Måste hästen gå ensam?

Sv: Måste hästen gå ensam?

Om hästarna inte redan står som boxgrannar så bör de göra det.

Fyll sedan hagen med fri tillgång grovfoder så att de aldrig behöver vara hungriga eller slåss om mat. I två högar. Sedan måste man bita ihop och låta deras uppgörelse har sin gång. Din häst kommer att lära sig.

Hälsning Maja

Men till vilket pris? Jag vet att det förmodligen kommer lösa sig, men då kanske man står där med en häst som är helt fördärvad och aldrig går att rida mer :crazy:.

Grejen är ju den att han är uppväxt på lösdrift med jämnåriga hingstar. Så han har ju gått med andra hästar fram tills i vår! Men det har tyvärr inte funnits någon äldre valack som har kunnat uppfostra flocken :grin:.

Men vad menas med hör hormonproduktion och vad innebär det?

Han behöver väl inte gå i en liten hage bara för att han går själv?
Min häst går själv i sin hage, och den är stor, lika stor som dom andra hästarnas hage (som också går själva) (det skulle lätt få plats en 2- 3 hästar till i dom hagarna.)
Hagarna är avlånga dom går bredvid varandra, alla hästarna ser alla, dom gnäggar efter varandra när man tar ut en.
Dom verkar trivas kanon med det, och framför allt så får dom inga skador.

Jo, det är precis det han måste. Det är så ont om hagar att det är antingen i större hage med andra hästar, eller ensam i en frimärkshage.

Jag önskar att vi kunde ha det som du (låter jättebra), men våra kära grannar Golfbanan, hade nog inte blivit så glada om vi utökade våra hagar :mad:;).

Och vi ska få en ny ridanläggning, det bestämdes 1999. Och då oxå fler och större hagar. (dessutom TVÅ (25x80 och 25x60) ridhus istället för ett mögligt på 20x40) Men än så länge existerar inte den nya anläggningen :grin:.

Jag är inte sån som ger upp i första taget, men jag vet också hur det står till med såna här valacker och stallägaren har sett problemen innan men de har nu eskalerat på alla fronter och hon vill helst ha bort denna häst och inte min för han beter sig än mer lustigt och illa nu trots att min är borta, då har de gaddat ihop sig ännu mer mot det stackars stot han ändå gått längst med.

Men jag är sist in och jag känner då att jag hellre flyttar på mig än att jag är den som avgör om andra hästen får tvångsflytta.

Det handlar inte om att ge upp, det handlar om att skydda min häst från att bli skadad för det finns inget som tyder på att det skulle bli minsta bättre utan tvärt om. Alla hästar kan inte gå med alla så är det bara. Vi har tänkt alla möjliga lösningar men inget blir bra för hur vi en vrider och vänder.

Å varför skulle problemet inte lösas genom flytt? Det löser med största sannorlikhet alla mina och min hästs problem men inte stallägaren och hästägarens problem.

Min häst har inte haft problem med nån häst, har aldrig bråkat och aldrig ifrågasatt utan gör som han blir tillsagt i tidigare flockar och nu även här. Så nu sätter jag min tro till att det kommer att fungera på den plats jag nu hittat.

Senast ändrad:

Precis som du säger, sist dit, först bort. Man kan inte bara komma och styra och ställa för att det ska passa mig och min häst, när det fungerat bra som det varit innan jag kom dit.

Så visst kan flytt lösa problem.

Dessutom så vill man inte offra sin häst. Man har ju knappast skaffat häst för att den ska vara skadad, BARA den går med andra hästar. (inte jag iaf ;)).

Lycka till med din nya stallplats!

men fy sjutton vilken mardröm, ang. dina flyttar! vad var ställe två för puckoställe, där du fick fixa allt själv bara för att hästen gick ensam? De sista idioterna är uppenbarligen inte födda än! Jisses!

Jo, det är precis det han måste. Det är så ont om hagar att det är antingen i större hage med andra hästar, eller ensam i en frimärkshage.

Jag önskar att vi kunde ha det som du (låter jättebra), men våra kära grannar Golfbanan, hade nog inte blivit så glada om vi utökade våra hagar :mad:;).

Och vi ska få en ny ridanläggning, det bestämdes 1999. Och då oxå fler och större hagar. (dessutom TVÅ (25x80 och 25x60) ridhus istället för ett mögligt på 20x40) Men än så länge existerar inte den nya anläggningen :grin:.

fy vad tråkigt, frimärkshagar är inget kul =(

Tack..Nya stället känns väldigt bra så här långt och det verkar finnas en helt annan mentalitet gällande hästarnas väl och ve.

Ingen mer än stallägaren har öppnat sin mun i detta tråkiga som hänt och erbjudit tillälliga lösningar, de andra hästägarna tiger som muren och har tom gnällt att deras hästar inte får komma in i ligghallen på tre nätter trots att de enl. stallägaren aldrig är där inne, det tycker jag är uruselt och bara det gör ju att jag är glad att det blev som det ändå blev bara synd att W fick ta det tunga lasset.

Hoppas det löser sig för dig med och en dag hittar en som din häst kan va lugn och fungera med tryggt med.

kl

fastän hästar har tillgång till foder kan de gnabbas, inte desto större skillnad.

enligt mig är det bättre med en frisk,glad och avslappnad pålle än en som får gå och va rädd i hagen ihela tiden.

då fullblodet kom in i hagen (efter flera dagar i hagen bredvid) sprang min nf. från andra sidan hagen (stor gräshage) och attackerade honom ordentligt, rev upp stora sår på ryggen.. hästen blev oridbar i nästan 2mån.
de fick INTE stå tillsammans
dock efter 1.5 år blev de mycket plötsligt vänner och kunde inte hållas ifrån varandra..tyvärr fick de separeras igen pga. för vilda lekar = skaaadoor.

fullblodet blev attackerat igen för nån månad sen då hingsten tog sig in i hagen, fick flera rejäla sparkar innan han hoppade över staketet..

så, om det inte verkar fungera tycker jag att det är onödigt att ha dom ihop till det faktist händer något FASTÄN DE ÄR FLOCKDJUR

den häst som är hackkyckling står nog hellre på andra sidan staketet och äter sitt hö i lugn och ro.. (eller iaf tycker matte att det är skönare ;))

Jag har erfarenhet att det blir mer bråk om man blandar ston och val i samma hage. Sätt stona i en hage och grabbarna i en. Alternativt Släpp ihop med en i taget! Den häst som är snällast först och utöka sen en i taget. Tex din och en häst som inte bråkar, låt de stå bredvid varandra i boxarna först. DEN häst som är lägre i rang än din ska sänka huvudet och tugga, då går det bra att släppa ihop dem. Sen när de känner varandra så utöka med ytterligare en av låg rang... och släpp sist in den som fajtas - då har de andra redan hunnit bli kompisar. Blanda inte in nya hästar om det är en redan ok flock som är blandad - då blir det bråk...!

min häst är en sådan som blir lätt skadad i hagen, speciellt nu under brodd säsongen, så vi har löst det så att hans hage går ut med hela den andra hagen där det går två hästar. Detta gör att dem kan stå att små naffsa på varandra och springa och busa fram och tillbaka men man slipper att sparkskador och liknande. Hästen ifråga har inget emot det alls, ska jag vara ärlig tror jag knappt han märker att han är själv eftersom han alltid kan stå och leka med dom andra ändå.
hoppas det löser sig för dig =)

Jag ser det som motsatsen till ledaregenskaper. Att inte gå undan när de åker på stryk är inte direkt smart. Min ena häst är ranghög han märks inte överhuvudtaget men efter ett tag är det tydligt att han bestämmer. Hur har din häst gått med andra innan? Han var väl hingst tills nyligen?

nu har jag inte läst alla svar en har du testat att ha honom med ston?
Hemma hos mig ser det för tillfället ut så att jag har en 3 årig hingst hemma som går med valacker i åldrarna 4-21 och det fungerar kanon, däremot har jag en stor hingstig valack som jag faktist inte har släppt ihop med dom så han får gå med mina 4 ston jag har och det fungerar utmärkt.

Hemma hos mig ser det för tillfället ut så att jag har en 3 årig hingst hemma som går med valacker i åldrarna 4-21 och det fungerar kanon, däremot har jag en stor hingstig valack som jag faktist inte har släppt ihop med dom så han får gå med mina 4 ston jag har och det fungerar utmärkt.

ha vad kul! det är EXAKT så vi har det hemma sedan förra våren. En av gubbarna tyckte att de andra valackerna/hingstarna var skit när våren kom och jagade dom till vansinne. Vi tog ut honom och släppte in honom hos stona. Sedan dess är det rena rama paradiset i hagarna. valacken i hagen med stona tror att han är far till alla barnen och månar och älskar sina ston, de andra valackerna och hingstarna leker glada hela dagen... alla är nöjda och glada.... särskilt jag tror jag! inte en skada i hagen så långt ögat kan se (peppar peppar peppar).

Ett problem för TS är nog att hästen alltid blir osäker vid flytt. De VET att de är nya i gruppen och blir lite osäkra. Jag hoppas du finner en bra flock där hästen trivs, så du kan fokusera på annat!

Senast ändrad av en moderator:

Min kille är inte en kille som inte förstår de andra hästarna med han han är väldigt dominant och bråkig med andra hästar... Så han har fått varit mycket ensamhäst i sitt 11 åriga liv pga av sin bråkighet tillskillnad från din som är lite oförstående...

Men när jag köpte honom i somras så hade jag en liten afrikansk dvärggetabock som jag skaffade tidigar år 2008 som gick med oss ute på gården samt lekte med våra hundar men när jag fick hem min kille så fick han samt get lära känna varandra iom att dom hade boxarna bredvid varandra....

Så en dag bestämde jag att det är dax så jag började träna geten vid att gå i hagen och lärde honom att det var ström itrådarna..

Sen efter en tid var det tid att släppa ihop dom och min häst är genuint nyfiken av sig så han ville ju kolla in denna hornbeprydda varelsen med geten sprang undan för han visste inte vad denna bauta "get" ville honom... Visst brådade dom en del i början men det gör ju även 2 hästar då flockens roller ska delas ut.. Och dom är ju lika goda kolsupare båda två... Och eftersom jag har en getabock så kan han vissa dagar vara lite kaxig mot hästen och då kan han få nog och försöka kara bort honom med ena framhoven eller sparka bakut men det är ingen alvarlig händelse...

Däremot var det lite rabalder när det blev vinter och hö skulle placeras ut då get betyder = 0 i hömäng och häst = alla hö högar... så en gång löft faktiskt hästen geten i svansen (ingen skada skedd)...
Men nu vet dom var dom har varandra och min häst slipper vara ensam någe mer:D...

Grabbarna under julfotografering:

http://www.pixbox.se/pic_show_id25434118.html

Håller med, har också goda erfarenheter av valacker som inte funkar med valacker, att gå i en ordentlig sto flock.

TS: rent allmänt: det slår mig att två hästar/hage också i sig är en grej som kan påverka. 2 hästar är tekniskt sett, i häst mått mätt, inte en flock. 3+ hästar tar det för att vara en flock, i hästarnas värld. Det betyder att med bara två individer, så blir utslaget väldigt stort, personlighetsmässigt emellan. Om det är flera individer infinner sig flockkänslan på ett helt annat sätt, och det innebär också oftast ett helt annat lugn.

Har själv massor av erf. av detta med min nuvarande, som INTE kan gå med ston pga hingstighet, som är MYCKET ranghög. Bäst har han funkat med många valacker, som mest gick han i en flock om 5 och det var helt kanon. Sämst funkar han i par om två, då han blir styrig och påverkas väldigt mycket av den andra individen så till den grad att den sista han gått med, som var mycket stressig och samtidigt busig, inte funkade och vi fick sära dom, pga att de panik sprang dagligen utan att veta varför och utan att ha roligt, samt busade så mycket i perioder varje dag att de fick skador precis hela tiden.
Detta är samma häst som alltså i en flock med mer än bara en häst till, är lugnet själv konstant! Och givetvis förstår jag att det har att göra med personligheterna hos de två individerna - men i större flockar har denna typ av individer ingått i dessa flockar också, men det har blivit balans med andra lugnare individer, plus då - flockkänslan förstås, och däremd har det varit lugnt och sansat och helt annorlunda än med bara två individer två och två i hagen.

Senast ändrad:

Hemma hos mig ser det för tillfället ut så att jag har en 3 årig hingst hemma som går med valacker i åldrarna 4-21 och det fungerar kanon, däremot har jag en stor hingstig valack som jag faktiskt inte har släppt ihop med dom så han får gå med mina 4 ston jag har och det fungerar utmärkt.

Jag hade nog också testa att släppa honom med ett helst ranghögt sto, för tycker ofta att dom hanterar det bättre. Tro att valacken i det läget inte behöver slåss om rangen på samma sätt för dom fyller olika funktioner i flocken. Och stoet blir inte så förvirrade som valackerna eftersom dom sällan leker framför allt inte med en annan individ som dom inte har en stabil flockkonstalation med. Tycker många gånger valacker som är svåra att ha med andra valacker fungerar med ett ranghögt sto men däremot inte med det ranglåga stoet för då jagar dom stoet alldeles för hårt.

/Camilla

Jag hade nog också testa att släppa honom med ett helst ranghögt sto, för tycker ofta att dom hanterar det bättre. Tro att valacken i det läget inte behöver slåss om rangen på samma sätt för dom fyller olika funktioner i flocken. Och stoet blir inte så förvirrade som valackerna eftersom dom sällan leker framför allt inte med en annan individ som dom inte har en stabil flockkonstalation med. Tycker många gånger valacker som är svåra att ha med andra valacker fungerar med ett ranghögt sto men däremot inte med det ranglåga stoet för då jagar dom stoet alldeles för hårt.

/Camilla

Intressant. Har du mycket erfarenhet av detta? är genuint intresserad, eftersom jag som jag skrev nedan, har en hemsk erfarenhet av att släppa min mycket ranghöga valack med ett ranghögt sto. Det blev jätteslagsmål och ingen av dem vill ge sig, valacken blev vansinnig på stoet när hon inte ville ge sig, och stoet slog och slog och slog. Han verkade inte kunna läsa hennes signaler som han kan andra valackers (inte van vid att gå med ston), så han behandlade henne som han skulle gjort en annan valack som mopsade sig, och när hon sa ifrån gick han till attack efter att hon nitat honom rejält flera gånger. Han verkade helt oförberedd på hennes attacker, var som att han inte kunde läsa hennes språk och varningar....Vi vågade inte fortskrida då det hela var så otroligt våldsamt, så vi fick sära dem. Har sen aldrig vågat prova igen. Men min valack är nog lite speciell, är så ranghög och har aldrig varit ifrågasatt så han är inte van vid det, de 2 gånger i livet han blivit ifrågasatt - en gång av en annan valack och sen denna gången av detta stoet, så blev han helt galen av ursinne och det blev storslagsmål.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama