Änfligen en fölis, men.....blir det en skimmel??

Sv: Änfligen en fölis, men.....blir det en skimmel??

en travhäst för ett par år sen blev skimmel trots "färgade" föräldrar om jag inte minns fel... ta inget för givet!

Sv: Änfligen en fölis, men.....blir det en skimmel??

Det är OMÖJLIGT för färgade föräldrar att få en skimmel. Blev travaren verkligen skimmel så hade den INTE den far som påstods.

Skimmel är så dominant att det räcker med ett anlag för att det ska synas. Dvs finns skimmelanlaget så SYNS det. Alltid och utan undantag (det kan ju vara svårt att säga om man ser ett föl och inte vet något om föräldrarna, det syns även då om man vet vad man tittar efter, men om man bara ser ett föl i en hage bredvid en färgad mor kan det vara svårt att veta).

Så finns skimmelanlaget syns det, är hästen färgad har den inget skimmelanlag och kan således inte ge anlag för skimmel. Så två färgade föräldrar = färgad avkomma.

Nu har ju travarna krav på blodtypning för att få registreras väl, så om det var en reggad, märkt travare med verifierad stam så var den endera inte skimmel, eller så hade den skimmelförälder. Var stammen inte verifierad hade den fel stam.

Eller så minns du fel. För som sagt, det är omöjligt för färgade föräldrar att få en skimmelunge.

Du minns inte vad den hette förresten, det är ju lätt att kolla?

Liknande trådar

M
Hästvård Min märr som är skimmel har sen jag köpte henne varit rosa kring ögonen samt lite rosa där bettet ligger. Nu när jag varit borta från...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: martina
·
Avel Hur funkar det egentligen med sabinoanlag, jag har fattat det som att det inte kan ligga dolt, men jag har kanske fatta fel? Mitt sto...
Svar
13
· Visningar
2 035
Senast: Görel
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 761
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama