Måste inte alla svenska hingstar i avel vara registrerade i S.H?

rabalder

Trådstartare
Håller på att krångla med pass för min lilla tjej. Fick ingen språngsedel så det krånglade en del. Nu sa chipmärkaren att S.H alltid får kopia på dessa så det skulle gå att ordna ändå. Men, när jag slår i S.H:s register så finns inte hingsten där...
Måste man inte registrera hingstar i avel där? Känns som om jag har blivit blåst.

Sv: Måste inte alla svenska hingstar i avel vara registrerade i S.H?

Ingen som har en susning om detta??

Kan du inte få språngsedlen av hingsthållaren istället?
Så länge man har betalt för sig så brukar det aldrig vara problem att få en kopia.

Alla hingstar behöver inte vara reggade där, de är reggade i sin egen förening, vad gäller det för ras?

Han påstår att språngsedeln skickats till frankrike så att jag själv fick leta upp den där. Jag har självklart betalt till honom det vi kom överens om.
Rasen är en Trait Poitvin. Alltså en ovanlig sort. Nu känns det bara som att han ska jäklas. Vi är inte helt kontanta med varann av andra orsaker.

Är det ingen som kan hjälpa eller någon som vet något om detta?

Kan du inte få språngsedlen av hingsthållaren istället?
Så länge man har betalt för sig så brukar det aldrig vara problem att få en kopia.

Alla hingstar behöver inte vara reggade där, de är reggade i sin egen förening, vad gäller det för ras?
Som hingsthållare får du inte utfärda dubletter hur som helst. Har originalet kommit bort måste man ansöka om duplikat och att döda originalhandlingen.

till TS - kontakta SH och kolla hur du ska göra. Alla betäckningar gjorda i Sverige borde finnas registrerade hos dem, men möjligen är det annorlunda med din specialras. Det vet de om du kontaktar dem.

Fast jag har fått kopia på språngsedel som kommit bort.. Gällde ASVH hingst.

Jag fick ingen, hingsthållaren påstod sig ha skickat den men ingen kom fram så då fick jag en kopia och det funkade utmärkt så jag trodde det vara samma för alla... :confused:

Pass vet jag man måste döda originalet och sedan får man ett duplikat.

jag vet inte vad ASVH har för regler, vet bara att förkomna registreringsunderlag på ponny måste förlustanmälas och efterlysas för att man ska kunna utfärda en ny.

Kan han bara ha registrerat i den egna föreningen där han är ordförande? Han säger att alla papper är i frankrike, där kommer jag aldrig hitta dem...

Varför har han skickat dem till Frankrike?
Det borde väl ligga i hans intresse att papperna kommer fram . Det är ju trots allt hans hingst som är pappa...

Han får tydligen betalt 10000 för varje nytt föl i rasen som fötts i Sverige, därför kanske papprena gick dit. Sen är vi som sagt inte alls sams. Den mannen har kanske inte riktigt samma syn på djurhållning som jag. Det gör det ju ännu roligare att jäklas med mig. Det här börjar bli väldigt jobbigt. Jag blir ju aldrig färdig.
Jag behöver veta exakt vad han är skyldig att göra. Är jag inte 100% säker så har jag inget att komma med.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad som gäller för just den rasen. Men finns det inte något förbund du kan vända dig till? Vi med halvblod har ju t ex ASVH som vi kan vända oss till att få hjälp. Finns det inte något liknande för din ras? De flesta kan ju prata engelska om det inte finns något i Sverige

Har köpt ett sto från england, som jag ej fick med språngsedel till. Nu när fölet föddes skickades utan problem en kopia. Dessutom fastställer ju DNA-typningen stammen, så det är ju svårt att luras ;)

Pratade precis med S.H. Alla godkända hingstar måste vara registrerade hos dem och hingsten jag betäckt med är inte det. Alltså är jag grundlurad. Borde förstås kollat det innan men jag litade ju på vad han sa.
Så, vad ska man göra nu???

Är stoet betäckt i Sverige? DÅ måste han lösa en språng rulla för att den ska gå att reggas i SH annars får du kräva tillbaka de pengarna av honom som du betalt. Det borde ju kunnas röras omkring så att man skadar hans rykte lite i hans "förening" och bland andra i den hästvärlden. Vart finns han? Har du några papper eller liknande där han säger att hingsten är godkänd eller det står ord mot ord?

Ord står nog mot ord. Han säger att hingsten är registrerad i någonting som heter Sire, nån som vet vad det är??
Rasföreningen är han själv ordförande i (och enda medlem tror jag).

Han säger ju att han får en viss summa pengar för varje föl som föds... Men kan hon inte reggas så finns det ju inga bevis på att hon existerar. Alltså kan han inte få några pengar, hur många språngsedlar han än skikar till olika länder. Eller är jag helt fel ut.

Tyvärr inte den blekaste aning om vad det är.

Ja, jag vet ingenting nu. Jag blir bara förtvivlad. Han ljuger som en häst travar! Nu svarar han inte alls längre.

Fy vad hemskt!!

Jag lider verkligen med dig!!!

Tack Tindra! Imorgon ska jag ringa och se om det finns nån DNA analys på honom. Han har ju trots allt flera föl i Sverige. Han hänvisar ju till sire, vad det nu är...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
836
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?