även vem som är mamma. Pappan är död och mamman vet jag endast namnet på.
Det spelar ingen roll för mig. Tänkte bara få passet gjort. Och
skulle man ha med pappan i stamtavlan så var man tvungen att blodtypa. Vilket jag inte har lust att betala.
Hästen är ej registrerad och har inga papper alls, förutom ett kvitto.

Om jag nu ansöker om pass för okänd härstammning,
måste man då både göra Diagram OCH Chippmärkning?

Detta framgick ej klart på Svenska Hästavelsföreningens sida.
Tyckte inte jag.

Sv: Måste man chippa sin häst eller räcker det med konturidagram?

De jag känner som har hästar med okänd härstamning har behövt chippa dem.

Har hört från flera Id kontrollanter att man inte får tävla sina hästar from årsskiftet om man inte har dem chippade. :confused:En del id kontollanter bjuder på id kontrollen om man chippar dem samtidigt :)

Så är det kanske! Men gäller det alla raser?

Jag behövde inte chippa min häst (halvblod med känd stam) när jag ordnade pass åt henne förra året. Men får hon föl nästa år kommer jag att låta chippa henne samtidigt som fölet.

Finns inga generella regler än som gäller alla raser. Men jag har för mig att man har kommit längre med ponnys än med stora hästar. Islänningarna har hårdare krav sedan länge.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan På blup.se finns min häst med på två sidor; varav stamtavlan på den ena är helt okänd, men på den andra saknas "bara" mödernelinjen. I...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: Masse
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 628
Senast: åke
·
T
Hästmänniskan Jag har efter massa krångel äntligen fått hem mitt pass till min gamla travare som är registrerad i Finland. ( Han har alltså finskt...
Svar
1
· Visningar
751
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 482
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama