Måste hästen gå ensam?

Sv: Måste hästen gå ensam?

Intressant. Har du mycket erfarenhet av detta? är genuint intresserad, eftersom jag som jag skrev nedan, har en hemsk erfarenhet av att släppa min mycket ranghöga valack med ett ranghögt sto. Det blev jätteslagsmål och ingen av dem vill ge sig, valacken blev vansinnig på stoet när hon inte ville ge sig, och stoet slog och slog och slog. Han verkade inte kunna läsa hennes signaler som han kan andra valackers (inte van vid att gå med ston), så han behandlade henne som han skulle gjort en annan valack som mopsade sig, och när hon sa ifrån gick han till attack efter att hon nitat honom rejält flera gånger. Han verkade helt oförberedd på hennes attacker, var som att han inte kunde läsa hennes språk och varningar....Vi vågade inte fortskrida då det hela var så otroligt våldsamt, så vi fick sära dem. Har sen aldrig vågat prova igen. Men min valack är nog lite speciell, är så ranghög och har aldrig varit ifrågasatt så han är inte van vid det, de 2 gånger i livet han blivit ifrågasatt - en gång av en annan valack och sen denna gången av detta stoet, så blev han helt galen av ursinne och det blev storslagsmål.

Inte jätte mycket erfarenhet av det men vi har fått det att fungera på det viset ett par gånger med valacker som inte fungerat med andra valacker utan dom har fått gå med något av dom tuffare stona. Men kan vara att jag haft tur också.

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?