Måste få veta...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Throlla
  • Startdatum Startdatum
T

Throlla

...vilken färg mitt föl har.
Först trodde jag han var isabell eftersom han hade stjärn, men blev sedan säker på att han var en "dubbelguling".
Blev lite tveksam igen nu, så jag får väll vända mig till er färgexperter.
Mamman är skimmel (enl. uppgift född mörkbrun/svart). Pappan är skimmel (född isabell). Om han nu är "dubbelguling" vilken typ är han då?
Tacksam för svar!! :)

http://hem.passagen.se/ethera/div/DSC00008.jpg

Om mamman är skimmel född mörkbrun eller svart så kan inte din vara dubbelgul. Vad har hon för föräldrar? Tänkte om hon kanske kunde vara mörkgulbrun i grunden, eller gulsvart.

Jo, precis. Kan ju inte vara 100% säker på att det inte finns en gulanlag med i någon av de färgerna.
Stoets föräldrar är båda skimlar, pappan är inte säker, mamman är säker!

Förästen var det en uppfödare som påstod att en svart hade gulanlag medan en brun inte hade det :confused:

Jag hade ju fattat det som att ingen av färgerna innehöll gulanlag. Men är det en BEC så betyder det ju att det måste ha funnits ett gulanlag med i färgen, vilken det än var.

Kan man inte tyda något av bilden?

Fölisen har även vita hovar och vita kastanjer.

Hur menade han att en svart hade gulanlag? En gulsvart kan vara mycket svår att skilja från en svart (mörk) häst, samma sak med en mörkt gulbrun. Ju mörkare grundfärg destå mindre syns gulanlaget.

Det intressanta är ju vad skimlarna har för födelsefärg. Vet du vad deras föräldrar i sin tur har för färg? Vad är det för ras och stam?

Snyltar lite! Var ock tittade på en fölis idag, mamma född gulbrun ,pappa född brun båda skimmlar. Fölis är chockladbrun(typ svettfux) svansen är samma färg men manen är gräddvit och ljusgrå och ögonen är blåtonade. På översidan(ryggen)och lite i ansiktet har den också gräddvita hår. :confused:Jag har aldrig sett något liknande.Vad blir det sen? Ras? Connemara.

Grattis till fölet!
Enda möjligheten till att ditt föl är en "dubbelguling" är att moderns grundfärg är inregistrerad fel. Hon måste bära på ett gulanlag. Är någon av hennes föräldrar (fölets morfar och mormor) bärare av gulanlag?
Tycker dock att man kan misstänka att ditt föl är en "dubbelguling" med tanke på bilden. Här ser du hur mitt isabellfärgade stoföl såg ut förra året. Hon är en dag på bilden, e.isabell u.brun. Visst ser hon mörkare ut, ffa runt mulen? Se också hur tydlig hennes stjärn är, trots att hon är så ljus.
Här är hon tre månader gammal.
Vad har ditt föl för ögonfärg?

Hlsn Helena

Jag tycker det ser ut som en "dubbelguling"! :)
Gulanlaget är ju väldigt vanligt hos connemara, så chansen att mamman var född gulsvart och felregistrerad är ju ganska stor. Gulsvart är svårt att se, speciellt om hästen skimlar av ganska snart.

Ditt stos mamma Jealous Lady kan ha varit gul då hennes far Clonkeehan Auratum CSB 104 var gulbrun. Därför är det inte helt omöjligt att ditt sto också är gul och det finns en möjlighet att ditt föl har dubbelt gulanlag.

En avkomma till Jealous Lady, registrerad som skimmel med okänd födelsefärg, har även lämnat gulbrunt 2 gånger(dock tillsammans med skimmelhingst så det gula kan komma därifrån).

Hennes mamma är inte Jealous Lady. Det är mormor. Mamman är Värnbergs Titania och hon var vad jag vet säker i färgen. Pappan däremot (Holiday Prince) var det inte.

Jag är ganska övertygad om att det är en BEC, men det vore ju tråkigt om man gick och trodde det och det igentligen var en isabell.

Här kommer en till bild där man ser de blå ögonen litet bättre: http://hem.passagen.se/ethera/div/DSC00010.jpg

Kanske detta kan hjälpa:

Mitt sto har 6 helsyskon varav 5 är skimlar men den sista är svart (!?) :confused:

Jodå, han har blå ögon :smirk:

Jag är relativt säker på att han är BEC, men vill ju få det bekräftat.

Vilken sötnos! :love: Tycker nog att han ser ut att ha dubbelanlag. Skulle gärna vilja ha en sådan (goldmaker), fast islandshäst då. :) Är det tillåtet med dubbla gulanlag inom Connemara?

Det är ingen som helst tvekan om att ditt föl är BEC. Om han är gulvit eller pärlvit är däremot nästan omöjligt att säga. Det kanske du ev kan se efter första fällningen. En pärlvit har lite mer färg (orange till rostfärgad) i man och svans, och liknande nyans på benen upp till knäna. Tänk på hur en gulbrun ser ut. En gulvit har ljusare man och svans (eller samma färg som som kroppen), och utan de orange/rostfärgade benen. Tänk isabell....

Men som sagt, det kan ibland vara nästan omöjligt att skilja dem åt. Han kan dessutom ha ett skimmelanlag, och då försvinner ev färg i samma takt som han skimlar av. Vill du veta helt säkert får du göra en RF test.

Jag skulle dock tippa på att han är pärlvit. En gulvit är ju en dubbelt utspädd fux, och ETT fuxanlag har han förstås eftersom Dale Haze är född isabell, men jag ställer mig lite tvekande till att Valborg har ett sådant. Holiday Prince hade inget iallafall, inte heller hennes morfar Lambay Inver. Mormor Jealous Lady hade visserligen två avkommor (Värnbergs Castor och Värnbergs Astrea) som båda lämnat fuxar, men de var e Doon Paddy som hade fuxanlag, så det kan ju lika gärna ha kommit från honom. Ingen av hennes andra avkommor har lämnat fuxfärgad avkomma, och bland dem finns ändå tre avelshingstar (Värnbergs Neptunus, Värnbergs Mercurius och Värnbergs Orion). Så fastän Jealous Ladys far Clonkeehan Auratum hade fuxanlag, så tror jag inte sannolikheten att hon hade det är så värst stor. Och om det är så kan inte heller Valborg ha det, och därmed kan inte heller fölet vara gulvit....

Hoppas du blev lite klokare av det här....

Jo, gulanlag hade han (det är av honom som Valborg fått sitt), men inget FUXANLAG. Varken han eller Valborgs morfar Lambay Inver hade något sådant...

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 105
Senast: Gimlan
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·
R
Avel Jaha efter 332 dygn kom det ut en liten For Feeling unge. En liten hingst som ser trevlig ut, ädel, långbent, stor stjärn, vit fläck...
2
Svar
21
· Visningar
2 041
D
Övr. Djur Idag har jag tagit ett par bilder på mina kaninungar, de är i det där jättesöta stadiet nu så det vore en synd att inte fota dem! :love...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 160
Senast: Dolores_88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat