Måste hästen gå ensam?

Martina_m

Trådstartare
Jag har verkligen försökt att ordna hästkompisar till min häst. Jag har flyttat till ett tredje stall sedan i september. Men det fungerar inte att ha honom med någon annan.

För en vecka sedan släppte vi ihop min med en annan unghäst (båda 4 detta år) och då fungerade det fint. De lekte hela dagen (ok, småbråkade lite emellanåt, men mest var det lek), men tyvärr slutade det med att min häst behövde sy ett sår på sitt ena framben. Därför fick han gå i en egen hage i en vecka så det skulle läka ihop lite.

Idag släppte vi ihop dem igen. Idag var det BRÅK!! De lugnade ner sig när de var så trötta att de inte orkade springa/bråka/bita/sparkas mer. De fick lite mat och de var lugna. Maten tog slut och då tjafsade de lite med varandra, men det var ändå ganska lugnt. Jag åkte hem, men vid lunch ringde ägaren till den andra hästen. Hon hade tagit in dem för de hade rykt ihop igen. Hon hade kollat genom hästarna, men det verkade inte vara något allvarligt med dem. Eller min, rättare sagt.

För det är min som får sparkarna. Den andra säger ifrån, men min backar inte. Han lär sig inte. Min är inte arg eller sur eller förbannad, alltid glad. Han fattar bara inte att han ska backa.

Visst, man kan testa mer och kanske kommer det fungera, men bara kanske. Kanske jag har en förstörd häst efteråt också. Det är väldigt påfrestande, både för hästen och mig :cry:! Jag orkar inte se de bråka mer. Att min häst är med i bråket. Det har ju inte bara varit denna gången.

Ska jag behöva ha honom själv i en sådär lerig liten frimärkshage?
Men vad kan man göra?

Usch, är bara så ledsen och var tvungen att skriva av mig lite... :cry:

Sv: Måste hästen gå ensam?

Det där är ett väldigt tråkigt dilemma. Min erfarenhet är dock att det är bättre att inte hålla på och sära hästar och släppa ihop igen - då måste dom göra upp igen och igen och igen...

Men det är naturligtvis lättare sagt än gjort, för ingen vill ha en skadad häst. Och vissa skador kräver dessutom sk boxvila.

En bra sak kan dock vara att börja med att ställa dom hästar som skall gå med varandra i hagen i boxarna bredvid varandra i stallet också. Samt göra en liten hage i hagen och låta den "nya" hästen gå i den någon vecka innan den släpps ihop med resten.

Och oftast så funkar det också bättre att ha flera hästar tillsammans än bara två.

Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att du lyckas fixa sällskap åt din häst på något vis!

Tack för ditt svar!

Ja, det kändes jättedumt att sära på dem efter vi släppt ihop dem första gången. Men jag ville samtidigt inte riskera att få ett nysytt sår uppsparkat på en gång :(.

Men ska komma ihåg dina förslag, till nästa gång. OM det blir en nästa gång. Kanske helt enkelt ska vänta med att släppa ihop honom med andra. Låta honom gå själv. Fram till hösten iaf?! Usch, så svårt det är. Han skulle ju behöva ha en lekkompis, min lilla bäbis!

Har du flyttat 3 gånger sen september pga att hästen inte funkar med andra hästar? vad har hänt vid hopsläppen, och hur fort har ni avbrutit hopsläppen? Har han gått med andra hästar tidigare innan du köpte honom?

det är väldigt sällan hästar verkligen SLÅSS. sparkar och bit kan det bli, och mycket lek med blessyrer. Det tar ibland 14 dagar eller mer, innan individer gjort upp ordningen i hagen.

De fick lite mat och de var lugna. Maten tog slut och då tjafsade de lite med varandra, men det var ändå ganska lugnt.

Om hästar slipper gå i hagen hungriga så brukar det aldrig vara gruff.

Varför inte lära sig av den mening du själv skrivit, och se till att de har fri tillgång på grovfoder ute, i alla fall tills de lärt sig gå ihop?

För det är min som får sparkarna. Den andra säger ifrån, men min backar inte. Han lär sig inte. Min är inte arg eller sur eller förbannad, alltid glad. Han fattar bara inte att han ska backa

Enl. din beskrivning så har du en stark häst med ledaregenskaper eftersom den inte backar undan eller flyr, och iom det så kommer du ha samma problem vart du än kommer. Har ni möjlighet så släpp han med en häst som inte ifrågasätter honom så blir det oftast lugnt.

skaffa nån liten snäll ponnykompis som inte är intresserad av att bråka med din häst?

Om hästar slipper gå i hagen hungriga(och på stora ytor) så brukar det aldrig vara gruff
Trodde jag också fram tills idag.

Tyvärr har jag fått uppleva dagar med flockbeténde jag inte sett tidigare och nu står min stackars ponny ensam i en hage för att inte bli helt sönderslagen eller överkörd av fordon när han försöker komma undan.

Trots fri tillgång till både hö och gräs och stora ytor så har de nu sedan i fredags jagat honom och gett han så mycket stryk. (Är tre hästar utöver min i hagen och det är en valack och ett sto som har detta skumma bete´nde jag inte skådat hästar ihop ha tidigare.

De är två stycken som går på honom samtidigt och idag hade han inget annat väl än att dra genom staketet. Han är ranglåg och håller sig på sin kant och ifrågasätter inte nåt, trots detta så har de inte gett sig.

Det har inte blivit bättre utan nu eskalerat på denna 4de dag, trots att han gjort precis som en underlägsen häst ska göra enl. hästars regler.

Jag törs inte prova igen så nu får han gå själv tills jag lyckas hitta ny akutplats.

bra att du tar bort din häst från dom andra. är övertygad om att han föredrar att vara ensam framför jagad och misshandlad!!

min ponny blev utsatt för en helt galen häst när han var ung. först gick dom tillsammans och då sparkades han så illa av denna stora starka häst att benflisor gick av och han stod många veckor på djursjukhus. efter det särades det på dom såklart, men denna häst tog sig efter ett tag igenom flera staket för att komma in till min ponny som gick i en hage längre bort!! :eek: där gjorde han sitt bäste för att ta livet av stackarn. när min ponny hittades trodde man att han brutit nacken, så illa var det.

han har, 14 år senare, djupa ärr och hål i halsen efter detta. ett under att han överlevde!
kan tillägga att det är världens snällaste lilla häst som aldrig bråkat med någon, mkt underlägsen precis som du beskriver din.

Men fy tusan.... Gu så glad jag är att jag i min förtvilan och småchockande förvirring hade sinnesnärvaro nog att sätta upp två avstängningar med några meters mellanrum nu när du berättar din historia.

Lider nåt fruktansvärt över vad jag utsatt honom för, det som skulle kunna bli så förbaskat bra blev en katastrof och vet inte hur jag skall lösa problemet. Som tur är så har jag stallägaren på min sida som också märkt att dessa hästar inte är normalt funtade. Hennes egna, stot är en ynkrygg igenligen, men när valacken kommer och tar fart så blir hon en copycat som gör precis likadant som honom. Har aldrig sätt hästar jaga ett byte så som de gör. Tänkte om det är fel på min ponny som jag inte märkt av men de gör lika dant mot det andra stot med jämna mellanrum men inte lika kraftigt och de har ändå gått ihop i flera månader.

Har ju själv ägt en sån där galen valack en gång itiden och vet vad de kan ställa till med och jag trodde inte jag skulle få uppleva det en gång till.

Jag har verkligen försökt att ordna hästkompisar till min häst. Jag har flyttat till ett tredje stall sedan i september. Men det fungerar inte att ha honom med någon annan.

För en vecka sedan släppte vi ihop min med en annan unghäst (båda 4 detta år) och då fungerade det fint. De lekte hela dagen (ok, småbråkade lite emellanåt, men mest var det lek), men tyvärr slutade det med att min häst behövde sy ett sår på sitt ena framben. Därför fick han gå i en egen hage i en vecka så det skulle läka ihop lite.

Idag släppte vi ihop dem igen. Idag var det BRÅK!! De lugnade ner sig när de var så trötta att de inte orkade springa/bråka/bita/sparkas mer. De fick lite mat och de var lugna. Maten tog slut och då tjafsade de lite med varandra, men det var ändå ganska lugnt. Jag åkte hem, men vid lunch ringde ägaren till den andra hästen. Hon hade tagit in dem för de hade rykt ihop igen. Hon hade kollat genom hästarna, men det verkade inte vara något allvarligt med dem. Eller min, rättare sagt.

För det är min som får sparkarna. Den andra säger ifrån, men min backar inte. Han lär sig inte. Min är inte arg eller sur eller förbannad, alltid glad. Han fattar bara inte att han ska backa.

Visst, man kan testa mer och kanske kommer det fungera, men bara kanske. Kanske jag har en förstörd häst efteråt också. Det är väldigt påfrestande, både för hästen och mig :cry:! Jag orkar inte se de bråka mer. Att min häst är med i bråket. Det har ju inte bara varit denna gången.

Men vad kan man göra?

Om hästarna inte redan står som boxgrannar så bör de göra det.

Fyll sedan hagen med fri tillgång grovfoder så att de aldrig behöver vara hungriga eller slåss om mat. I två högar. Sedan måste man bita ihop och låta deras uppgörelse har sin gång. Din häst kommer att lära sig.

Hälsning Maja

det där råkade min stackarde också utför, har varit rädd för andra hästar sedan dess(somras) men börjar bli bättre nu och funkar bättre ihop med bara en häst som är snäll med honom.

Men vad kan man göra?

Hej kanske din häst har hög hormonproduktion eller kemin stämmer inte? mellan hästarna alltså! Det ultimata vore nog att släppa honom i en stor flock, han kanske inte fick gå med andra när han var liten och lära sig hur flocken fungerar... Önskar dig lycka till!

Ge inte upp. Vi hämtade vid ett tillfälle en häst som ståt själv LÄNGE och inte kunde ge rätt signaler. Hon fick stå i box ett dygn med övriga i stallet. Sedan skulle det blivit försiktigt hopsläpp med en i sänder men övriga i stallet kunde inte vänta utan slängde in häst efter häst i rasande takt. Tredje gången som hon gick genom staketet plockade vi in henne och det vi sa till örgia ägare i stallet är inte lämpligt att skriva här.

Nytt försök med en trygg häst och i den takt vi ville har resulterat i att hon idag är ranghög i stället (vilket hon nog hade förutsättningar för redan från början). Det tog några dagar i lugn takt och sedan dess har hon varit mycket välanpassad i hagen. Hon fick "mycket" stryk av de andra som du ser i inledningen men inga skador även om hon säkert kände av sparkarna. Det har inte inneburit att hon är rädd för andra eller att hon inte kan gå i flock för det gör hon och det är heller inga problem att sätta in nya i flocken. Som sagt ge inte upp. Sluta emellertid att flytta runt för då får ju hästarna inte en chans att bli en flock. Även om du inte vågar sätta dem i samma hage så ok - låt så vara men du löser inte problemen med att flytta.

Instämmer för övrigt med MAja och kamremmen och lägger bara till att du bör ha fler foderhögar än hästar i hagen och rejäla avstånd mellan dem.

Men vad kan man göra?

Han behöver väl inte gå i en liten hage bara för att han går själv?
Min häst går själv i sin hage, och den är stor, lika stor som dom andra hästarnas hage (som också går själva) (det skulle lätt få plats en 2- 3 hästar till i dom hagarna.)
Hagarna är avlånga dom går bredvid varandra, alla hästarna ser alla, dom gnäggar efter varandra när man tar ut en.
Dom verkar trivas kanon med det, och framför allt så får dom inga skador.

Första gången flyttade jag för att min häst gick helt själv i hagen, alltså inte en annan häst i närheten ens. Vi hade provat att släppa ihop med en annan valack där, men ägaren till den andra hästen fick nog och vi fick dela på dem. Detta för att min var för på, och den andra kom inte undan. Frågade stallägaren om det gick att lösa på annat sätt, men icke. La fram förslag, men dem godkändes inte. Därav flytten till nästa ställe.

Efter en förmiddag i det andra stallet, var min häst inte länge välkommen i den stora hagen. Alltså även där ville ägarna till de andra hästarna inte att min skulle gå med deras, för min var för på och tog över flocken. MIN hade tydligen satt fart på de andra hästarna oxå, så en annan hade sprungit genom grinden. MIN HÄSTS FEL så klart :grin:!

Eftersom jag inte fick ha hästen i den stora hagen, fick jag fixa en hage själv. Med höga staket med el i (en mycket sällsynt vara i mina trakter). Eftersom stallägarna där tror att alla hästar stannar i hagen om det finns en eltråd till staket (dock utan el i :grin:). Min häst har respekt för staket, men märker han att det inte är el i, så börjar han leka med tråden och hux flux så ligger den på marken och han kan traska ut. Därför vill jag ha ordentligt staket.

Dessutom var jag nu tvungen att fixa allt med min häst själv, fick iof morgonfodring kl 7. Sen kom jag och släppte ut hästen kl 8, gav den lunch kl 12 tog in den kl 17 och så turades alla i stallet om att ge kvällsmat kl 21. Men det blev ganska mkt mer jobb helt plötsligt, bara eftersom man fick göra allt själv om man hade egen hage. (och nej, det fanns ingen som jag kunde dela sysslorna med). Dessutom fanns ingen paddock eller ridhus.

Flyttade då till ett tredje stall, där det finns ont om hagar, men där jag iaf kunde rida även om jag inte hade sällskap (vill inte rida ut själv). Därför flytt igen. Prioriterade hästkompisar före ridning, därav flytt till andra stallet, men där blev det inga hästkompisar, därav flytt till tredje, så jag iaf kunde få rida.

Enl. din beskrivning så har du en stark häst med ledaregenskaper eftersom den inte backar undan eller flyr, och iom det så kommer du ha samma problem vart du än kommer. Har ni möjlighet så släpp han med en häst som inte ifrågasätter honom så blir det oftast lugnt.

Ja, han är nog en ledartyp.

skaffa nån liten snäll ponnykompis som inte är intresserad av att bråka med din häst?

Hade jag haft råd, hade jag gjort det. Vad jag kan komma på just nu så finns det inte någon i stallet som han skulle kunna gå med nu.

(hade jag haft råd hade jag skaffat mig ett eget ställe med fina stora hagar med bra staket och kompisar till min häst, men mina tankar finns i en drömvärld ;))

Usch, stackars din häst! Han är nog glad bara han slipper dem, även om han får gå ensam.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama