Måste jag sätta igång? *långt*

Elisha

Trådstartare
:) Hejsan, ska försöka fatta mig kort :)
Nån dag innan jul ställde jag av mitt sto för vintervila på nästan 2 veckor, hon vilade dock inte helt utan jag varvade med att longera henne ibland och springa i ridhuset och skritta henne lite, men inget vanligt arbete.
Sen när hon vilat i nästan 2 veckor red jag henne 2-3 dagar och sen fastnade hon med ena frambenet i vattenhinken och blev ganska svulllen pga det, och lite varm men ej halt eller ömmade.
Då skrittade jag henne en vecka tills det blev som vanligt.
Då började hon bli jobbig att rida, trodde det berodde på brunst och hormoner så jag tog det lugnt, red mest runt och red ut, inte så jätte mkt dressyr arbete.
Hon verkade ha ont i munnen för när jag skulle korta upp tyglarna och börja jobba henne så försökte hon ställa sig, inte högt utan lättade bara med frambenen och så kickade hon för skänkeln och ville verkligen inte jobba.
Så vi ringde tandläkaren som kom ut (i fredags), det visade sig att hon hade en vargtand som gjorde jätteont och dessutom jättevassa tänder (jag gick känna).
Så där kom förklaringen lixom.:cry: :(
Tandläkaren kunde inte dra ut vargtanden med det samma eftersom lugnande krävs, så vi bokade inte en ny tid när dessutom vet. kommer ut och ger lugnande (dom kommer nästa torsdag, den 8/2)
Så fram tills dess kommer jag enbart rida lugnt på långa tyglar,longera och promenera så inget arbete.
Sen när vargtanden är borta så kommer jag börja rida som vanligt, träna dressyr varje vecka och hoppa.
Nu till frågan:
Måste jag sätta igång henne igen även fast hon inte riktigt har vilat, jag har ju ändå hållt igång henne.:confused:
Hela den här "berättelsen" har pågått hela den här månaden, jag började rida den 7-8 januari efter hennes vintervila.

Tacksam för svar ;)

Sv: Måste jag sätta igång? *långt*

Du kan nog lugnt rida som vanligt, hästar tappar ingenting på så kort tid, mer än möjligtvis lite flås-kondis.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 905
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar